Vita bubblor och sprickor i ett innertaks yta, indikerar potentiella fukt- eller svampskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här kanske inte är rätt forum, men provar ändå.
Det har börjat dyka upp såna här bubblor i mitt innertak. När jag först upptäckte två såna trodde jag att jag hade varit slarvig med underarbetet när jag målade taket för fyra år sedan, men det dyker upp fler och fler Nu är de väldigt många. Efter ett tag spricker bubblan och färgflagor ramlar ner. Det är nästan som om taket har fått vattkoppor.
Huset är ett mexotegelhus från 1965. Det lades nytt takpapp 2017. Tyvärr kan jag inte ta mig upp på vinden eftersom utrymmet är för trångt. Kan det vara fukt eller svamp eller vad? Börjar bli lite desperat eftersom jag hade tänkt sälja huset inom en snar framtid.

M
Vad är bakom hålen?

Är det skruvar där? Kanske nån form av köldbrygga.

T Tosse skrev:
Är det skruvar där? Kanske nån form av köldbrygga.
Nej, det är inga skruvar där. Upphöjningarna dyker upp precis var som helst i innertaket. Efter ett tag spricker de och målarfärg och lite fibrer ramlar ner och lämnar fula märken i taket.

Skumt! Kan det ha varit fettstänk där innan målning?

T Tosse skrev:
Skumt! Kan det ha varit fettstänk där innan målning?
Nej, det var det inte heller.

M
Är det hål där då? Som du målat över? Är det spikar bakom?

M Zolt skrev:
Är det hål där då? Som du målat över? Är det spikar bakom?
Nej inget sånt. Bara mystiska bulor som dyker upp och spricker efter ett tag. Och de blir fler. Därför undrade jag om det kunde vara svampangrepp av något slag.

M
M Mittihuset skrev:
Nej inget sånt. Bara mystiska bulor som dyker upp och spricker efter ett tag. Och de blir fler. Därför undrade jag om det kunde vara svampangrepp av något slag.
Ta en bild lite längre ifrån, kanske hjälper att se bättre

R
Stick in en fuktmätare i taket.
Svamp kräver fukt.
Gul fuktmätare med avtagbart lock och två mätstift för att detektera fuktighet.
Skapa konto

M Zolt skrev:
Ta en bild lite längre ifrån, kanske hjälper att se bättre
Hej! Jag lägger ut bild på håll nästa helg, är bortrest hela veckan. Är så glad för visat intresse för det är verkligen mystiska bubblor.

M Mittihuset skrev:
Hej! Jag lägger ut bild på håll nästa helg, är bortrest hela veckan. Är så glad för visat intresse för det är verkligen mystiska bubblor.
Vit takyta med spackel på skruvhål nära en delvis synlig taklampa.
Skapa konto
Grå vägg möter vit taklist ovanför en vit vävd tapet eller panel.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.