9 787 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Svajande spänning på en fas, hur felsöka?
Jag har nog haft det här felet rätt länge men att det är nu det blev dåligt på riktigt. Har under rätt lång tid upplevt att det blinkat till lite lite så fort man dragit igång en större förbrukare men inget allvarligt som jag lagt någon vikt vid. Inget sånt finns kvar utan det är stabilt och bra.
Tur i oturen att det skedde när det var mildväder ute och att inget (peppar peppar) verkar ha tagit stryk i VP. 🤞
OM något skulle rasat i samband med det där, tar energibolaget på sig något ansvar eller är det mitt ansvar att hålla koll? Jag kunde ju varit bortrest eller så tänker jag, ren tur att jag märkte att det blinkade i en lampa nere i källaren.
Tur i oturen att det skedde när det var mildväder ute och att inget (peppar peppar) verkar ha tagit stryk i VP. 🤞
OM något skulle rasat i samband med det där, tar energibolaget på sig något ansvar eller är det mitt ansvar att hålla koll? Jag kunde ju varit bortrest eller så tänker jag, ren tur att jag märkte att det blinkade i en lampa nere i källaren.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Om vi tänker oss att ex. en motor blivit skadad av att sakna en fas, så tar energibolaget inte ansvar. Det är upp till dig att ha motorskydd som skyddar motorn.
Om man tänker sig att motorskyddet gör sitt jobb och stänger av värmen i huset, när det är -20 ute, och du är på långsemester i Thailand. Så kanske man har ett case, för frysskadorna, osäker.
Om man tänker sig att motorskyddet gör sitt jobb och stänger av värmen i huset, när det är -20 ute, och du är på långsemester i Thailand. Så kanske man har ett case, för frysskadorna, osäker.
Låter rimligt (tyvärr), skulle bli en massa ersättningsärenden annars kan jag tänka mig.H hempularen skrev:Om vi tänker oss att ex. en motor blivit skadad av att sakna en fas, så tar energibolaget inte ansvar. Det är upp till dig att ha motorskydd som skyddar motorn.
Tänkte föreslå det, vi fick liknande fenomen när vi fick elfel ute i gatan.berisen skrev:
Uppdatering! Fick otroligt snabb hjälp av energibolaget som var här och snabbt kunde konstatera att prylar ute i gatan var orsaken. En av säkringarna var helt slut, det rann "sand" ur säkringen när han vände uppochner på den och själva skenan var bränd.
Nu ser det ut som det ska och alla faserna har samma spänning. 😎
Klicka här för att svara