10 189 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Svajande spänning på en fas, hur felsöka?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Jag ser inte ens något mäthål i dessa propphuvar. Det ska se ut så här
Och i ditt fall kan man mäta mot jord, t.ex skruvskallen ovanför.
Ditt instrument håller enligt bruxet CAT II 600 V så det kräver lite mod att använda där ja. Jag skulle våga om det är torrt och ingen risk för åska och inga foppatofflor igräset snön. Men du behöver nya propphuvar i så fall.
Ditt instrument håller enligt bruxet CAT II 600 V så det kräver lite mod att använda där ja. Jag skulle våga om det är torrt och ingen risk för åska och inga foppatofflor i
Redigerat:
Nu har det bara hänt ett fåtal gånger, hos mig, att en fas försvunnit. Men blivit bakmatad genom elvärmen. Dessa gånger har det blivit rena discoteket bland lampor på fasen som som har gått.H hempularen skrev:Vad gäller elbilen, om det är en "riktig" elbil så använder den troligen faktiskt alla 3 faserna. Men de flesta laddhybrider använderr bara en, eller möjligen två faser.
På beskrivningen låter det ju som det finns ett glapp någonstans. Man skulle även kunna tänka sig att en fas är hekt borta, men att den bakmatas av de andra faserna igenom någon äkta trefasbelastning. Att du bytt säkringen utan resultat motsäger detta.
Det låter långsökt att byte av expansionsventil skulle ha något med detta att göra.
Som jag ser det så är det enda du kan göra själv, möjligen att titta på säkringshållaren för L2 säkringen, om bottenkontakten kan vara bränd. Om elmätaren visar låg spänning, så bör felet finnas före din elmätare, alltså i elnätet, eller möjligen i din huvudsäkring, som du har bytt.
Frågan är alltså om man verkligen kan förväxla en bakmatad fas, med en hel fas? Eller om det snarast är en myt.
Aha trodde det var hålet ovanför proppen du menade. Där ser man. 😅 Jag hittade dock faktiskt tre huvar med mäthål här i gömmorna som jag skulle kunna skifta till men som sagt, jag vet inte om jag ska in där och peta med det instrument jag har.Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inte ens något mäthål i dessa propphuvar. Det ska se ut så här
[bild]
Ditt instrument håller enligt bruxet CAT II 600 V så det kräver lite mod att använda där ja. Jag skulle våga om det är torrt och ingen risk för åska och inga foppatofflor igräsetsnön. Men du behöver nya propphuvar i så fall.
Om man inte mäter så kan man absolut det. Jag har gjort det misstaget. Jag tolkade först en trasig huvudsäkring som att tvättmaskinen var trasig.
Du behöver inte bekymra dig över instrumentet så länge du mäter via hålen på rätt sida säkringen. Nu har du ju nästan redan konstaterat var felet ligger dvs före mätaren via indikeringarna på den. Som nämnts kan ju också faser vara skiftade till laddningen så L2 inte lastas av den. Bilden du visade med lite lägre spänning på L2 och med lägre ström pekar åt samma håll dvs glapp där.berisen skrev:
Uppdatering! Fick otroligt snabb hjälp av energibolaget som var här och snabbt kunde konstatera att prylar ute i gatan var orsaken. En av säkringarna var helt slut, det rann "sand" ur säkringen när han vände uppochner på den och själva skenan var bränd.
Nu ser det ut som det ska och alla faserna har samma spänning. 😎
Nu ser det ut som det ska och alla faserna har samma spänning. 😎
Vad bra att du fick löst det hela!
Det verkar vara någorlunda standard att kundtjänst kör med det standardsvaret + "hotar" med att debitera utryckningskostnaden om det inte är fel hos nätägaren. Ett undantag dock för Vattenfall i Norrbotten där de direkt bytte ut serviskabeln för att en fasledare hade brunnit av. Inget tjafs där. Jag hade nog gjort tillräckligt noggrann felsökning.berisen skrev:
Precis så var det men jag stod på mig lite den här gången. Tack vare bra tips här så kände jag mig ändå rätt säker på att ringa och göra en felanmälan och det visade sig vara rätt.ClasseClas skrev:
Vad bra att du fick löst det hela!
Det verkar vara någorlunda standard att kundtjänst kör med det standardsvaret + "hotar" med att debitera utryckningskostnaden om det inte är fel hos nätägaren. Ett undantag dock för Vattenfall i Norrbotten där de direkt bytte ut serviskabeln för att en fasledare hade brunnit av. Inget tjafs där. Jag hade nog gjort tillräckligt noggrann felsökning.
Jag tror att ditt inlägg var riktat som svar på min fråga.D Daniel 109 skrev:
Jag kan absolut förstå om man högst tillfälligt misstar en trasig, bakmatad fas, med att en maskin eller även en lampa gått sönder. MEN, att man under flera timmar/dagar tro att en trasig fas skulle ha lite sämre spänning ibland. Det känns helt osannolikt i mina ögon. Då det helt enkelt blir väldigt mycket/många konstigheter i huset då en fas bakmatas. Inte så att det "bara svajar lite ibland".
I såna här fall är det tacksamt att ha en "riktig" gammaldags 3-fasspis för där märks det tämligen direkt om en fas har gått och att det sker bakmatning.A AG A skrev:Jag tror att ditt inlägg var riktat som svar på min fråga.
Jag kan absolut förstå om man högst tillfälligt misstar en trasig, bakmatad fas, med att en maskin eller även en lampa gått sönder. MEN, att man under flera timmar/dagar tro att en trasig fas skulle ha lite sämre spänning ibland. Det känns helt osannolikt i mina ögon. Då det helt enkelt blir väldigt mycket/många konstigheter i huset då en fas bakmatas. Inte så att det "bara svajar lite ibland".
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Bra felsökning, och kul att forumet kunde vara till hjälp. Lite irriterad på resonemanget "Det kan inte vara vårt fel för då hade fler klagat". Låt oss vänta och se om fler kunder bränner sönder sina värmepumpar...
Absolut kan det vara så!berisen skrev:
Har testat lite mer nu. Tycker mer och mer pekar på något vajsing i nätet eller glappkontakt? Tror jag nästan törs utesluta VP nu..
VP avstängd och inga övriga förbrukare på = flimmerfritt och stabil spänning på L2
Vattenkokare + ledlampa på L2 = flimmer
Billaddning (L1/L2) = flimmer
VP på (elpatron) = flimmer
Kör jag vattenkokare och ledlampan på L1 eller L3 är det helt stabilt och inget flimmer. Helt klart belastning på L2 som orsakar spänningsfall.
Hur mycket drar en kompressor initialt när den drar igång? Känns som att belastningen då blir betydligt högre och det är då någonting inte pallar med. Vanliga grejer upp till 20-25A verkar gå bra även om det flimrar men jag såg aldrig att spänningen dök under 210V.
Har nu även bytt alla tre huvudsäkringarna bara för att vara säker, ingen skillnad.
Jag fick en ny elmätare installerad för ett år sedan eller något sånt, kan en dåligt åtdragen fasledare i samband med det orsaka något sånt här? Har dragit det jag kan efter huvudsäkringarna och där var det inga problem med glapp men just under det blomberade vet jag ju inte..
Jag fick min elmätare bytt för ett halvår sedan.
Han som gjorde arbetet var inte elektriker utan hade fått en kurs i hur man byter mätare och hade projektanställning under ett år.
..så jag kollade på avstånd hur han gjorde och eftersom jag har bra erfarenhet av elarbete så måste jag säga att jag inte var imponerad.
Kablarna var ju redan skalade och han tryckte bara in de i den nya mätaren utan att samla ihop kardelerna och sedan drog han åt med skruvdragaren. Dvs han kollade inte o hade därmed ingen aning om:
1. Om han fick med alla kardeler under klämman.
2. Om han också klämde PÅ isoleringen isf bara på kopparn.
3. Han kollade inte heller mekaniskt att kablarna satt fast under klämskruvarna.
Vips så hade han skruvat på kåpan, plomberat och sedan var han borta så jag orkade inte jaga upp och förklara för honom hur jag skulle gjort arbetet.
Det TS råkade ut för kan kosta en bränd 3-faskompressor i en bergvärmepump om inte motorskydden/övervakningen fungerar som de skall - och det gör dom inte alltid efter ett antal års drift och det åldrats och mattats i motorskydd och kontaktorer...
Det är samma sak om kompressorn har mjukstart och kontaktorer för kompressorpåslag att det kan bli farligt för kompressorn när någon av kontakterna i kontaktorerna börja bli brända och kompressorn plötsligt arbetar med 2 faser med ganska mycket mer i strömförbrukning per lindning...
Är det inverterstyrt så är det bättre övervakat och motorstyrkortet reagerar när spänningarna och strömmarna inte är rätt på matningen och mot motorn.
Det är samma sak om kompressorn har mjukstart och kontaktorer för kompressorpåslag att det kan bli farligt för kompressorn när någon av kontakterna i kontaktorerna börja bli brända och kompressorn plötsligt arbetar med 2 faser med ganska mycket mer i strömförbrukning per lindning...
Är det inverterstyrt så är det bättre övervakat och motorstyrkortet reagerar när spänningarna och strömmarna inte är rätt på matningen och mot motorn.