9 843 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Svajande/blinkande 230v spottar med dimmer?
Goddag,
Nu har elektrikern varit här och hjälpt till med elinstallationen. Allt funkar fint, förutom en liten detalj;
De infällda spottarna i taket liksom svajar i ljusstyrka när man dimmar ner till lägre nivåer. Det känns som att dom svajar mer ju lägre ljusnivån är. När man sedan höjer upp till övre halvan av skalan på dimmern försvinner syndromet.
För att sätta er in i situationen lite så är det 8st 230v 50w spottar i köket på en 630w dimmer. Upplever samma problem i sovrummet där vi har 4st likadana spottar på en 315w dimmer.
Har testat att skruva på ställaren för lägstanivå, och problemet kvarstår.
Ska förtydliga att jag ICKE kan min ellära - därav att jag tog hit en elektriker, så häckla mig inte för eventuella felaktigheter
Dessutom; Borde jag anse mig ha rätt att få detta åtgärdat utan några extra kostnader? Elektrikern har stått för alla val själv, jag valde till och med att plocka ut hans egna produkter för att allt skulle blir rätt. Känner julbitterheten smyga sig på här, så ge mig lite mer kött på benen innan jag ringer och påpekar detta i mellandagarna.
Nu har elektrikern varit här och hjälpt till med elinstallationen. Allt funkar fint, förutom en liten detalj;
De infällda spottarna i taket liksom svajar i ljusstyrka när man dimmar ner till lägre nivåer. Det känns som att dom svajar mer ju lägre ljusnivån är. När man sedan höjer upp till övre halvan av skalan på dimmern försvinner syndromet.
För att sätta er in i situationen lite så är det 8st 230v 50w spottar i köket på en 630w dimmer. Upplever samma problem i sovrummet där vi har 4st likadana spottar på en 315w dimmer.
Har testat att skruva på ställaren för lägstanivå, och problemet kvarstår.
Ska förtydliga att jag ICKE kan min ellära - därav att jag tog hit en elektriker, så häckla mig inte för eventuella felaktigheter
Dessutom; Borde jag anse mig ha rätt att få detta åtgärdat utan några extra kostnader? Elektrikern har stått för alla val själv, jag valde till och med att plocka ut hans egna produkter för att allt skulle blir rätt. Känner julbitterheten smyga sig på här, så ge mig lite mer kött på benen innan jag ringer och påpekar detta i mellandagarna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Dimmer kan ha problem om inspänningen varierar, då kan det svaja och mest på låga ljusstyrkor.
Mäter man spänningen så ser man om den varierar i takt med svajet.
God jul ändå, Protte
Mäter man spänningen så ser man om den varierar i takt med svajet.
God jul ändå, Protte
Min givna och omedelbara motfråga blir om det går att göra något åt ett sådant fenomen som varierande inspänning? Ifall det så nu är boven i mitt fall.prototypen skrev:
Och tack Prototypen, för din omtanke. Julen blir säkerligen fröjdefull ändå
Fler idéer, någon?
Om fenoment har sin förklaring i snabba flluktiationer i spänningen så bör samma fenomen kunna observeras på vanliga glödlampor som inte är dimmade. Jag tror dämed inte att detta beror på låg kvalitet i inspänningen. Jag har varit med om liknande problem med billiga dimmers speciellt vid låga ljusnivåer. Jag inbillar mig att detta har att göra med att man vid tillverkningen använt sig av allt för billiga potentiometrar, men det är bara en teori. Hur som helst bör an kunna kräva att en anläggning som utförs proffesionellt inte beter sig på detta sätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jodå det synns på vanliga glödlampor utan dimmer men fenomenet blir förstorat om det är något elak last som förstör kurvformen på nätspänningens sinuskurva. Dimmern kan vara känslig om sinusen är distorderad.
Det är inte mycket annat än att prova en annan dimmer som kanske är tåligare, ELJO:s 60-300W verkar inte känslig.
Protte
Det är inte mycket annat än att prova en annan dimmer som kanske är tåligare, ELJO:s 60-300W verkar inte känslig.
Protte
Har ingen aning om vilken dimmer som gör vad 
men jag hade exakt samma problem med en billigare dimmer, men då visste jag att jag hade för många watt genom den... Den började blinka på låg belysning efter ett tag på full belysning, typ när dimmern vart överhettad... Slog man av en stund och den fick kyla ner sig funkade det bra tills man vred fullt igen... Till slut gav dimmern upp och jag reklamerade den
Fick en likadan dimmer och bytte till 35w lampor och nu fungerar allt klockrent....
Samma symptom men du verkar ju ha garderat dig emot mängden watt... så då vette fan... ville bara dela med mig om min erfarenhet
men jag hade exakt samma problem med en billigare dimmer, men då visste jag att jag hade för många watt genom den... Den började blinka på låg belysning efter ett tag på full belysning, typ när dimmern vart överhettad... Slog man av en stund och den fick kyla ner sig funkade det bra tills man vred fullt igen... Till slut gav dimmern upp och jag reklamerade den
Samma symptom men du verkar ju ha garderat dig emot mängden watt... så då vette fan... ville bara dela med mig om min erfarenhet
Klicka här för att svara