22 275 läst ·
159 svar
22k läst
159 svar
”Svajande” belysning
Det är ett gammalt nät med "pungkabel", syns på upphängningen då man ser att bärlinan är fäst i stolpens krok.Nobbe_1 skrev:
Även upphängnings delarna är av äldre modell... Det ser man på att bärlinan är frilagd vid upphägningen. Nu är detta i och försig en vinkelstople... Dvs där ledningen ändrar riktning.
Skulle inte förvåna mig om det är 16mm2 Alu... Area är svårt att se på bilder....
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag ser ännu inga uppgifter som tyder på ett fel här, eller ett svagt nät.
Det svajar i lampor hos alla, mer eller mindre! Det är dessutom subjektivt så det är ett ganska dåligt mått på hur starkt svajet är. Och man ser detta företrädesvis i glödlampor. Med LED brukar inte spänningsfall visa sig. Så här svajar det hos mig, ca 10 V diff på spänningen, fullt normalt vid inkoppling av en 1500 W värmefläkt på samma gruppledning. Hur ser ditt svaj ut?
Dina 2 V vid inkoppling av BVP är ingenting som kommer att imponera på nätägaren. Återkom när du har ett spänningsfall på säg 50 V !
Märkskylten säger upp till 7 kW trefas för din BVP. Det är väl sådär mycket. Kan tänka mig att en 16 A mätarsäkring löser om man kör spisen hårt, minst två plattor på högsta effekt men det gäller då att veta vilka två som ligger på samma fas. Spänningsfallet 2 V i detta fall är ypperligt, absolut ingenting att klaga på.
Det finns heller ingenting som tyder på någon snedbelastning här. Dina mätningar visar att du belastar dina tre faser ganska jämnt och bra. Det finns inga tecken på glappkontakt.
Den mätning som eventuellt kan ifrågasättas är nivån på spänningen. Den borde ligga på 230 - 240 V, inte nedåt 220 V. Antingen har du grannar som belastar ganska hårt vid tiden för din mätning eller så behöver transformatorn skruvas upp lite. Gör fler sådana mätningar vid olika tidpunkter, med kontroll på din egen belastning, så får vi se.
Det du kan fråga grannarna är just vilka tunga förbrukare de har, och när det är inkopplade. Även om de inte är där så kanske de har mycket värme på.
Vattenkokarmetoden ger ett bättre svar än avstånd och foton på ledningarna. Då får vi ett grundläggande svar på nätets styrka.
Sedan behöver man gå in och titta på den egna anläggningen. Hur/var är din BVP inkopplad? Det största spänningsfallet har man vanligen i sina egna ledningar inne i huset. Denna skillnad kan du enkelt se med vattenkokartestet i uttag nära elcentralen respektive längst ut på den längsta gruppledningen. Ge akt på vilken fas du mäter då de inte är direkt jämförbara. Alla mätningar bör också göras så samtidigt som möjligt då belastning i nätet spelar in.
Man kan också behöva titta på fasfördelningen i huset, om den spelar in. Du kanske har möjlighet att prova dina lampor i olika uttag som sitter på olika faser för att se om det skiljer.
Det svajar i lampor hos alla, mer eller mindre! Det är dessutom subjektivt så det är ett ganska dåligt mått på hur starkt svajet är. Och man ser detta företrädesvis i glödlampor. Med LED brukar inte spänningsfall visa sig. Så här svajar det hos mig, ca 10 V diff på spänningen, fullt normalt vid inkoppling av en 1500 W värmefläkt på samma gruppledning. Hur ser ditt svaj ut?
Dina 2 V vid inkoppling av BVP är ingenting som kommer att imponera på nätägaren. Återkom när du har ett spänningsfall på säg 50 V !
Märkskylten säger upp till 7 kW trefas för din BVP. Det är väl sådär mycket. Kan tänka mig att en 16 A mätarsäkring löser om man kör spisen hårt, minst två plattor på högsta effekt men det gäller då att veta vilka två som ligger på samma fas. Spänningsfallet 2 V i detta fall är ypperligt, absolut ingenting att klaga på.
Det finns heller ingenting som tyder på någon snedbelastning här. Dina mätningar visar att du belastar dina tre faser ganska jämnt och bra. Det finns inga tecken på glappkontakt.
Den mätning som eventuellt kan ifrågasättas är nivån på spänningen. Den borde ligga på 230 - 240 V, inte nedåt 220 V. Antingen har du grannar som belastar ganska hårt vid tiden för din mätning eller så behöver transformatorn skruvas upp lite. Gör fler sådana mätningar vid olika tidpunkter, med kontroll på din egen belastning, så får vi se.
Det du kan fråga grannarna är just vilka tunga förbrukare de har, och när det är inkopplade. Även om de inte är där så kanske de har mycket värme på.
Att fråga grannarna om svaj är mer vanskligt. Hur ska vi tolka om de säger "ja" eller "nej"? Du kan ju inte klampa in och kontrollera deras anläggning. Det kanske bara har LED... Likadant problem har vi med din egen observation 250 meter bort. Vilka faktorer skiljer?Nobbe_1 skrev:
Vattenkokarmetoden ger ett bättre svar än avstånd och foton på ledningarna. Då får vi ett grundläggande svar på nätets styrka.
Sedan behöver man gå in och titta på den egna anläggningen. Hur/var är din BVP inkopplad? Det största spänningsfallet har man vanligen i sina egna ledningar inne i huset. Denna skillnad kan du enkelt se med vattenkokartestet i uttag nära elcentralen respektive längst ut på den längsta gruppledningen. Ge akt på vilken fas du mäter då de inte är direkt jämförbara. Alla mätningar bör också göras så samtidigt som möjligt då belastning i nätet spelar in.
Man kan också behöva titta på fasfördelningen i huset, om den spelar in. Du kanske har möjlighet att prova dina lampor i olika uttag som sitter på olika faser för att se om det skiljer.
Det är lite svårt att filma eftersom det sker endast när BVP startar och då kan jag få sitta länge ☺️ Men det är nog som hos dig typ.
Du skriver att det svajar hos alla mer eller mindre....? Då måste detta ha varit minimalt i de andra fastigheterna jag bott i med BVP eftersom jag inte sett detta tidigare med blotta ögat.
Jag ska som sagt kolla med mina grannar framöver och höra med dom vad de ha för typ av uppvärmning. Höra med e.on hur det ser ut med belastningen i tranfokiosken och hur mycket dom ”skjuter” ut.
Ja det löste ut när jag flyttade in lite nu och då så därför säkrade jag upp till 20A.
Sedan vet jag inte om jag har den kunskap som jag behöver för att mäta impedansen med vattenkokarmetoden för jag har varken vattenkokare (men det kanske går bra med en byggfläkt på 2000 w också?) eller vet vilket typ av energimätare jag ska köpa?
1. Plugga in energimätaren i det uttag man vill mäta förimpedansen vid.
2. Plugga in lasten i energimätaren, dock avstängd.
3. Läs av spänningen U1.
4. Koppla in lasten.
5. Läs av spänning U2 och strömmen I.
6. Koppla ifrån lasten och upprepa punkt 3-6 några gånger för att få stabila värden på U1 och U2
7. Beräkna förimpedansen som Z = (U1 - U2) / I Ω.
Förklaring:
Matningen kan ses som en spänningskälla, dess inre resistans Ri och ledningsresistanserna i L och N som bilden visar.
Du skriver att det svajar hos alla mer eller mindre....? Då måste detta ha varit minimalt i de andra fastigheterna jag bott i med BVP eftersom jag inte sett detta tidigare med blotta ögat.
Jag ska som sagt kolla med mina grannar framöver och höra med dom vad de ha för typ av uppvärmning. Höra med e.on hur det ser ut med belastningen i tranfokiosken och hur mycket dom ”skjuter” ut.
Ja det löste ut när jag flyttade in lite nu och då så därför säkrade jag upp till 20A.
Sedan vet jag inte om jag har den kunskap som jag behöver för att mäta impedansen med vattenkokarmetoden för jag har varken vattenkokare (men det kanske går bra med en byggfläkt på 2000 w också?) eller vet vilket typ av energimätare jag ska köpa?
1. Plugga in energimätaren i det uttag man vill mäta förimpedansen vid.
2. Plugga in lasten i energimätaren, dock avstängd.
3. Läs av spänningen U1.
4. Koppla in lasten.
5. Läs av spänning U2 och strömmen I.
6. Koppla ifrån lasten och upprepa punkt 3-6 några gånger för att få stabila värden på U1 och U2
7. Beräkna förimpedansen som Z = (U1 - U2) / I Ω.
Förklaring:
Matningen kan ses som en spänningskälla, dess inre resistans Ri och ledningsresistanserna i L och N som bilden visar.
Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ännu inga uppgifter som tyder på ett fel här, eller ett svagt nät.
Det svajar i lampor hos alla, mer eller mindre! Det är dessutom subjektivt så det är ett ganska dåligt mått på hur starkt svajet är. Och man ser detta företrädesvis i glödlampor. Med LED brukar inte spänningsfall visa sig. Så här svajar det hos mig, ca 10 V diff på spänningen, fullt normalt vid inkoppling av en 1500 W värmefläkt på samma gruppledning. Hur ser ditt svaj ut?
[video]
Dina 2 V vid inkoppling av BVP är ingenting som kommer att imponera på nätägaren. Återkom när du har ett spänningsfall på säg 50 V !
Märkskylten säger upp till 7 kW trefas för din BVP. Det är väl sådär mycket. Kan tänka mig att en 16 A mätarsäkring löser om man kör spisen hårt, minst två plattor på högsta effekt men det gäller då att veta vilka två som ligger på samma fas. Spänningsfallet 2 V i detta fall är ypperligt, absolut ingenting att klaga på.
Det finns heller ingenting som tyder på någon snedbelastning här. Dina mätningar visar att du belastar dina tre faser ganska jämnt och bra. Det finns inga tecken på glappkontakt.
Den mätning som eventuellt kan ifrågasättas är nivån på spänningen. Den borde ligga på 230 - 240 V, inte nedåt 220 V. Antingen har du grannar som belastar ganska hårt vid tiden för din mätning eller så behöver transformatorn skruvas upp lite. Gör fler sådana mätningar vid olika tidpunkter, med kontroll på din egen belastning, så får vi se.
Det du kan fråga grannarna är just vilka tunga förbrukare de har, och när det är inkopplade. Även om de inte är där så kanske de har mycket värme på.
Att fråga grannarna om svaj är mer vanskligt. Hur ska vi tolka om de säger "ja" eller "nej"? Du kan ju inte klampa in och kontrollera deras anläggning. Det kanske bara har LED... Likadant problem har vi med din egen observation 250 meter bort. Vilka faktorer skiljer?
Vattenkokarmetoden ger ett bättre svar än avstånd och foton på ledningarna. Då får vi ett grundläggande svar på nätets styrka.
Sedan behöver man gå in och titta på den egna anläggningen. Hur/var är din BVP inkopplad? Det största spänningsfallet har man vanligen i sina egna ledningar inne i huset. Denna skillnad kan du enkelt se med vattenkokartestet i uttag nära elcentralen respektive längst ut på den längsta gruppledningen. Ge akt på vilken fas du mäter då de inte är direkt jämförbara. Alla mätningar bör också göras så samtidigt som möjligt då belastning i nätet spelar in.
Man kan också behöva titta på fasfördelningen i huset, om den spelar in. Du kanske har möjlighet att prova dina lampor i olika uttag som sitter på olika faser för att se om det skiljer.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
En sån, eller lägg på några tior och köp en riktig:Nobbe_1 skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/huvudbrytare-hager
Man sparar så mycket på att inte anlita elektriker att det inte finns någon anledning att inte köpa kvalitetsmateriel.
Ser inga andra direkta fel.
Tänkte att dom de saluför själva kanske passar bättre även om det ska vara oavsett märke. Men det är klart jag köper en då med kvalitet.
Magnus E K skrev:
Svajar belysningen precis när bvp startar?
Hur länge pågår svajningen?
Vad händer om du exempelvis har spis och ugn på max samtidigt?
Hur länge pågår svajningen?
Vad händer om du exempelvis har spis och ugn på max samtidigt?
Ja precis när den startar men även när det stoppar lite grann. Den pågår 1-2 sekunder kanske när den startar och mindre när den stoppar.
Jag har inte testat med full belastning ännu. Vad tänkte du skulle kunna hända då? Att det ”svajar” längre tid eller att säkringen löser?
Jag har inte testat med full belastning ännu. Vad tänkte du skulle kunna hända då? Att det ”svajar” längre tid eller att säkringen löser?
Grizzlybjörnen123 skrev:
Problemet är väl LED-lamporna?
De har antagligen switchregulator som skall reglera strömmen till rätt nivå när spänningen ändras. Dessa har fördelen att ge ett flimmerfritt ljus.
Lampor med passiv seriereglering borde inte blinka.
De har antagligen switchregulator som skall reglera strömmen till rätt nivå när spänningen ändras. Dessa har fördelen att ge ett flimmerfritt ljus.
Lampor med passiv seriereglering borde inte blinka.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du kan prova med din byggfläkt också, om du har ett uttag i närheten av BVPn. Den bör ha en egen gruppledning direkt från elcentralen, men det vet vi inte. Du ska du använda ett uttag så nära elcentralen som möjligt för fläkten.Nobbe_1 skrev:
Om du mäter spänningen nära lampan som svajar samtidigt så ser vi skillnaden med byggfläkt på och av. Observera att mätning måste göras i samma fas som byggfläkten är ansluten till! Det kan vara olika grupper men det måste vara samma fas. Enklast är kanske att mäter i samma uttag som byggfläkten...
Det är inte helt nödvändigt att mäta strömmen, jag kan gå på fläktens märkeffekt för att beräkna förimpedansen. Det ger en tillräckligt god fingervisning om hur det ligger till.
Förhållandena skiljer stort mellan olika fastigheter utan att det behöver vara ett fel. Men då behöver vi gå in på detaljer kring hur dessa installationer ser ut, precis så som vi gräver i din installation just nu. Det går att komma ganska långt om du har förmågan att systematiskt prova de saker vi föreslår i tråden.Nobbe_1 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Tror säkringen löser och var då uppmärksam på vilken som av huvudsäkringarnaNobbe_1 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Varför ställer du en fråga om du inte vet vad svaret har för betydelse?
Hej igen och tack för att du tar dig tid att försöka lokalisera och ”bena ut” mitt problem.
Jag testar gärna de olika sakerna du föreslår om du tror att det kan hjälpa dig/oss att komma fram till problemet
Vissa saker måste jag kanske få förklarat lite mer i detalj bara så att jag förstår och gör rätt i det du efterfrågar.
Du kan prova med din byggfläkt också, om du har ett uttag i närheten av BVPn. Den bör ha en egen gruppledning direkt från elcentralen. Du ska du använda ett uttag så nära elcentralen som möjligt för fläkten: ska jag använda ett uttag så nära BVP som möjligt när jag ansluter fläkten eller ska jag använda ett uttag så nära centralen som möjligt när jag ansluter fläkten?
Om du mäter spänningen nära lampan som svajar samtidigt så ser vi skillnaden med byggfläkt på och av. Observera att mätning måste göras i samma fas som byggfläkten är ansluten till! Det kan vara olika grupper men det måste vara samma fas. Enklast är kanske att mäter i samma uttag som byggfläkten: Skulle jag i praktiken kunna stoppa in byggfläkten i samma uttag som lamporna eller måste byggfläkten sitta närmare centralen?
Det är inte helt nödvändigt att mäta strömmen, jag kan gå på fläktens märkeffekt för att beräkna förimpedansen. Det ger en tillräckligt god fingervisning om hur det ligger till: Räcker det alltså att jag tar en bild på ”dekalen” på fläkten?
Det går att komma ganska långt om du har förmågan att systematiskt prova de saker vi föreslår i tråden: Det gör jag gärna och ska nog lyckas med lite vägledning från dig/er

Jag testar gärna de olika sakerna du föreslår om du tror att det kan hjälpa dig/oss att komma fram till problemet
Du kan prova med din byggfläkt också, om du har ett uttag i närheten av BVPn. Den bör ha en egen gruppledning direkt från elcentralen. Du ska du använda ett uttag så nära elcentralen som möjligt för fläkten: ska jag använda ett uttag så nära BVP som möjligt när jag ansluter fläkten eller ska jag använda ett uttag så nära centralen som möjligt när jag ansluter fläkten?
Om du mäter spänningen nära lampan som svajar samtidigt så ser vi skillnaden med byggfläkt på och av. Observera att mätning måste göras i samma fas som byggfläkten är ansluten till! Det kan vara olika grupper men det måste vara samma fas. Enklast är kanske att mäter i samma uttag som byggfläkten: Skulle jag i praktiken kunna stoppa in byggfläkten i samma uttag som lamporna eller måste byggfläkten sitta närmare centralen?
Det är inte helt nödvändigt att mäta strömmen, jag kan gå på fläktens märkeffekt för att beräkna förimpedansen. Det ger en tillräckligt god fingervisning om hur det ligger till: Räcker det alltså att jag tar en bild på ”dekalen” på fläkten?
Det går att komma ganska långt om du har förmågan att systematiskt prova de saker vi föreslår i tråden: Det gör jag gärna och ska nog lyckas med lite vägledning från dig/er
Bo.Siltberg skrev:
Du kan prova med din byggfläkt också, om du har ett uttag i närheten av BVPn. Den bör ha en egen gruppledning direkt från elcentralen, men det vet vi inte. Du ska du använda ett uttag så nära elcentralen som möjligt för fläkten.
Om du mäter spänningen nära lampan som svajar samtidigt så ser vi skillnaden med byggfläkt på och av. Observera att mätning måste göras i samma fas som byggfläkten är ansluten till! Det kan vara olika grupper men det måste vara samma fas. Enklast är kanske att mäter i samma uttag som byggfläkten...
Det är inte helt nödvändigt att mäta strömmen, jag kan gå på fläktens märkeffekt för att beräkna förimpedansen. Det ger en tillräckligt god fingervisning om hur det ligger till.
Förhållandena skiljer stort mellan olika fastigheter utan att det behöver vara ett fel. Men då behöver vi gå in på detaljer kring hur dessa installationer ser ut, precis så som vi gräver i din installation just nu. Det går att komma ganska långt om du har förmågan att systematiskt prova de saker vi föreslår i tråden.
Du kan även ringa en elektriker så kan denne kolla upp allt på en kvart. Du kanske ändå har något jobb liggandes som behövs utföras.Nobbe_1 skrev:
Hej igen och tack för att du tar dig tid att försöka lokalisera och ”bena ut” mitt problem.
Jag testar gärna de olika sakerna du föreslår om du tror att det kan hjälpa dig/oss att komma fram till problemetVissa saker måste jag kanske få förklarat lite mer i detalj bara så att jag förstår och gör rätt i det du efterfrågar.
Du kan prova med din byggfläkt också, om du har ett uttag i närheten av BVPn. Den bör ha en egen gruppledning direkt från elcentralen. Du ska du använda ett uttag så nära elcentralen som möjligt för fläkten: ska jag använda ett uttag så nära BVP som möjligt när jag ansluter fläkten eller ska jag använda ett uttag så nära centralen som möjligt när jag ansluter fläkten?
Om du mäter spänningen nära lampan som svajar samtidigt så ser vi skillnaden med byggfläkt på och av. Observera att mätning måste göras i samma fas som byggfläkten är ansluten till! Det kan vara olika grupper men det måste vara samma fas. Enklast är kanske att mäter i samma uttag som byggfläkten: Skulle jag i praktiken kunna stoppa in byggfläkten i samma uttag som lamporna eller måste byggfläkten sitta närmare centralen?
Det är inte helt nödvändigt att mäta strömmen, jag kan gå på fläktens märkeffekt för att beräkna förimpedansen. Det ger en tillräckligt god fingervisning om hur det ligger till: Räcker det alltså att jag tar en bild på ”dekalen” på fläkten?
Det går att komma ganska långt om du har förmågan att systematiskt prova de saker vi föreslår i tråden: Det gör jag gärna och ska nog lyckas med lite vägledning från dig/er![]()
