Läs inlägget som ligger före mitt inlägg.
Ps
Även bergvärmepumpar finns som enfaspumpar, MEN jag har ingen aning om det gäller just den här värmepumpen.
 
E elmont skrev:
Kanske beroende på om uttaget du för tillfället kopplar pumpen till ligger på samma fas som belysningen?
Exakt och troligtvis är det samma fenomen hos TS
 
E elmont skrev:
Läs inlägget som ligger före mitt inlägg.
Hej elmont

Du skrev; "Läs inlägget som ligger före mitt inlägg."

Ok, det gäller att vara nogranna och tydliga både när vi läser och när vi skriver :)
Jag brukar citera, som jag gjorde här, för att vara tydlig vad jag syftar på.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Exakt och troligtvis är det samma fenomen hos TS
Hej Grizzlybjörnen123

Du skrev, Exakt och troligtvis är det samma fenomen hos TS”

Det är inte samma sak att ansluta en enfaslast (t.ex. din högtryckstvätt) och en trefaslast (trådskaparens bergvärmepump).

Diagram över trefasström med tre pilar markerade Ua, Ub och Uc som illustrerar fasspänningars vektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se figuren som visar de tre fasspänningarna (Ua, Ub, Uc) som pilar med 120 graders skillnad i fasläge.

När motorn startar på trådskaparens trefasiga bergvärmepump blir det en kraftig ström i alla tre faserna (Ua, Ub, Uc) under någon sekund. Denna kraftiga ström berör inte nolledaren (mittpunkten där pilarna startar).

De tre pilarna blir kortare p.g.a. spänningsfakllet i de tre fasledarna och pilspetsarna i punkterna (Ua, Ub, Uc) rör sig mot mittpunkten som ligger stilla. Mäter vi så minskar alla tre fasspänningarna (pilarnas längd minskar).

När motorn startar på en enfasig högtryckstvätt kopplad mellan fas (Ua) och nolledaren (mittpunkten där pilarna startar) belastas bara den fasen och nolledaren. De två andra faserna (Ub, Uc) belastas inte med ström och det blir inget spänningsfall i de faserna.

Fasspänningen i den fas högtryckstvätten kopplas in sjunker p.g.a. spänningsfallet i både fas (Ua) och nolledaren (mittpunkten där pilarna startar). Pilen med spetsen i (Ua) blir kortare i båda ändarna. Nollpunkten förskjuts mot spetsen i (Ua)

Fasspänningen i de två andra faserna (Ub, Uc) ökar något. Inte därför att pilspetsarna (Ub, Uc) rör sig (inget spänningsfall i de faserna) Utan p.g.a. spänningsfallet i nolledaren. Av figuren framgår att när mittpunkten där pilarna startar flyttar sig mot spetsen i (Ua) så blir fasspänningarna (pilarna som slutar i Ub, respektive Uc) längre. Mäter man fasspänningen i de obelastade faserna (Ub, Uc) så ökar dessa något.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi ju inte en aning om det är en enfas eller trefas värmepump som TS har. Det finns ju bägge delarna.
 
E elmont skrev:
Nu har vi ju inte en aning om det är en enfas eller trefas värmepump som TS har. Det finns ju bägge delarna.
trefas tror jag
 
E elmont skrev:
Nu har vi ju inte en aning om det är en enfas eller trefas värmepump som TS har. Det finns ju bägge delarna.
Hej elmont

Nobbe_1 skriver i inlägg #23; ”Jag som inte kan det här så bra men hur kan jag ha en snedbelastning i skåpet? BVP kopplad på 3-fas. Sedan har jag ingen annan stor belastning på än belysning när BVP slår på och det ”svajar”?”

Det har jag tolkat som en trefasig bergvärmepump.:)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Grizzlybjörnen123

Du skrev, Exakt och troligtvis är det samma fenomen hos TS”

Det är inte samma sak att ansluta en enfaslast (t.ex. din högtryckstvätt) och en trefaslast (trådskaparens bergvärmepump).

[bild]
Se figuren som visar de tre fasspänningarna (Ua, Ub, Uc) som pilar med 120 graders skillnad i fasläge.

När motorn startar på trådskaparens trefasiga bergvärmepump blir det en kraftig ström i alla tre faserna (Ua, Ub, Uc) under någon sekund. Denna kraftiga ström berör inte nolledaren (mittpunkten där pilarna startar).

De tre pilarna blir kortare p.g.a. spänningsfakllet i de tre fasledarna och pilspetsarna i punkterna (Ua, Ub, Uc) rör sig mot mittpunkten som ligger stilla. Mäter vi så minskar alla tre fasspänningarna (pilarnas längd minskar).

När motorn startar på en enfasig högtryckstvätt kopplad mellan fas (Ua) och nolledaren (mittpunkten där pilarna startar) belastas bara den fasen och nolledaren. De två andra faserna (Ub, Uc) belastas inte med ström och det blir inget spänningsfall i de faserna.

Fasspänningen i den fas högtryckstvätten kopplas in sjunker p.g.a. spänningsfallet i både fas (Ua) och nolledaren (mittpunkten där pilarna startar). Pilen med spetsen i (Ua) blir kortare i båda ändarna. Nollpunkten förskjuts mot spetsen i (Ua)

Fasspänningen i de två andra faserna (Ub, Uc) ökar något. Inte därför att pilspetsarna (Ub, Uc) rör sig (inget spänningsfall i de faserna) Utan p.g.a. spänningsfallet i nolledaren. Av figuren framgår att när mittpunkten där pilarna startar flyttar sig mot spetsen i (Ua) så blir fasspänningarna (pilarna som slutar i Ub, respektive Uc) längre. Mäter man fasspänningen i de obelastade faserna (Ub, Uc) så ökar dessa något.
Såklart, men skulle ändå vara intressant att veta belastningen hos TS på varje huvudsäkring vid startögonblicket.
 
Känner igen problemet.

Mitt första hus var ett torp på landet. detta var på 70-talet och elen var 3-fas blankledning av koppar transformatorn var nere i nästa by av typ stolptrafo 10kVA det var 4 km luftledning spänningen på den tiden 380 V.

Det hör fungerade tillfredsställande i veckan, men då många torp och ödegårdar blivit fritidsboende så tilltog problemet fredag e.m. och kväll! Alla drog på elelement inom några timmar och spänningen sjönk katastrofalt!

Nu inträffade ett annat fenomen från den tiden, elektriker hade installerat Diazed centraler och naturligtvis från väster med grupperna vilket oftast, det saknades en eller två grupper som belastade T-fasen [L3]

Detta medförde att nollan blev hårt belastad i hela byn.

Typiska spänningar en Fredag klockan 20:00 var.
L1 150-170V
L2 190-210V
L3 240-260V (på den fasen small många glödlampor)

Nollan hade flyttar på sig mätt mot sann jord (vattenröret till brunnen) med 20-40V

Naturligtvis ringer man jouren (Mellersta Skånes kraft detta var på Söderåsen) och fick svaret vi kollar på det!
På måndag kom dom och mätte och fritidsägarna åkt hem och det var inget fel på spänningen!
Det tog fem år innan dom hängde upp en ALUS 4x40 mm²
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
JohanElmis och 3 till
  • Laddar…
Det är en 3-fas BVP

E elmont skrev:
Läs inlägget som ligger före mitt inlägg.
Ps
Även bergvärmepumpar finns som enfaspumpar, MEN jag har ingen aning om det gäller just den här värmepumpen.
 
Hej igen

Jag har en Fighter 1215 som är installerad 2004

https://docplayer.se/21726289-Monte...2-2-511065-fighter-1215-fighter-1215-lek.html

Uttaget närmast säkringsskåpet gav värden enligt detta. Utan fläkten på och med last 2 kW. 220-214. Uttaget närmast BVP var 220-211 då gick även BVP (BVP står i badrummet där även säkringsskåpet sitter).

Jag märkte redan när jag flyttade in att säkringstavlan inte stämde överens med verkligheten över huvud taget, så nu har jag gjort om den så den stämmer. 3 säkringar hittar jag ingen last till…ännu, men det spelar kanske mindre roll? Jag bifogar bild på vad jag kommit fram till. Men jag har ingen aning om hur gruppförteckningen ser ut. Måste jag bryta ut varje huvudsäkring för sig och mäta igen på respektive last i hela huset för att få ett hum hur det ser ut till vilken fas som används till vad?

Öppet elskåp med säkringar och gruppindelad förteckning av eluttag och ljuskällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första sidan av en monterings- och skötselanvisning för NIBE Fighter 1215 värmepump. Öppet elkretsskåp med säkringar, jordfelsbrytare och en mängd kablar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja jag var lite rörigt med en massa alternativ här. Börja med ett uttag nära elcentralen. Där kan du både plugga in byggfläkten och din multimeter för att mäta spänningen, med byggfläkt på/av. Då får vi en grundläggande uppgift om hur nätet mår, vilket jag ser som den största frågan just nu. Om det står 2000 W på fläkten så behöver du inte fota något mer där.

Om det framkommer behov kan mätningen upprepas längre in i anläggningen, i uttag längst bort gruppledningen, och i närheten av de lampor som svajar. Men för att det ska bli värdefullt behöver du en uppdaterad gruppförteckning så att man ser vad som ligger på varje fas. Så gruppförteckningen kan du fota, om den är uppdaterad.
 
Redigerat:
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag är inte helt främmande för dina idéer men förstår ändå inte vad inkommande nät har med TS BVP att göra.
Det är inkommande nät som driver TS BVP, eller omvänt, BVPn belastar inkommande nät. Om då nätet har en relativt hög impedans på kanske över 1 ohm, plus att ledningen mellan mätarskåp och elcentral kanske ligger på 0.5 ohm, så leder denna belastning till ett märkbart spänningsfall i ledningarna, om belastningen är tillräckligt hög. Så impedans i ledningar är en faktor som jag försöker få ett hum om här. Men det är fortfarande många detaljer som är oklara så det verkar bli svårt att komma till en säker slutsats.

Den mätning som beskrivs i #1 tyder inte på onormalt hög impedans eller liknande.

Däremot visar dessa mätningar en oförklarligt låg spänning, även när BVPn är avstängd. Det kan då bero på hög belastning hos grannar. Men den är inte så låg att det kan sägas vara ett fel. Vi har för lite fakta för att kunna dra en slutsats.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Intressantare (för mig) är vad BVP drar på varje huvudsäkring L1, L2 och L3 vid start och på vilken av dessa den flimmrande belysningen är kopplad på.
Det var här jag önskade att du själv gav en förklaring till hur detta värde ska tolkas. Jag har redan förklarat detta från min sida.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Eftersom att jag har ett liknande problem med min högtryckstvätt som vid start får viss belysning att blinka beroende på vilket uttag den är kopplad till skulle det vara intressant att höra din version av orsaken till det?
Spänningsfall i ledningarna, hela vägen från transformatorn till tvätten. (Start)strömmen gör att spänningen sjunker hos dig, vilket visar sig i viss typ av belysning.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det är i TV-rummet jag sett det tydligast där man sitter på kvällen då det är mörkt. Det är vanliga glödlampor i vanliga fönsterlampor. Tror inte det är led som vanligtvis står där. För nu står det två ljusstakar där som ”svajar”. Dessa ligger längst ut på på någon fas.

Ska kontrollera i morgon om jag kan se det på något fler ställe det ”svajar”.
Hej Nobbe_1

Glödlampor är mycket känsliga för spänningsvariation

Eftersom LED-lampor ibland har nätdelar som innehåller kondensatorer så kunde en alternativ belysning möjligen minska den synbara ljusvariationen vid start.

Mjukstart av bergvärmepumpen har jag tidigare mött och även rekommenderat i vissa fall. Tillverkaren (eller installatören) av din bergvärmepump vet nog mer om den typen av lösning.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag har en Fighter 1215 som är installerad 2004
Jag ser att den finns i olika modeller 4 kW, och 5-10 kW, vilket jag antar är uteffekten (värmeffekten) från pumpen. Så det är fortfarande oklart hur mycket ström den drar från elnätet. Vad jag kan se så har även pumpen elpatroner, eller kan utrustas med sådana? När du "stängde av", vad stängde du av då? Kan det ligga en elpatron kvar som belastar? Här skulle man faktiskt behöva mäta strömmen som Grizzlybjörnen123 vill. Jag ser att pumpen drivs av 3 st 10 A säkringar, så belastningen kan inte vara snuskigt hög.

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Uttaget närmast säkringsskåpet gav värden enligt detta. Utan fläkten på och med last 2 kW. 220-214. Uttaget närmast BVP var 220-211 då gick även BVP (BVP står i badrummet där även säkringsskåpet sitter).
Ok, så 2 kW enfas gav 6 - 9 V. Det ger en impedans på 0.74 ohm vid centralen och 1.13 ohm vid BVPn. Det är värden som i sig är ok. Men det är en oförklarligt hög skillnad mellan dessa uttag då du säger att elcentral och BVP är placerade i samma rum. Du behöver nog upprepa mätningarna. Du menar väl inte att BVPn drog igång samtidigt med byggfläkten? Du bör enkelt kunna slå av/på byggfläkten 10 gånger för att sålla fram stabila mätvärden på spänningen.

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Måste jag bryta ut varje huvudsäkring för sig och mäta igen på respektive last i hela huset för att få ett hum hur det ser ut till vilken fas som används till vad?
I värsta fall. Men du kan också se det i din central med locket av. Var tredje position har samma fas. Det man inte ser utifrån är hur den andra rader dvärgar är inkopplad, om första dvärgen börjar med samma fas som första pos på dvärgen till spisen. Det går att se om du följer kablarna.

Edit: Har försökt se detta på din bild, men det syns inte. Jag ser inte hur nedre raden dvärgar är matad. Jag ser inte ens hur den övre raden är matad inbördes. Det är alltså anslutningarna på undersidan av dvärgarna det gäller.

Så det är lätt att reda ut vilka faser som används i huset. Om du däremot har uthus, garage etc med en egen ledning från mätarskåpet så blir det svårare. Du hade nån fördelningslåda såg jag på bild!? Det är svårt att följa upp vilken som för "fas 1" i lika byggnader. Där kan man behöva komplettera utredningen genom att bryta två mätarsäkringar i taget för att se vad den tredje betjänar.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser att den finns i olika modeller 4 kW, och 5-10 kW, vilket jag antar är uteffekten (värmeffekten) från pumpen. Så det är fortfarande oklart hur mycket ström den drar från elnätet. Vad jag kan se så har även pumpen elpatroner, eller kan utrustas med sådana? När du "stängde av", vad stängde du av då? Kan det ligga en elpatron kvar som belastar? Här skulle man faktiskt behöva mäta strömmen som Grizzlybjörnen123 vill. Jag ser att pumpen drivs av 3 st 10 A säkringar, så belastningen kan inte vara snuskigt hög.

BVP har elpatron men den slår nästan aldrig till eftersom det räcker med det BVP genererar för att värma vattnet. Så det är i princip bara kompressorn som slår igång.

Ok, så 2 kW enfas gav 6 - 9 V. Det ger en impedans på 0.74 ohm vid centralen och 1.13 ohm vid BVPn. Det är värden som i sig är ok. Men det är en oförklarligt hög skillnad mellan dessa uttag då du säger att elcentral och BVP är placerade i samma rum. Du behöver nog upprepa mätningarna. Du menar väl inte att BVPn drog igång samtidigt med byggfläkten? Du bör enkelt kunna slå av/på byggfläkten 10 gånger för att sålla fram stabila mätvärden på spänningen.

Jag kom inte ihåg att du skrivit att jag skulle stänga av något när jag skulle ta fram värdena från uttagen...? Du vill alltså att jag stänger av pumpen under tiden?

I värsta fall. Men du kan också se det i din central med locket av. Var tredje position har samma fas. Det man inte ser utifrån är hur den andra rader dvärgar är inkopplad, om första dvärgen börjar med samma fas som första pos på dvärgen till spisen. Det går att se om du följer kablarna.

Menar du att 4 ska ligga på samma fas som 7, 10, 13 osv?

Så det är lätt att reda ut vilka faser som används i huset. Om du däremot har uthus, garage etc med en egen ledning från mätarskåpet så blir det svårare. Du hade nån fördelningslåda såg jag på bild!? Det är svårt att följa upp vilken som för "fas 1" i lika byggnader. Där kan man behöva komplettera utredningen genom att bryta två mätarsäkringar i taget för att se vad den tredje betjänar.
Ja jag har ju "tyvärr" ett varmgarage där det sitter ett eget säkringsskåp och likaså i carporten som även driver jacuzzin på altanen, motorvärmaruttag, reningsverk till brunnen m.m.

Du får fälla ut din egen kommentar för att se alla mina svar.... Är inte så duktig på det här ännu :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.