Hej,
Frugan bad mig åtgärda en adventsstjärna med flera små 12V ljus kopplade parallelt vars adapter gått sönder som var specad 12V 1A. Den närmsta 12V adaptern jag hade till hands att ersätta den med var endast 0,6A och visst fungerar stjärnan men för att dubbelkolla tog jag fram multimetern och mätte motståndet över ljusen vilket jag fick till låga 2,3Ohm (iofs vid kalla ljus). Om jag kommer ihåg gymnasiefysiken rätt motsvarar det att adventsstjärnan kan dra närmare 5A vilket förvisso ger en helt orimlig effekt på 60W och betyder att både originaladaptern och min ersättare är helt åt skogen.
Till min fråga: att använda 0,6A adaptern med en last med så lågt motstånd, kommer det innebära ett problem med risk för överbelastning eller är adaptern självbegränsande så att jag helt enkelt inte får ut mer ampere över stjärnan? Eller är jag bara ute och cyklar som mäter motstånd över lamporna kalla? Själva adaptern verkar bli endast måttligt ljummen vilket motsvarar den specificerade effektförbrukningen på ca 7W, knappast några 60W.
Edit: Hmm, verkar som att jag får ta ut en lampa och mäta amperen över den vid värme för att på så vis kunna beräkna motståndet i drift.
Edit2: Multimeter i serie med en lampa inställd på att mäta ampere visar bara 000.0 µA xP något som inte stämmer här för lampan lyser...
Frugan bad mig åtgärda en adventsstjärna med flera små 12V ljus kopplade parallelt vars adapter gått sönder som var specad 12V 1A. Den närmsta 12V adaptern jag hade till hands att ersätta den med var endast 0,6A och visst fungerar stjärnan men för att dubbelkolla tog jag fram multimetern och mätte motståndet över ljusen vilket jag fick till låga 2,3Ohm (iofs vid kalla ljus). Om jag kommer ihåg gymnasiefysiken rätt motsvarar det att adventsstjärnan kan dra närmare 5A vilket förvisso ger en helt orimlig effekt på 60W och betyder att både originaladaptern och min ersättare är helt åt skogen.
Till min fråga: att använda 0,6A adaptern med en last med så lågt motstånd, kommer det innebära ett problem med risk för överbelastning eller är adaptern självbegränsande så att jag helt enkelt inte får ut mer ampere över stjärnan? Eller är jag bara ute och cyklar som mäter motstånd över lamporna kalla? Själva adaptern verkar bli endast måttligt ljummen vilket motsvarar den specificerade effektförbrukningen på ca 7W, knappast några 60W.
Edit: Hmm, verkar som att jag får ta ut en lampa och mäta amperen över den vid värme för att på så vis kunna beräkna motståndet i drift.
Edit2: Multimeter i serie med en lampa inställd på att mäta ampere visar bara 000.0 µA xP något som inte stämmer här för lampan lyser...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Eller skaffar du en ny adapter som kan driva 1A. Överbelastar du en transformator som saknar skydd mot det så kan du i värsta fall sätta eld på något.
Om tillverkaren skickat med en sådan behövs det nog, de brukar inte vara sena på att kapa onödiga kostnader så om det räcker med 600mA hade de skickat med en sådan istället.
Just transformatorer är något jag inte hade chansat med, de är väl den största orsaken till bränder idag om jag minns rätt.
Om tillverkaren skickat med en sådan behövs det nog, de brukar inte vara sena på att kapa onödiga kostnader så om det räcker med 600mA hade de skickat med en sådan istället.
Just transformatorer är något jag inte hade chansat med, de är väl den största orsaken till bränder idag om jag minns rätt.
Just därför jag var nyfiken på att räkna fram exakt hur stor lasten är, men dels kan jag inte göra det genom att mäta kallmotståndet och dels verkar min multimeter vara defekt
antingen det eller skit bakom spakarna. För som sagt med de värden jag har nu hade inte ens 1A räckt ens i närheten...
Hittade info om lamporna som den driver, det är E5 12V 0,6W, 9st totalt vilket ger ~5,5W, i linje med min killgissning, vilket ska fungera med min 600mA adapter, men såklart att 1A adapter hade gett lite större marginaler.
Får se vad jag kan hitta hemma i gömmorna.
Hittade info om lamporna som den driver, det är E5 12V 0,6W, 9st totalt vilket ger ~5,5W, i linje med min killgissning, vilket ska fungera med min 600mA adapter, men såklart att 1A adapter hade gett lite större marginaler.
Får se vad jag kan hitta hemma i gömmorna.
Redigerat:
Vad är det för typ av lampor? Om det är glödlampor så får man rimliga värden genom att mäta med ohmmeter. Men de kan ändras en del när glödtråden är varm. Är det LED-lampor är det risk att mätningarna inte visar något vettigt.
Har du köpt en ny switchad spänningsomvandlare så borde det vara riskfritt att överbelasta den. Är det lite överlast går det antagligen bra. Är det mer överlast kommer den att stänga av sig eller börja blinka.
Har du köpt en ny switchad spänningsomvandlare så borde det vara riskfritt att överbelasta den. Är det lite överlast går det antagligen bra. Är det mer överlast kommer den att stänga av sig eller börja blinka.
Det var just min första tanke, men med kall tråd fick jag blott 2,3Ohm totalt motstånd för hela stjärnan vilket gav skrämmande 5A, det kändes inte helt betryggande på en 600mA adapter.A Avemo skrev:Vad är det för typ av lampor? Om det är glödlampor så får man rimliga värden genom att mäta med ohmmeter. Men de kan ändras en del när glödtråden är varm. Är det LED-lampor är det risk att mätningarna inte visar något vettigt.
Har du köpt en ny switchad spänningsomvandlare så borde det vara riskfritt att överbelasta den. Är det lite överlast går det antagligen bra. Är det mer överlast kommer den att stänga av sig eller börja blinka.
Det är inte så att batteriet i multimetern är dåligt? Är adaptern du bytt till en switchad historia eller är det en gammal pryl med järnkärnetrafo? Är den switchad är det bara att köra på skulle jag säga.
Lite osäker på det. Får nog bli en ny adapter för nattsömnens skullA Avemo skrev:
Det står AC/AC adaptor. Det är en järnkärnetrafo. Transformatorn kan leverera ström även när den är ordentligt överbelastad. Säkerheten kommer från termosäkringen på 125ºC. Om ljusslingan verkligen drar en ampere kommer den antagligen att lysa i några minuter tills termosäkringen löser. Därefter är det troligen bara att kasta trafon. Det är bättre att köpa en ny.
När du mätte strömmen. Hade du då instrumentet inställt på AC eller DC? Om det stod på DC så var det felet.
När du mätte strömmen. Hade du då instrumentet inställt på AC eller DC? Om det stod på DC så var det felet.
Ja tusan det la jag inte märke till. Verkar dock som att den ursprungliga också är AC 12v ~ 1000mA järnkärnetrafo med samma 125C termosäkring. Den klenare ersättaren har fungerat i timmar och blir endast ljummen som sagt, men lamporna finns tydligen i såväl 0,6W som 1,2W utförande och jag verkar ha svårt för att testa vilken version jag har. Ska det vara el i huset så vill man ju att det ska vara säkert, även om man egentligen inte ska lämna lamporna på över natten oavsett men jag kan inte lita på att svärmor eller någon annan inte kommer att ställa till det någon gång i framtiden.A Avemo skrev:Det står AC/AC adaptor. Det är en järnkärnetrafo. Transformatorn kan leverera ström även när den är ordentligt överbelastad. Säkerheten kommer från termosäkringen på 125ºC. Om ljusslingan verkligen drar en ampere kommer den antagligen att lysa i några minuter tills termosäkringen löser. Därefter är det troligen bara att kasta trafon. Det är bättre att köpa en ny.
När du mätte strömmen. Hade du då instrumentet inställt på AC eller DC? Om det stod på DC så var det felet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

