17 766 läst ·
181 svar
18k läst
181 svar
SUV vad betyder förkortningen?
Vi nämnde om det också. Alla har diesel och de förbrukar inte mkt 5- 7 liter/100km. Ungefär som en vanlig bil antar jag. Tänk Flera hundra tusen kronors bil då spelar nog bränsleförbrukningen inte så jättestor roll. Iaf mina vänner tänker inte på bränsleförbrukningen direkt. men de kör kanske inte jättemycket heller. När jag hade bil var det inget jag tänkte på heller eller kollade. Jag tankade en gång i månaden bara. Men kör man massor är det viktigt.S Svante Svenson skrev:
Frågade om SUV förkortning och det har svarats på.
Så vi avslutar nu. Iaf jag kikar inte mer här.
Redigerat av moderator:
En mellanstor SUV som t ex Audi Q5, Volvo XC60 och BMW X3 drar inte mycket mer än motsvarande kombimodeller och har "mindre dåligt" andrahandsvärde.S Svante Svenson skrev:
/Krille
Det är ju som sagt var ren marknadsföring. Det är coolt att komma till beachen med en bil som ser ut som en tuff terrängbil även om det mesta är kosmetika gjord av plast.Magnus Filip skrev:Verkar långsökt, men kanske är det rätt?
För en SUV är för ömtålig och är ju inte särskilt praktisk i det avseendet för var skall sportutrusningen få plats?
Inte i bagageluckan i alla fall.
Nja till din teori. Du och många andra har nog gått på matknadsföringen. Sorry. Men se inlägg, fler längre ned här.
Lånar ibland en SUV. Skön och bra, men inte så praktisk.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Inte är dom snygga heller. Dom (SUV:arna) ser ut som uppjästa hundkojor (bilmodellen). Vart tog bildesignerna vägen? 
/V70-åkare
/V70-åkare
Eller djungelbil kallar jag domKeiller skrev:
Den svenska ordet "stadsjeep" är på ett sätt en bättre benämning på de flesta SUV:ar, då många SUV:ar idag påminner om ett terrängfordon utan att för den skull kunna ta sig fram särskilt bra i terräng.
Om jag själv skulle skaffa en SUV skulle jag välja någon som har lite "Jeep-DNA", alltså sitt ursprung i terrängbilsvärlden, t.ex Range Rover eller Jeep Wagoneer.
Tror han syfta på att hans vänner hade dieselbilar, men i samma mening brydde det sig inte om förbrukningenA AndersS skrev:
Ordet "sport" har väl alltid sålt bra till Svenssons, det heter ju sportavgassystem å fan vet allt så fort det inte är original känns det som.
Sportbil för mig är iaf. långt ifrån vad marknadsföringsbyråerna säger... Tex. Porsche är en GT vagn för mig.
Beror vilken du beställer, gäller de flesta "sportbilstillverkarna".Tokslut skrev:
Men du tänkte kanske bara på deras SUV-modeller. Sedan att det i racing finns GT-klasser är mera att särskilja från renodlade racingbilar.
I Melbourne sa de Toorak Traktor. Same same.Nötegårdsgubben skrev:
Chelsea tractor är min favoritsynonym för nämnda bilsort. Hoppas engelsmännen fortfarande använder det uttrycket, men jag gissar att det var en fluga som dog redan för ett tiotal år sedan.
För det de säger sig vara till för passar väl normalt en Subaru Outback eller Volvo XC70 bättre, men det är å andra sidan skönt att sitta högt.
GT i marknadsföringen är oftast en stor bekväm snabb bil för längre resor. Fyradörrars med coupeliknande former. Typiskt väldigt snygga, dyra och något opraktiska. Tex BMW 640 GT eller Maserati GT. Mycket bra kompromiss mellan sport och familjebil tycker jag.A AndersS skrev:
Beror ju lite på vad för sport man utövar. Spelar man padel går det väl utmärkt att åka en SUV, särskilt om padelhallen ligger lite illa till så man har nytta av de terränggående egenskaperna.Magnus Filip skrev:
Ägnar man sig åt en sport med lite mer utrymmeskrävande utrustning, som dykning, kanske man väljer ett annat fordon?
Men vad vet jag, jag utövar inte någon sport.
Redigerat: