Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Enligt texten på säcken är innehållet "foderråvara", vilket betyder att tillverkaren garanterar att det ska kunna ges till lantbruksdjur, som höns, ankor och andra fjäderfän. Från lagstiftarens sida är man fullständigt livrädd för att få in patogener i besättningar med livsmedelsproducerande djur, därför ställs höga hygienkrav på de fodermedel som säljs. Man vill skydda hela livsmedelskedjan mot smittor och sjukdomar hos produktionsdjur.
Därmed skyddas den människa som häller en säck krossade skal i sin vattenbrunn, från att få sitt dricksvatten kontaminerat av diverse patogener. Jag kan med gott samvete, och med viss utbildning i livsmedelshygien, ge en medmänniska med kemiskt surt vatten rådet att hälla i en sådan här 15-kilossäck i sin brunn för att stabilisera pH-värdet på vattnet. Jag har gjort så själv, i min egen brunn. Hundmat i brunnen? Nej tack, det är inte samma sak.

(Känner du ingen som har höns, människa?)
Varför pratar du om patogener? Det är inte vad jag framförde.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför pratar du om patogener? Det är inte vad jag framförde.
Ursäkta mig. Enligt innehållsförteckningen består snäckskalen av huvuddelen kalciumkarbonater (tydligen organiskt ändå), samt under en halv procent av respektive natrium och fosfor.

Sne4 Sne4 skrev:
Låter ganska likvärdigt med mitt vatten. LSI Index på -3,2 pH 6,3, riktigt mjukt vatten med hårdhet på 1,3dH

En rejäl luftning av vattnet borde ju egentligen ta bort det mesta av kolsyran.
Jag har dock bestämt mig för ett Göingefilter. Egentligen är det inga bekymmer och billigare att köpa en doseringspump och dosera lite lut - har du hårt vatten så kan nog det vara att föredra framför att tillsätta kalk till vatten, som ju andra installerar filter för att minska. Beror ju på hur dina parametrar där ser ut.

I mitt fall så är det ett rjält genomflöde i brunnen, så det är svårt att påverka inkommande vatten.

Se upp med kopparledningarna, är det från 70 talet så kan de vara uppfrätta. Jag hade lite sprinklersystem här och där när jag flyttade in och därmed inget vatten i huset. Nu bytte jag ut det mesta, så jag har några år på mig att fixa vattnet, men nu är det dags. Blev en separat tråd om vattenpump då en mässingskoppling på sugledningen var uppfrätt så den hade helt sonika spruckit efter en 40 år...
Mina föräldrar hade tidigare en brunn med samma problem. De satte in ett ”Göingefilter”. Det var en del pyssel med det, men det är det väl med nästan alla lösningar. Jag vet att en annan lösning de övervägde (på 90-talet) var något slags luftpump till brunnen, som syresten i akvarium. Jag hittar inga sådana på nätet – det kanske visade sig inte fungera så bra som tänkt.

Kopparledningarna hålls koll på! (Som tur är sitter all koppar väl synlig källaren – ledningar ut till kök och badrum etc är plast.)

Men först tänker jag mäta pH lite mer regelbundet för att se hur stort problemet egentligen är. Vi tog provet på hösten, då hade det först varit en väldigt torr vår och försommar och sedan regnat oavbrutet, som det kändes. Möjligen får man då mer ytligt vatten och lägre pH skulle man ju kunna tänka sig. Eller tvärtom!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ursäkta mig. Enligt innehållsförteckningen består snäckskalen av huvuddelen kalciumkarbonater (tydligen organiskt ändå), samt under en halv procent av respektive natrium och fosfor.
Ja, ostronskal består ju mest av kalciumkarbonat, det som du vill tillsätta till brunnen. Det räknas som en oorganisk förening. Fosfor tyder på organisk kontamination. Eller möjligen fosfat som fällt med kalcium i skalet, samma sak som våra ben består av.

Det som är intressant är ju hur mycket rester det är av ostrondjuret och lager, maskar, biofilm och liknande på skalets yta som är kvar. Jag utgår från att skalen har hygiensierats med en värmebehandling eftersom de säljs som djurfoder, därmed är jag inte orolig alls för patogener.

Om hydroforen börjar bli till åren så kan det kanske vara värt att prova följande lösning först:
https://billigtvvs.se/vvs/vattenpumpar/hydrofor/wellmate-hydrofor-110-450-liter/?option=511

Med en luftinjektor innan och en stråltillsats som strilar vattnet i hydroforen så borde det luftas hyfsat. Om det räcker eller inte som avsyrning, det är givetvis något annat. Sämre blir det i alla fall inte.

Jag kommer att montera en sådan nu(utan stråltillsats), men det är mest pga att den gamla galvade hydroforen nog får sägas ha förtjänat att pensioneras mer än 40 år efter tillverkning. Riktigt smidigt att inte behöva bekymra sig om någon 'ballong' eller att fylla på luft i hydroforen.

I tidigare hus stoppade jag också dit en enligt samma princip(kommer inte ihåg fabrikat) då det var dags att byta hydrofor, men då mest som en andra luftningsstation efter den första luftningsstationen. Detta pga skyhöga radonvärden i vattnet - lite hängslen och livrem.

Att lufta i brunnen kan ju vara ett sätt att minska förekomsten av gas, nu vet jag inte om det finns t.ex järn i vattnet - då kan det bli ganska gojsigt. Järnbakterier påstod någon som såg min luftningsburk i det tidigare huset jag nämnde. Oavsett så fick man diska ur kärlet med jämna mellanrum. Jag skulle inte vilja ha brunnen att se ut på det sättet...
EPDM diskar finns ju att köpa, men det är nog effektivare att ta hand om det vid vattenpumpen. Är det radon i vattnet så kan det dock vara trevligt att få bort utanför huset...

Har du inga metalledningar som kan orsaka problem i huset så är det väl ingen ko på isen att avvakta ett tag.

C
Sne4 Sne4 skrev:
Oavsett så fick man diska ur kärlet med jämna mellanrum.
Precis. Nu spekulerar jag bara, men jag antar att när man minskar surheten så fälls också diverse salter ut. Dvs. beläggningarna som hamnar i WC och handfat osv. hamnar nu i hydroforen istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.