Av mina sökningar tidigare verkar inte många ha just en Ryobi bordssåg så att hitta nån med erfarenhet är svårt. Nu är väl konstruktionen rätt lika på de flesta så jag lägger ut mitt bekymmer.

Funktionen att höja/sänka låser sig efter viss tids hantering då spån fastnar i gängorna. När man tittar efter ser man ett hål (som behövs för att höja/sänka) från utrymmet där klingan sitter och som sitter nära denna gejder.

Finns det någon som har erfarenhet av detta som kan tipsa mig.

Närbild av bordssågens inre mekanism där damm och spån har fastnat i gängorna nära styrstången och grå slang löper ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på mekanismen under en bordssåg; spån synliga kring gängor där höjdfunktionen låser sig.
Skapa konto

Om inte är jag sugen på Skils nya bordssåg (som visserligen inte är på rea längre) och som alla vet, nya verktyg/maskiner mår man bra av! 🤩

2495:- på Bauhaus

• Pall med SKIL bordsågar till salu för 2495:- på Bauhaus.
    Skapa konto
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
M maxel skrev:
2495:- på Bauhaus
Tack, spännande!

Är det någon som köpt den som kan bedöma om det uppstår samma problem att sågspånet geggar igen gängorna?

Jag har inte haft problem med höjdjusteringen men jag har inte sågat speciellt mycket med min såg.
Jag kan inte heller påminna mig om att jag läst om det problemet i tråden om skilsågen.

M maxel skrev:
Jag har inte haft problem med höjdjusteringen men jag har inte sågat speciellt mycket med min såg.
Jag kan inte heller påminna mig om att jag läst om det problemet i tråden om skilsågen.
Ok. Ja min har jobbat en hel del under sina 7-8 år.
Det kan ha något med damm upptagningen att göra att det gärna samlas sågspån där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.