10 253 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Superhempulat i lägenheten
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag tycker ändå att TS, trådskaparens, elfel är så grova att han borde kunna kräva säljaren på kompensation. Vad säger Elsäkerhetsverket? Hur skulle försäkringsbolagen agera om en elrelaterad skada uppstår?
Om man hempulat ett undermåligt elsystem och lyckats sälja eländet utan frågor så kan man väl ändå inte komma ifrån sitt ansvar?
Om man hempulat ett undermåligt elsystem och lyckats sälja eländet utan frågor så kan man väl ändå inte komma ifrån sitt ansvar?
Men vet TS att det är säljaren som hempulat? Vet TS att säljaren vet att det är hempulat?Asgarvad skrev:Jag tycker ändå att TS, trådskaparens, elfel är så grova att han borde kunna kräva säljaren på kompensation. Vad säger Elsäkerhetsverket? Hur skulle försäkringsbolagen agera om en elrelaterad skada uppstår?
Han kan självfallet yrka skadestånd/kompensation, men det är inte alls säkert att han får rätt till något sådant.Asgarvad skrev:Jag tycker ändå att TS, trådskaparens, elfel är så grova att han borde kunna kräva säljaren på kompensation. Vad säger Elsäkerhetsverket? Hur skulle försäkringsbolagen agera om en elrelaterad skada uppstår?
I detta fall är gissningsvis inte undersökningsplikten uppfylld. Många av felen hade med lätthet kunnat upptäckas vid en besiktning av elen.
Ansvaret för elsystemet inne i lägenheten är i.o.m. överlåtelsen lägenhetsinnehavarens.
Visst kan man försöka föra en dialog med säljaren. Men att börja hota med polisanmälningar (som någon föreslog) är nog inte speciellt begåvat i detta fall. Hade jag varit säljaren hade jag nog bara lagt på luren med ett brett leende på läpparna om jag hade blivit utsatt för detta. En rak och saklig dialog (utan underförstådda hot) är bäst om man vill försöka nå en överenskommelse.
Har någon utsatt en för livsfara genom felaktiga elinstallationer tycker jag absolut att man kan gå ut hårt och t o m diskutera polisanmälan för att få elexperimenteraren lite mer samarbetsvillig och ta sitt ansvar.
I det här fallet läste jag dock lite snabbt!
Eftersom det inte är säljaren som hempulat med elen ska man självfallet inte hota med polisen... Det blir nog svårt att bevisa vem som är skyldig, så du får nog bara ta dit en elektriker och vara glad.
I det här fallet läste jag dock lite snabbt!
Även om man kan bevisa vem som är skyldig, så kan det bli svårt att bevisa att brottet inte är preskriberat. Den man måhände skulla kunna sätta fast idag, torde ju kunna vara nuvarande innehavaren. D.v.s. om denne låter anläggningen vara spänningsförande, trots vetskapen om att den är undermålig
...
Tråkigt sits som TS sitter i - Och det får mig att fundera, vad får man för bevis på att installation är gjord av en behörig elektriker? Är det fakturan man lägger till handlingarna som bevis på att jobb är utfört korrekt?
Förstår gemene man vad den installationen omfattar? Om nu elektrikern skruvat in elen i köket och kunden gjort resten av bostaden - Hur vet man att mer än hälften är troligen undermåligt så att säga?
Ingen elektriker skriver väl ett papper med underteckning att elinstallationen är utförd enligt gängse norm innan han åker därifrån?
Rrr - Elmont, Patrik_Hed - Vad har ni för erfarenheter - Ni är ju ändå forumets "elgurus"?!
Vad kan man som konsument kräva när man hamnar i TS sits från föregående ägare?
Edit: Jag har själv fått en hel lägenhet stambytt vad gäller el från en större firma i Stockholmsområdet och lämnades tomhänt vad gäller dokumentation på arbetet. Inte ens kontaktuppgifter fanns på proppskåpet.
Hur bevisar jag att allt är korrekt?
Förstår gemene man vad den installationen omfattar? Om nu elektrikern skruvat in elen i köket och kunden gjort resten av bostaden - Hur vet man att mer än hälften är troligen undermåligt så att säga?
Ingen elektriker skriver väl ett papper med underteckning att elinstallationen är utförd enligt gängse norm innan han åker därifrån?
Rrr - Elmont, Patrik_Hed - Vad har ni för erfarenheter - Ni är ju ändå forumets "elgurus"?!
Vad kan man som konsument kräva när man hamnar i TS sits från föregående ägare?
Edit: Jag har själv fått en hel lägenhet stambytt vad gäller el från en större firma i Stockholmsområdet och lämnades tomhänt vad gäller dokumentation på arbetet. Inte ens kontaktuppgifter fanns på proppskåpet.
Hur bevisar jag att allt är korrekt?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Elektriker drar inte lampsladd för att de har lättare tillgång till riktig installationskabel än lampsladdar. Ingen elektriker har bara lampsladd och ingen riktig kabel i sin servicebil.
Så på det sättet kan man se att det är hempulat.
//Patrik
Så på det sättet kan man se att det är hempulat.
//Patrik
Ha! Just detta fall var ju solklartPatrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Dokument och dokument, jag brukar spreja firmans namn på kundens dörr med sprejfärg och en egensnickrad mall i papper.
//Patrik
//Patrik
Men det är ju inte några särskilt omfattande ändringar som behövs för att allt ska bli rätt, är det värt att bråka?
Fel 1 verkar redan vara fixat genom att ta bort skiten.
Fel 2 fixas lämpligtvis genom att byta tillbaka till ojordade uttag där ingen jord finns framdragen.
Fel 3 skulle jag nog skita i att fixa, men om man vill fixa det så är steg ett att antingen skruva ner listen eller chansa på att dra in EK/FK'n i röret och hoppas att den går att trycka tillbaka. Oavsett vilket man gör så är steg 2 att borra ett större hål, steg 3 att få fram EK/FK'n igen, steg 4 att trä på EKK-ytterisolering (antagligen lite längre) och skruva tebax i uttaget.
Fel 4 är värre för förutom att det ser illa ut så lär de båda halvorna av brytaren matas från två håll. Här ska det nog egentligen vara två separara enkelbrytare för att hålla sig till reglerna. Antagligen bör man byta ledningen i väggen mot 3st FK (med rätt färger).
Fel 5 är bara att lossa fläkten, byta ut de där lampsladdarna mot en snutt EKK, sätta på ett doslock med rörutgång (lämpligtvis ett med skruvfastsättning), och sätta tebax fläkten.
Det jag mer skulle vara orolig för är vilka felaktigheter som inte redan hittats. Om det ser ut sådär så skulle jag nog vilja dubbelkolla sånt som t.ex. att elen i badrummet verkligen är kopplad över jordfelsbrytare o.s.v....
Fel 1 verkar redan vara fixat genom att ta bort skiten.
Fel 2 fixas lämpligtvis genom att byta tillbaka till ojordade uttag där ingen jord finns framdragen.
Fel 3 skulle jag nog skita i att fixa, men om man vill fixa det så är steg ett att antingen skruva ner listen eller chansa på att dra in EK/FK'n i röret och hoppas att den går att trycka tillbaka. Oavsett vilket man gör så är steg 2 att borra ett större hål, steg 3 att få fram EK/FK'n igen, steg 4 att trä på EKK-ytterisolering (antagligen lite längre) och skruva tebax i uttaget.
Fel 4 är värre för förutom att det ser illa ut så lär de båda halvorna av brytaren matas från två håll. Här ska det nog egentligen vara två separara enkelbrytare för att hålla sig till reglerna. Antagligen bör man byta ledningen i väggen mot 3st FK (med rätt färger).
Fel 5 är bara att lossa fläkten, byta ut de där lampsladdarna mot en snutt EKK, sätta på ett doslock med rörutgång (lämpligtvis ett med skruvfastsättning), och sätta tebax fläkten.
Det jag mer skulle vara orolig för är vilka felaktigheter som inte redan hittats. Om det ser ut sådär så skulle jag nog vilja dubbelkolla sånt som t.ex. att elen i badrummet verkligen är kopplad över jordfelsbrytare o.s.v....
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för era svar och synpunkter.
Det känns besvärligt att kunna få rätt mot den som utfört de idiotiska elkopplingarna.
En sak jag tänkte på var att eftersom alla fasta elinstallationer ska utföras av fackman så borde man som köpare kunna förutsätta att elanläggningen är korrekt utan en särskild elbesiktning.
Att ena ledaren till strömbrytaren var skadad kunde man inte se utan att ta bort en list. Man ska väl inte behöva riva bort lister och skivor för att kunna se om det är korrekt utfört?
Läste i manualen till mikron/fläkten. Effektförbrukning: 2550 W, säkring: 16A
Den är kopplad till en 10 A säkring som den delar med 4 andra vägguttag i 3 rum + tak- och bänkbelysning.
Körde mikron på maxeffekt med grill och fläkten igång och fick då ca 11,5 på amperemätaren i 0,75 mm2 ledaren. Känns inte så säkert.
Det känns besvärligt att kunna få rätt mot den som utfört de idiotiska elkopplingarna.
En sak jag tänkte på var att eftersom alla fasta elinstallationer ska utföras av fackman så borde man som köpare kunna förutsätta att elanläggningen är korrekt utan en särskild elbesiktning.
Att ena ledaren till strömbrytaren var skadad kunde man inte se utan att ta bort en list. Man ska väl inte behöva riva bort lister och skivor för att kunna se om det är korrekt utfört?
Läste i manualen till mikron/fläkten. Effektförbrukning: 2550 W, säkring: 16A
Den är kopplad till en 10 A säkring som den delar med 4 andra vägguttag i 3 rum + tak- och bänkbelysning.
Körde mikron på maxeffekt med grill och fläkten igång och fick då ca 11,5 på amperemätaren i 0,75 mm2 ledaren. Känns inte så säkert.
Moderator
· Stockholm
· 57 955 inlägg
Nej alla de fel du redovisat var kanske inte möjliga att upptäcka, men som jag förstod det så gick det att se utan större åtgärder att detta inte ser fackmannamässigt ut. Iom. det så bör du som köpare anta att resten är skräp också.