injonil skrev:
OT... Det är väl ingen som någonsin påstått på detta forum att vem som helst borde få pyssla med elinstallationer?! Det är inte ens ett bevis på att reglerna ej borde mjukas upp eftersom den som gjort detta förmodligen varken har särskilt goda varken praktiska eller teoretiska kunskaper och därmed inte skulle godkännas i någon form av test eller prov...
Om ingen gjort det tidigare så är det fortfarande ingen som gjort det.....påpekade skillnaden mellan kunnig lekman och okunnig lekman samt varför det krävs lite för att få pyssla med el men i första hand gjorde jag inlägget för att se vem/vilka man kan hetsa upp i ämnet ;):wow:

Melpho skrev:
Hej!

Sladdarna som använts är vanlig lampsladd 2G0,75. I ena sladden går fas och nolla. I den andra är blå kopplad på jord.
Stämmer detta?

2X0,75 skulle jag kunna tro på... Men finns 2G0,75 ens att köpa? Jag har då aldrig sett någon...

305 skrev:
Stämmer detta?

2X0,75 skulle jag kunna tro på... Men finns 2G0,75 ens att köpa? Jag har då aldrig sett någon...
Mao - "Lampsladd". Enligt bild ovan.

slacker skrev:
Mao - "Lampsladd". Enligt bild ovan.
Nej, det där är rimligen 2X0,75. Den gul/gröna kommer väl ut ur väggen och skarvas till annan färg?

Nu ska vi nog inte klanka ner på att lekman inte kan fackuttryck......Bauhaus hade en annons för några år sen där dom ville sälja FK 1G1,5...så....

Jag trodde att det var jag som var lekman...

Men FK 1G1,5 torde väl vara gul/grön 1,5 FK, helt enkelt. Men visst, varför en 1:a, kan man ju undra förståss. Finns ju knappast FK 3G...:-)

305 skrev:
Jag trodde att det var jag som var lekman...

Men FK 1G1,5 torde väl vara gul/grön 1,5 FK, helt enkelt. Men visst, varför en 1:a, kan man ju undra förståss. Finns ju knappast FK 3G...:-)
FK3G1.5 finns ju - Men då kommer den i VP slang.. d^_^b

Med risk för att spåra ur ännu mer offtopic så finns faktiskt även FK 3g1,5 -> 5g2,5 på trumma utan slang.

Ett klassiskt exempel på "kan själv." :)

Ja, precis. Tvinnad FK är det då. :)

//Patrik

305 skrev:
Stämmer detta?

Det är SKX 2x0,75 mm, långt ifrån en installationskabel med andra ord.

Jo, då är det som jag trodde...

Det är tämligen vanligt att det står 3x1,5 på sladdvindor, även på annat än julas vindor, te.x. cejn hade samma text...
Och ytterst vanligt att hyllkanten är felmärkt, men då är det ju butiken som gjort fel, inte tillverkaren.

Göran.W
Rrrrr skrev:
Med risk för att spåra ur ännu mer offtopic så finns faktiskt även FK 3g1,5 -> 5g2,5 på trumma utan slang.
Och så här ser den ut

• 9004687481.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
hej

som nämndes tidigare får du som innehavare av bostadsrätten stå för det, och inget konstigt med det, det är delat ansvar och det ligger mycket mer på den enskilde i en Brf än många vet om...

OT: om ett stambyte ska ske behöver inte föreningen stå för återställande, ytskickt i ett badrum är den boende, även om den 1 år innan stambyte renoverat, är det bara att pynta upp nytt kakel när föreningen bytt stammar... nu är detta inte så vanligt.. men så säger Brf lagen....

nåja, ta många bra kort, och ta dit en bra elektriker under 1 dag, så borde de kunna täcka det så det är säkert och sätta in en JFB....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.