M Matte60 skrev:
Ok. Är du nöjd med den annars?
Är elförbrukningen låg?
Ja, supernöjd. Den är på 140 W. Nu kör jag jag 7 timmar per dygn så det blir ca 1 Kwh och ligger fortfarande runt 68% RF så jag kan nog gå ner ytterligare i driftid. Torrare luft nu på vintern så det blir mer vår sommar höst naturligtvis men fortfrande inga skyhöga förbrukningssiffror. Räknar med att köra runt 12 timmar då.

H hansire skrev:
Ja, supernöjd. Den är på 140 W. Nu kör jag jag 7 timmar per dygn så det blir ca 1 Kwh och ligger fortfarande runt 68% RF så jag kan nog gå ner ytterligare i driftid. Torrare luft nu på vintern så det blir mer vår sommar höst naturligtvis men fortfrande inga skyhöga förbrukningssiffror. Räknar med att köra runt 12 timmar då.
Låter ju bra...140w är mycket bra...min gamla correnta 300 drar ungefär 1kwh i timmen. så den får gå lite
kör du din 7tim i sträck. eller olika tider....ställer du in det på den? eller timer

M Matte60 skrev:
Låter ju bra...140w är mycket bra...min gamla correnta 300 drar ungefär 1kwh i timmen. så den får gå lite
kör du din 7tim i sträck. eller olika tider....ställer du in det på den? eller timer
Ja, jag har en timer (se mitt inlägg 15/1 i denna tråd). I början körde jag varannan timme men nu provar jag mig fram och har avstängt lite längre perioder. Satte upp WiFi-pluggen med en 24-timmar timer som jag kan justera/slå av och på per timme. Den mäter energinåtgången också. 1 kwh/timme låter inte bra. Du skulle tom kunna ha två Woods och komma lång under det.

• Schema för WiFi-plugg med timerinställningar visar olika tider då switchen är av eller påslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av anslut smart-plugg med energimätare, IP44, visar plugg och WiFi-symbol, powered by Tuya.
    Skapa konto
Jag har också en Corroventa 300TT3 i krypgrunden. Jag har kompletterat den med en kondensavfuktare som kör på max när jag har överskott av solel och priset är så lågt att det inte är lönt att sälja. Samt så startar den varje gång som corroventan startar,

Detta har dragit ned körtiden på corroventan ordentligt.

Styrningen gör jag i Home Assistant.

Ja tittar dock på möjlighet att emulera Home Vision PRO i Home Assistant med hjälp av en radiosändare/mottagare som skickar konfiguration och hämtar mätdata från corroventan. Hittills har jag avkodat en hel del av kommunikationen - men en del detaljer kvarstår.

Om någon är intresserad av att hjälpa till så skicka ett DM - det vore inte fel med data från någon mer enhet för att hjälpa till att bena ut mer delar av protokollet.

När jag får det att fungera så kommer jag såklart att släppa en Home Assistant add-on som hämtar upp avkodad data. (kommer kräva t.ex. en RTL SDR blog V4 om man bara vill lyssna, eller t.ex. en Yard One Stick om man vill kunna både lyssna och skicka.

Mitt mål är att när jag har gratis solel ställa ned börvärdet i corroventan, och höja det när elpriset är för högt. Jag har en stor krypgrund med flera sektioner, så bara kondensavfuktaren duger inte då jag även behöver kanalerna som är kopplade till corroventan för att få det torrt överallt.

• Gilla
Matte60 och 1 till
  • Laddar…
F
H hansire skrev:
Låga fläktläget eller? Jag har den gamla Woods DS15, är ca 20 år gammal nu. Med höga fläktläget så hörs den tydligt upp till vardagsrummet. Har satt den på en ljuddämpningsmatta. Den förbrukar ca 250w och därmed 500kwh per år. Startar när kryper överstiger 67% och kör tills det blir 60%. Styr med Home Assistent, brytare och medelvärdet på två sensorer.

Screenshot_2026-07-20-10-34-22-25_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Matte60
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Låga fläktläget eller? Jag har den gamla Woods DS15, är ca 20 år gammal nu. Med höga fläktläget så hörs den tydligt upp till vardagsrummet. Har satt den på en ljuddämpningsmatta. Den förbrukar ca 250w och därmed 500kwh per år. Startar när kryper överstiger 67% och kör tills det blir 60%. Styr med Home Assistent, brytare och medelvärdet på två sensorer.

[bild]
Jag kör höga fläktläget. Vi hör inte någonting av den.

• Gilla
Matte60
  • Laddar…
F
H hansire skrev:
Jag kör höga fläktläget. Vi hör inte någonting av den.
Alright. För det jag reagera på är att DSC50 är specad till 52-55 decibel. Min DS15 är specad 38-50 decibel. Så den nyare ska låta mer. Men min är gammal så kan ju ge lite oljud.

• Gilla
Matte60
  • Laddar…
Har Woods här sen 3 veckor. Är mycket nöjd med den.
Drar väldigt lite el. Hör den inte i huset
Har 3 mät ställen i grunden. Står på 64,67,72. Just nu. Ska ner lite till. Sen drar jag ner lite på woodsen.
Funderar på om jag ska flytta lite på den så man får ner mer där det är 72. Nu
Men har lite väggar där nere. Så kanske svårt

• Gilla
nordlp
  • Laddar…
Vore kanske smartare att styra på diff till daggpunktstemperaturen istället för att bara gå på RH värdena. Det är ju faktiskt så att högt RH i sig inte innebär fara utan det är först när man närmar sig daggpunkten som det finns risk för kondens vilket självklart ska undvikas

Finns ju formler för beräkning som enkelt kan implementeras, har själv gjort det men endast för att skapa grafer över tid och sett att jag har god marginal till daggpunkten året runt både i krypgrunden och på kallvinden så jag behöver ingen avfuktare som tur är

• Gilla
Matte60
  • Laddar…
M Matte60 skrev:
Står på 64,67,72
Vad har du för RH/Temp vid dom aktuella mätpunkterna?

Så här ser det ut just nu hos mig: Daggpunktsdelta för vinden är ca 11 grader, det betyder att det blir kondens om temperaturen momentant skulle gå ner från 19.1 till 8 grader. För krypgrunden är marginalen något mindre just nu på sommaren, där skulle kondens fällas ut om temperaturen momentant sjönk till 10 grader från nuvarande 14.9. Så god marginal både uppe och nere....

(Sensorer är Sonoff Zigbee)

Sensor Kallvind 0x52A1, Signalstyrka:72, senast korrekt rapporterad och nåbar: 2026-07-20 15:17:23
Kallvind: Temperatur: 19.1°C, Fuktighet: 48.9%, Batteri: 37%
Daggpunktsdelta Kallvind: 10.99°

Sensor Krypgrund 0xE617, Signalstyrka:127, senast korrekt rapporterad och nåbar: 2026-07-20 15:17:23
Krypgrund: Temperatur: 14.9°C, Fuktighet: 71.6%, Batteri: 97%
Daggpunktsdelta Krypgrund: 5.082°

F
K krambriw skrev:
Vore kanske smartare att styra på diff till daggpunktstemperaturen istället för att bara gå på RH värdena. Det är ju faktiskt så att högt RH i sig inte innebär fara utan det är först när man närmar sig daggpunkten som det finns risk för kondens vilket självklart ska undvikas

Finns ju formler för beräkning som enkelt kan implementeras, har själv gjort det men endast för att skapa grafer över tid och sett att jag har god marginal till daggpunkten året runt både i krypgrunden och på kallvinden så jag behöver ingen avfuktare som tur är
Sure, man skulle kunna optimera för denna:
Screenshot_2026-07-20-15-45-35-63_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Skapa konto

Men jag har 10c på vintern och 15c på sommaren så inte så stor skillnad. Sen får man ta höjd för felaktig precision på mätarna och det kan skilja en del på olika platser i krypgrunden. Rent krasst kan man säkert köra 85% och bara avfukta ner till 70% en gång i veckan?

Senaste månaden:
Screenshot_2026-07-20-15-52-11-11_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
För att kondensavfuktare ska fungera bra och i enlighet med kondenstekniken energisnålt krävs minst +15°C temperatur. Redan under 25°C kommer kondensavfuktaren att börja tappa i förhållande till sin maximala kapacitet. Vid +5°C kommer i stort sett ingen avfuktning alls att ske. Redan vid +10°C finns kondensavfuktare som inte längre avfuktar, samtidigt som det fryser till is på evaporatorn och inte går att tina upp. Jag har gjort denna resan och konstaterandet ifråga väldigt många gånger.
Det borde väl gå att bygga en kondensavfuktare optimerad för lägre temperatur, men jag förstår att det blir problem om det börjar frysa.
Märkligt att sorptionsavfuktare kostar mer än kondensavfuktare, det är ju en betydligt enklare konstruktion. Den sorptionsavfuktare jag är bekant med regenererarar efter ett fast tidschema vilket verkar oekonomiskt. Med en givare på patronens utgång borde de kunna vänta till patronen utnyttjats optimalt och därmed begränsad antalet regenereringar som väl borde stå för en stor del av energiförbrukningen.

K krambriw skrev:
Vad har du för RH/Temp vid dom aktuella mätpunkterna?
16 vid alla 3 mätställen. Kan skilja nån grad ibland. Vintern är det runt 8

Dina daggpunktstemperaturer i mätpunkterna ligger då på 9.2, 9.9 respektive 10.9 grader. Dina marginaler till kondensutfällning blir 6.8, 6.1 respektive 5.1 grader. Som jag ser det, god marginal, ingen risk, ingen avfuktning behövs i detta läge. Kör du avfuktaren vid dessa marginaler känns det onödigt tidigt

Här finns en bra online kalkylator. Bli inte uppskrämd av enbart höga RH värden

https://www.omnicalculator.com/sv/fysik/relativ-luftfuktighet-kalkylator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.