S svestr skrev:
Woods hygrostat är inte så exakt.
Måste det vara så väldigt exakt då?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hansire skrev:
Hade stor nytta av denna tråd inför inköp av avfuktare. Har 125 m2 krypgrund med ca 1,40 i "takhöjd" så jag var väldigt osäker på om Woods kondensavfuktare DSC50FM skulle räcka till. Har nu kört den sedan september och ser bara fördelar med den. Enkel installation. Hör den absolut inte. Energisnål (ca 140 W) och den behöver inte gå hela tiden (använder anslut Smart Plug från Jula där det går att sätta timer). Nu på vintern kör jag den ca 12 tmmar/dygn för att ligga runt 67% RF. Har satt igen alla ventiler och kryppgrunden håller 9 - 10 grader nu i januari. Bor i mellansverige.
67% är lågt värde vid den temperaturen. Hur har du kommit fram till att behöva ligga så lågt?

S svestr skrev:
Woods hygrostat är inte så exakt. Sätt in en sån här i krypgrunden. Appen till den är gratis och mycket bra:
[länk]
Hur noggrann är den då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
67% är lågt värde vid den temperaturen. Hur har du kommit fram till att behöva ligga så lågt?
Det har du nog rätt i. Ser man på Mögenindex - Kritiska fukttillstånd skulle jag kunna ligga på över 75% vid 10 +. Så jag har nog tagit i med råge. Vad anser du själv är en lämplig marginal till mögelindexkurvan? Tanken med att inte använda den inbyggda hygrostaten är just att jag ska kunna justera fuktnivån utfrån temperaruren i krypgrunden via mobilen. För att mäta temp och luftfuktighet använder jag Nexa och Telldus produkter som funkar ok men jag ska ta en titt på den Svestr länkat till ovan.

H hansire skrev:
Det har du nog rätt i. Ser man på Mögenindex - Kritiska fukttillstånd skulle jag kunna ligga på över 75% vid 10 +. Så jag har nog tagit i med råge. Vad anser du själv är en lämplig marginal till mögelindexkurvan? Tanken med att inte använda den inbyggda hygrostaten är just att jag ska kunna justera fuktnivån utfrån temperaruren i krypgrunden via mobilen. För att mäta temp och luftfuktighet använder jag Nexa och Telldus produkter som funkar ok men jag ska ta en titt på den Svestr länkat till ovan.
75% går jag på till 15 grader, 70% över 15 grader. Svårigheten är ju att hitta en hygrometer att lita på, har testat flera olika och alla visar olika värden.

• Gilla
hansire
  • Laddar…
Använder givare från Energibutiken.se men även Shelly H & T. De visar lika. Jag har loggat temperatur, fukt och mycket annat i 20 år nu. Har även flödesgivare och nivågivare i ett vattenverk. Med energibutikens lösning loggar jag även elförbrukning får hela gården, för huset och för bergvärmepumpen. WEB-tjänsten kostar ca 30 SEK per månad. Att få överblik över tid är värt precis vartenada öre. Shelly är en enkel och bra lösning när man behöver reglering och en ögonblicksbild. Energibutikens WEB-tjänst slår det mesta jag har sett. E-logger skärmdump visar olika sensorvärden för temperatur och elförbrukning, listas över tid med min-, max-, och medelvärden för en gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hansire
  • Laddar…
Fukt i krypgrud med en Woods avfuktare. Diagram över fuktighetsnivåer i krypgrund, med en Woods avfuktare; punkter visar förändringar över tid under vecka.
Skapa konto

• Gilla
hansire
  • Laddar…
Y-Axel. Relativ fuktighet. X-axel temperatur. Att fukten varierar så mycket beror helt på att utomhustemperaturen varierat mycket. Kallt ute, torr luft. Varmare ute, fuktigare luft.

S svestr skrev:
Woods hygrostat är inte så exakt. Sätt in en sån här i krypgrunden. Appen till den är gratis och mycket bra:
[länk]
Lite skillnad på spec från Styrahem vs Shelly;

Text med specifikationer för en enhet: Kompatibel med Alexa och Google Home, temperaturmätning från -45°C till 45°C, luftfuktighet 0–100%.

Tabell med miljödata för Shelly: Omgivningstemperatur 0-40°C, luftfuktighet 30-70 % RH.
https://www.shelly.com/products/shelly-plus-h-t

Det som är viktigast är att man börjar mäta och drar slutsater. Om en hygrometer visar några % fel spelar inte så stor roll. Jag vill inte påstå att en lösning är bättre än någon annan. Bara visa vad jag använder och är nöjd med. I min lösning från Energibutiken sitter en rätt dyr fuktgivare från Honywell. Shelly sitter även där och visar nästan samma värden. Börja mäta. Litar du inte på mätaren. Köp flera. Därefter styr man för att spara el. Bifogar data från 2015, fukt i krypgrund i en sommarstuga samt gäststuga på norra Öland. Graf över fuktdata i krypgrund från 2015 till 2025, med tydliga variationer över tid. Visar fuktnivåer i sommarstuga och gäststuga på norra Öland.
Skapa konto

• Gilla
hansire
  • Laddar…
Högre relativ fuktighet är helt OK när det är kallt i krypgrunden. När det är varmt måste man sänka den relativa fuktigheten.

• Gilla
hansire
  • Laddar…
H hansire skrev:
Hade stor nytta av denna tråd inför inköp av avfuktare. Har 125 m2 krypgrund med ca 1,40 i "takhöjd" så jag var väldigt osäker på om Woods kondensavfuktare DSC50FM skulle räcka till. Har nu kört den sedan september och ser bara fördelar med den. Enkel installation. Hör den absolut inte. Energisnål (ca 140 W) och den behöver inte gå hela tiden (använder anslut Smart Plug från Jula där det går att sätta timer). Nu på vintern kör jag den ca 12 tmmar/dygn för att ligga runt 67% RF. Har satt igen alla ventiler och kryppgrunden håller 9 - 10 grader nu i januari. Bor i mellansverige.
Har du satt den i mitten på krypgrunden? har du helt öppet ,eller nån vägg där...
jag har en vägg i mitten sen en till i ena änden. en tillbyggnad..kanske inte räcker med 1st woods då

M Matte60 skrev:
Har du satt den i mitten på krypgrunden? har du helt öppet ,eller nån vägg där...
jag har en vägg i mitten sen en till i ena änden. en tillbyggnad..kanske inte räcker med 1st woods då
Ja, jag satte den i mitten av krypgrunden och jag har en helt öppen rekatangulär grund. Kanske någon annan i formuret har erfarenhet av Woods och mer oregelbunden grund?

H hansire skrev:
Ja, jag satte den i mitten av krypgrunden och jag har en helt öppen rekatangulär grund. Kanske någon annan i formuret har erfarenhet av Woods och mer oregelbunden grund?
Ok. Är du nöjd med den annars?
Är elförbrukningen låg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.