Alfredo Alfredo skrev:
Tror du bör läsa [länk] en gång till.
Jag skrev "knappt" och syftade till att tre och fyrhjuliga cyklar och mopeder inte åtnjuter samma undantag som deras tvåhjuliga kusiner har.

Men visst. Här är stycket i helhet:
"48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

[S2]På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

[S3]En cykel utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och som inte är självbalanserande, får dock inte parkeras på en gång- eller cykelbana annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. Förordning (2022:905)."

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En trafikregel borde inte ha så mycket med intuition att göra, och jag tycker att det borde vara ganska lätt att lära sig högerregeln.
Jag håller inte riktigt med.

Om man tänker sig en högst normal T-korsning med högerregel där en liten lågt trafikerad väg ansluter till en större och mycket mer vältrafikerad. Då är det i alla för mig rätt intuitivt att trafik på den lilla vägen som ändå måste sakta in för att svänga 90 grader även har väjningsplikt mot all trafik på den stora vägen. På motsvarande sätt tycker jag det är intuitivt att trafik på den stora vägen som ska rakt fram inte har väjningsplikt mot enstaka fordon som kommer på den lilla vägen.

Och så kommer det i praktiken ofta även att bli då det gärna skapas "informella huvudleder", vilket kan fungera rätt bra i praktiken men går tvärtemot högerregeln.

Sen att högerregeln som sådan är lätt att lära sig håller jag med om men kör man på en obekant plats och kommer till en korsning så är det inte alltid klart om högerregeln gäller i den eller om "anslutande" vägar har väjningsplikt.

Jag tror alltså att problemen med högerregeln inte har att göra med att den är svår att förstå utan att det kan vara svårt att förstå när den gäller.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med om att jag kunde varit tydligare i början. Men vad handlar TS fall om, och vad är det vi diskuterat i säkert 90% av trådens 1400 inlägg? jo, cykelpassager.. Är det verkligen så att du inte förstår vad jag menade?
Ja och nej.

Det första jag skrev i min respons var "Väljer man den vägen är det väl i så fall lämpligt att helt avskaffa cykelpassager och ersätta dessa med tydligt skyltade cykelöverfarter?" så jag tror mig ha tolkat dig rätt avseende cykelpassager, eller?

Samtidigt tog du även med gående i diskussionen då du skrev "bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående" och det tolkade jag som att ditt inlägg inte enbart handlade om cyklister/cykelpassager, utan om en mer "allmän väjningsplikt" för bilar gentemot oskyddade trafikanter. Då jag inte riktigt förstod hur "allmän" du menade att denna skulle vara gav jag ett extremt exempel på hur orimlig en bokstavlig tolkning av "bilar alltid har väjningsplikt" skulle bli.

Men kanske vi kan släppa detta? Jag har aldrig menat att vara tjurig eller dumma mig utan försökt att föra en saklig diskussion i ett ämne som har kommit att omfatta avsevärt mer än TS grundfråga. Det har aldrig på minsta sätt varit min menig att skriva något som du skulle kunna ta anstöt av och har jag gjort det är jag som sagt uppriktigt ledsen.

VidarH VidarH skrev:
Jag skrev "knappt" och syftade till att tre och fyrhjuliga cyklar och mopeder egentligen inte åtnjuter samma undantag som deras tvåhjuliga kusiner har.
Det är möjligt att du syftade på det. Du skrev dock:

VidarH VidarH skrev:
Gäller alla fordon. (som inte har speciella tillstånd) Vilket betyder att man egentligen knappt ens får lov att stanna med en cykel för att kliva av.
Den som läser detta har väldigt svårt att förstå att du syftade på "tre och fyrhjuliga cyklar". Den absoluta majoriteten av fordon på en cykelbana är vanliga cyklar med två hjul och den enda rimliga tolkningen av ditt inlägg var att du ansåg att en sådan vanlig cykel inte får stanna på en cykelbana.

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet vem det är som ser dum ut i denna tråd 😉
Det är alltid flera som ser dumma ut, men speciellt de som bara tycker en massa, lägger sig i sådant de inte förstår sig på, hänvisar till vad andra sagt utan att ha sagt något relevant själva, och sen blir triggade av att någon påpekar det för dem.

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om man tänker sig en högst normal T-korsning med högerregel där en liten lågt trafikerad väg ansluter till en större och mycket mer vältrafikerad. Då är det i alla för mig rätt intuitivt att trafik på den lilla vägen som ändå måste sakta in för att svänga 90 grader även har väjningsplikt mot all trafik på den stora vägen. På motsvarande sätt tycker jag det är intuitivt att trafik på den stora vägen som ska rakt fram inte har väjningsplikt mot enstaka fordon som kommer på den lilla vägen.
Problemet med detta är att alla T-korsningar inte är högst normala. I några fall kommer det vara tydligt att den ena vägen är mindre än den andra, i andra fall inte. I några fall kommer inte gatorna vara rätvinkliga T-kors utan någon annan skev konstruktion och då är det kanske inte så uppenbart att störst går först längre.

Högerregeln är bra grejer.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
VidarH VidarH skrev:
För att det ska bli ännu roligare så är det stoppförbud på en cykelbana. Gäller alla fordon. (som inte har speciella tillstånd) Vilket betyder att man egentligen knappt ens får lov att stanna med en cykel för att kliva av. Är inte det spännande så säg?
Jag tror det ni (låtsas?) blandar ihop är det som avses när man sätter upp skylten C39 Förbud mot att stanna och parkera fordon, att stanna sin bil eller cykel under färden är en helt annan sak, man stannar när det behövs, oavsett om det är på en gata med sådan skylt eller ett område med samma regel.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet med detta är att alla T-korsningar inte är högst normala.
Jag håller med! Det var samma andemening jag försökte klä i ord när jag skrev:

Alfredo Alfredo skrev:
Dock tror jag en kombination av "svänger lämnar företräde i T-korsning" och högerregel skulle skapa ännu snårigare regler med mängder av oklara situationer. Därför är det nog bäst som det är idag.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Det är alltid flera som ser dumma ut, men speciellt de som bara tycker en massa, lägger sig i sådant de inte förstår sig på, hänvisar till vad andra sagt utan att ha sagt något relevant själva, och sen blir triggade av att någon påpekar det för dem.
Välkommen tillbaka!
Hur gick det, jag har hänvisat till relevant lagstiftning om än via annan skribent, nu är det din tur!
Kunde du visa var i lagstiftningen det står att hajtänderna inte gäller mot cyklar på cykelpassagen?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med! Det var samma andemening jag försökte klä i ord när jag skrev:
Jag vet inte vad den bästa lösningen är. Jag tillhör skaran som kör, eller försöker köra, efter högerregeln i t-korsningarna och det går oftast inte bra alls. De senaste veckorna är nog den enda som frivilligt stannat en ung tjej på moppe och det är inte så förvånande då de drillas hårt i just dessa korsningar av lokala bilskolan.

Välkommen tillbaka!
Hur gick det, jag har hänvisat till relevant lagstiftning om än via annan skribent, nu är det din tur!
Kunde du visa var i lagstiftningen det står att hajtänderna inte gäller mot cyklar på cykelpassagen?
Stör inte. Han är upptagen med att läsa 1400 inlägg i tråden han skippade tidigare och antagligen också kap 3 §61. Det lär ta ett tag.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det första jag skrev i min respons var "Väljer man den vägen är det väl i så fall lämpligt att helt avskaffa cykelpassager och ersätta dessa med tydligt skyltade cykelöverfarter?" så jag tror mig ha tolkat dig rätt avseende cykelpassager, eller?
Det menade jag aldrig, det vore en onödig kostnad som jag skrev i nåt inlägg senare. Det är billigare att helt enkelt vända på regeln för cykelpassager.
Alfredo Alfredo skrev:
Samtidigt tog du även med gående i diskussionen då du skrev "bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående" och det tolkade jag som att ditt inlägg inte enbart handlade om cyklister/cykelpassager, utan om en mer "allmän väjningsplikt" för bilar gentemot oskyddade trafikanter. Då jag inte riktigt förstod hur "allmän" du menade att denna skulle vara gav jag ett extremt exempel på hur orimlig en bokstavlig tolkning av "bilar alltid har väjningsplikt" skulle bli.
Ja men, i sista stycket behandlar jag andra vägar, på landet t.ex. Trodde du verkligen jag menade att bilar skulle lämna företräde till cyklister som kommer från en kostig ut på en landsväg?? Var det verkligen motiverat att ställa en sådan orimlig fråga??
Alfredo Alfredo skrev:
Men kanske vi kan släppa detta? Jag har aldrig menat att vara tjurig eller dumma mig utan försökt att föra en saklig diskussion i ett ämne som har kommit att omfatta avsevärt mer än TS grundfråga. Det har aldrig på minsta sätt varit min menig att skriva något som du skulle kunna ta anstöt av och har jag gjort det är jag som sagt uppriktigt ledsen.
Nu är vi där igen - var i hela friden har du fått för dig att jag är kränkt?? Jag är bara trött på ordvrängare som inte kan se helheten och inte kan sätta in text i sitt sammanhang och framför allt måste överdriva sitt missförstånd, jag har inte tid...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
För att det ska bli ännu roligare så är det stoppförbud på en cykelbana. Gäller alla fordon. (som inte har speciella tillstånd) Vilket betyder att man egentligen knappt ens får lov att stanna med en cykel för att kliva av. Är inte det spännande så säg?
Än roligare är att många cykelbanor är så smala att det inte finns ordentligt utrymme att mötas elelr köra om, de som byggt dem har tänkt att man kan använda gångbanan. Men dels är det förbjudet att cykla på gångbana, dels får man inte korsa heldragen linje. För den heldragna linjen mellan gångbana och cykelbana gäller samma regler som andra heldragna linjer.

Välkommen tillbaka!
Ja, alltså, informationen på Transportstyrelsen är inte en gissningslek. Antingen finns information, eller så finns den inte. I det fall den finns, kan det vara så att flera kriterier måste uppfyllas. Så…

Om alla kriterier uppfylls - Regeln gäller.
Om bara ett av flera, alternativt inga kriterier uppfylls - Regeln gäller inte.
Om informationen inte finns - Det finns ingen sådan regel.

Det finns ingen sådan information, alltså finns ingen sådan regel, inte vad jag kan se i alla fall. Men du är välkommen att ringa Polisen resp. Transportstyrelsen och ta reda på vad de anser om saken, sen kan du återkomma och berätta för oss andra.

I övrigt hopps jag att jag var tillräckligt tydlig den här gången, eftersom det i princip är vad jag redan aagt, och trodde var tydligt nog. Å andra sidan visade jag även medvetenheten om att alla ändå inte förstår.

MathiasS MathiasS skrev:
Stör inte. Han är upptagen med att läsa 1400 inlägg i tråden han skippade tidigare och antagligen också kap 3 §61. Det lär ta ett tag.
1400? Ska du bara räkna dina egna inlägg? Pfft…

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.