144 864 läst ·
1 709 svar
145k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Du har alltså inte läst igenom artikelserien jag hänvisade till? När det gäller just cykel är lagstiftningen både luddig och tvetydig.X xyphax skrev:Ja, alltså, informationen på Transportstyrelsen är inte en gissningslek. Antingen finns information, eller så finns den inte. I det fall den finns, kan det vara så att flera kriterier måste uppfyllas. Så…
Om alla kriterier uppfylls - Regeln gäller.
Om bara ett av flera, alternativt inga kriterier uppfylls - Regeln gäller inte.
Om informationen inte finns - Det finns ingen sådan regel.
Det finns ingen sådan information, alltså finns ingen sådan regel, inte vad jag kan se i alla fall. Men du är välkommen att ringa Polisen resp. Transportstyrelsen och ta reda på vad de anser om saken, sen kan du återkomma och berätta för oss andra.
I övrigt hopps jag att jag var tillräckligt tydlig den här gången, eftersom det i princip är vad jag redan aagt, och trodde var tydligt nog. Å andra sidan visade jag även medvetenheten om att alla ändå inte förstår.
Nej, sorry, jag har för lite tid att spendera vid telefonen för att hinna med. Jag får mail med länkar till tråden, men de tar mig sällan till det inlägg de refererar till, det är därför jag bett flera länka i sina svar. Jag har alltså ingen aning om vad för artikelserie du pratar om, men om du länkar så läser jag härna när jag får lite tid över.Anna_H skrev:
Däremot vet jag inte om jag håller med om din kommentar att det är luddigt, en cykel är ett fordon, därför gäller samma regler som för övriga fordon, och fordon som befinner sig utanför körbana har alltid väjningsplikt mot all trafik ute på körbanan. Superenkelt…
Den gäller ju alltid, utom vid utfarter. Det krävs knappast en raketkirurg för att förstå den.Alfredo skrev:
Kan det vara så att det råder stor utbredd förvirring om vad som är en utfart? I så fall är det där det brister i körkortsutbildningen.
Om det inte explicit står någonstans så behöver det inte betyda att motsatsen gäller.13th Marine skrev:
Det man kan vara säker på är att det som står i Trafikförordningens om hajtändernas funktion gäller, men regler måste också ofta tolkas.
I textdiskussioner lönar det mer än i verbala diskussioner att vara extra noga med ordval och att vara tydlig med vad man menar. Sådana här missförstånd reds mycket snabbt ut när man pratar med varandra men tenderar att bli segdragna i text, eventuellt pga lite extra rädsla för prestigeförlust när man diskuterar offentligt.Bo.Siltberg skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Tror du att tråden blivit nästan 1500 inlägg lång om situationen vore så enkel som man vid första anblicken kan tro?X xyphax skrev:Nej, sorry, jag har för lite tid att spendera vid telefonen för att hinna med. Jag får mail med länkar till tråden, men de tar mig sällan till det inlägg de refererar till, det är därför jag bett flera länka i sina svar. Jag har alltså ingen aning om vad för artikelserie du pratar om, men om du länkar så läser jag härna när jag får lite tid över.
Däremot vet jag inte om jag håller med om din kommentar att det är luddigt, en cykel är ett fordon, därför gäller samma regler som för övriga fordon, och fordon som befinner sig utanför körbana har alltid väjningsplikt mot all trafik ute på körbanan. Superenkelt…
Jag förstår att det tar emot att läsa så många inlägg (inkl allt brus som alltid uppstår), men antalet inlägg ger en hint om en frågas komplexitet och i förlängningen även en hint om vilken nivå av ödmjukhet som man bör lägga sig på innan man ger sig in i diskussionen utan att först ha läst den.
Återigen håller jag inte med.P pmd skrev:
Det finns många situationer där det är svårt att bedöma om den möjliga "anslutningen" från höger är en utfart eller en mindre väg. Även om högerregeln i sig är tydlig är det ändå svårt att veta vad som är rätt i dessa situationer.
Sedan gäller inte högerregeln om man kör på en huvudled, vilket jag i alla fall tror att många ofta inte vet om de gör. Sen gäller högerregeln inte om den anslutande vägen har stopp- eller väjningsplikt, vilket ibland sammanfaller med om man kör på huvudled.
Sen gäller den "inte så starkt" när blixtlåsprincipen ska tillämpas men krockar man kanske den ändå delvis gäller...
Det finns garanterat även andra situationer där explicita regler övertrumfar den generella högerregeln.
Så nej, man kan inte säga att högerregeln alltid gäller förutom vid utfarter.
Ok, jag inser att jag får förtydliga mitt svar:namnbyte skrev:
Jag förutsätter att körkort online är good enough, eftersom folk lär sig teori-delen därigenom. Och där var minst snårigt att hitta klartext.
[länk]
Förbjudet att stanna och parkera (stoppförbud)
[...]
På och 10 meter före övergångsställe, cykelpassage, cykelöverfart eller korsande gångbana/cykelbana.
[...]
Absolut, det råder stoppförbud på övergångsställen, cykelpassager/-överfarter och dessutom 10 meter framför dessa (!) Det råder alltså stoppförbud vid hajtänderna i TS korsning. Det är också stoppförbud i vägkorsningar, rondeller, tunnlar och på motorväg.
Men. Stoppförbud betyder inte "det är olagligt att stanna". Du får inte stanna för att svara i telefon, för att släppa av någon eller för att kolla kartan. Däremot får man stanna om bilkörningen kräver det. Till exempel om det är kö, om du behöver stanna till för att få fri sikt eller för att undvika att köra på någon.
Tack, dessa skillnader har ställt till det för flera i tråden.Nyfniken skrev:
Ok, jag inser att jag får förtydliga mitt svar:
Absolut, det råder stoppförbud på övergångsställen, cykelpassager/-överfarter och dessutom 10 meter framför dessa (!) Det råder alltså stoppförbud vid hajtänderna i TS korsning. Det är också stoppförbud i vägkorsningar, rondeller, tunnlar och på motorväg.
Men. Stoppförbud betyder inte "det är olagligt att stanna". Du får inte stanna för att svara i telefon, för att släppa av någon eller för att kolla kartan. Däremot får man stanna om bilkörningen kräver det. Till exempel om det är kö, om du behöver stanna till för att få fri sikt eller för att undvika att köra på någon.
Då skickar jag länken igen då. Det är alltså ett inlägg på ett annat forum, i det inlägget hittar du länkar till en artikelserie i fem delar om cykeljuridik i teori och praktik, prydligt illustrerad med bilder på både tydligheter och tokigheter.X xyphax skrev:Nej, sorry, jag har för lite tid att spendera vid telefonen för att hinna med. Jag får mail med länkar till tråden, men de tar mig sällan till det inlägg de refererar till, det är därför jag bett flera länka i sina svar. Jag har alltså ingen aning om vad för artikelserie du pratar om, men om du länkar så läser jag härna när jag får lite tid över.
https://happyride.se/forum/threads/...ridisk-oeversiktskurs-foer-cyklister.2926807/
Jag har läst tillräckligt för att inse att de flesta som skriver i tråden inte har en susning om vad de pratar om, inte heller kan de tolka eller förstå lagtexter och relationer melaln pragrafer. Varför skulle jag vara ödmjuk när förolämpningarna haglar? Det brukar bli så när folk känner sig träffade och utpekade, de svarar så när de inte vet vad de ska säga. Det är väl också det du gör nu, antar jag… Det är ganska avslöjande hur folk skriver, t.ex. att tycka bågot är ”luddigt”, eller som du själv säger, att jag ska vara ödmjuk. Är jag någons jävla dagisfröken eller?T TowaTei skrev:Tror du att tråden blivit nästan 1500 inlägg lång om situationen vore så enkel som man vid första anblicken kan tro?
Jag förstår att det tar emot att läsa så många inlägg (inkl allt brus som alltid uppstår), men antalet inlägg ger en hint om en frågas komplexitet och i förlängningen även en hint om vilken nivå av ödmjukhet som man bör lägga sig på innan man ger sig in i diskussionen utan att först ha läst den.
Läs tråden eller sluta prata dumheter.X xyphax skrev:Jag har läst tillräckligt för att inse att de flesta som skriver i tråden inte har en susning om vad de pratar om, inte heller kan de tolka eller förstå lagtexter och relationer melaln pragrafer. Varför skulle jag vara ödmjuk när förolämpningarna haglar? Det brukar bli så när folk känner sig träffade och utpekade, de svarar så när de inte vet vad de ska säga. Det är väl också det du gör nu, antar jag… Det är ganska avslöjande hur folk skriver, t.ex. att tycka bågot är ”luddigt”, eller som du själv säger, att jag ska vara ödmjuk. Är jag någons jävla dagisfröken eller?