P
Problemet med info från ett cykelforum är mycket tydligt att man där gärna missar sina egna skyldigheter i trafiken för man fokuserar helt på att tolka alla saker som att bilarna har skyldigheter men glömde bort att man även själv skulle visa hänsyn och anpassa fart för att allt ska gå smidigt för alla.. och i vissa lägen helt lämna företräde till bilarna...

Men man glömde den delen och tror att bara för man nästan hann förbi och blev påkörd i bakhjulet så var man först och därmed oskyldig... suck NEJ man har just eftersom man lyckades krocka även felat i sin del av skyldigheterna och har då också en skuld till att olyckan skedde..

Att sen bilen är den med en lagstadgad försäkring som gör att billisten ofta blir syndabock när försäkringsbolagen ska reda ut det hela misstolkas gärna som att man själv på cykeln var oskyldig och alltihopa var billistens fel..

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att stanna på övergångsställe/cykelpassage/cykelöverfart är däremot olagligt
Du har fel.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har fel.
Nej, hon har rätt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Problemet med info från ett cykelforum är mycket tydligt att man där gärna missar sina egna skyldigheter i trafiken för man fokuserar helt på att tolka alla saker som att bilarna har skyldigheter men glömde bort att man även själv skulle visa hänsyn och anpassa fart för att allt ska gå smidigt för alla.. och i vissa lägen helt lämna företräde till bilarna...

Men man glömde den delen och tror att bara för man nästan hann förbi och blev påkörd i bakhjulet så var man först och därmed oskyldig... suck NEJ man har just eftersom man lyckades krocka även felat i sin del av skyldigheterna och har då också en skuld till att olyckan skedde..

Att sen bilen är den med en lagstadgad försäkring som gör att billisten ofta blir syndabock när försäkringsbolagen ska reda ut det hela misstolkas gärna som att man själv på cykeln var oskyldig och alltihopa var billistens fel..
Ok, det är aldrig - 1 problem i praktiken med sådana korsningar. Fler bud?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Det verkar ju klurigt att behålla förnuftet när man hamnar på en cykel men det verkar helt omöjligt om man hamnar på en elektrifierad lådcykel, förutom alla vanföreställningar om överlägsenhet gentemot bilister så tillkommer fotgängare. Cyklarna är tunga, de går snabbt, har lång bromssträcka, och framförs ofta i maxhastighet på gångbanor både i samhällen, parker mm, oftast är föraren upptagen av telefonen, här gäller det verkligen som fotgängare oavsett ålder att se upp, hamnar man under en sådan som framförs i 25km/h så kan det gå illa.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Nej, hon har rätt.
Du får nog peka på en lag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur i all världen kom du fram till detta?
Du skrev:
Jag har svårt att se att det finns en annan lösning än att legalisera den lag som uppstått i den verkliga trafiken - att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen. Ingenting annat funkar.
Det kan jag inte tolka som annat än att en bilförare alltid ska ha väjningsplikt mot en gående som korsar en väg, alldeles oavsett vilken väg det gäller och var den gående korsar vägen.

Menar du något annat får du gärna förtydliga för jag håller inte med om att "den lag som uppstått i den verkliga trafiken" skulle vara "att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen". Det vore helt orimligt. Men du kanske menar något annat?

Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev:

Det kan jag inte tolka som annat än att en bilförare alltid ska ha väjningsplikt mot en gående som korsar en väg, alldeles oavsett vilken väg det gäller och var den gående korsar vägen.

Menar du något annat får du gärna förtydliga för jag håller inte med om att "den lag som uppstått i den verkliga trafiken" skulle vara "att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen". Det vore helt orimligt. Men du kanske menar något annat?
Vad har hänt med dig Alfredo? Du har inte varit så här enögd och tjurig tidigare. Har du blivit lika gammal o gaggig som jag? Läs hela mitt inlägg, dit jag hänvisade dig, sista meningen. Det kunde du förr.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad har hänt med dig Alfredo? Du har inte varit så här enögd och tjurig tidigare.
Det är absolut inte min menig att vara tjurig. Jag är uppriktigt ledsen om du uppfattar det så!

Har du blivit lika gammal o gaggig som jag?
Jag antar att vi båda åldras med ett år per år. Hur det påverkar vår respektive gaggighet ger jag mig inte in på att försöka bedöma.

Läs hela mitt inlägg, dit jag hänvisade dig, sista meningen. Det kunde du förr.
Jag har läst hela ditt inlägg, flera gånger, och jag undrar fortfarande hur "att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen" kan betyda något annat än vad det står.

Den sista meningen som du hänvisar till:
Lika naturligt även för cyklister som närmar sig en väg utan några markeringar som lurar dem att de skulle ha någon form av företräde.
tolkar jag som att du menar att cyklister här skulle ha väjningsplikt, vilket då är en direkt motsats mot "att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen".

Men vill du inte förklara hur du menar utan istället väljer att diskutera min eventuella tjurighet så behöver vi inte fortsätta.

hodo hodo skrev:
Man får nog göra skillnad på cykelpassagen som går parallellt med en väg tillexempel trådstartaren. En tkorsning med med lämna företräde för bilisten. Annars skulle det vara säkrare för cyklister att cykla på vägen då det betraktas som fordon. En del vill ju hävda mycket säkert att det är cyklisten som gjort fel. Men man kan inte köra på någons bakhjul på en cykelpassage utan att vara ouppmärksam. Men korsar man en väg på en cykelpassage alltså kör tvärs över så skulle nog bilisten få rätt eller inte bedömas vårdslös. Men som alla trafikolyckor så är det ingen som kan med säkerhet säga sig ha rätt utan en dom i hd.
Väldigt många cyklister väljer vägen, just av det skäl du nämner.

P pmd skrev:
I en sådan T-korsning blev en närstående påkörd av en bil som kom från vänster på asfaltvägen. Den närstående såg inte den andra bilen i tid och blev lite skärrad över att ha orsakat en kollision. Jag tog mig till platsen för att fotografera. Den påkörande föraren var ilsken och när jag påpekade för honom att han inte får köra på en bil som kommer från höger var det mycket nära att jag fick en smocka, så en viss tveksamhet om reglerna rådde nog i hans huvud.
Försäkringsbolagens bedömning var att den som kom från vänster var ensam vållande, och ärendet gick inte vidare till någon annan instans.

Visst kan man vara extra försiktig i en sådan situation och låta den som kommer från vänster köra vidare, men den som inte släpper fram en bil som kommer från höger bör vara medveten om vem som räknas som vållande i händelse av en kollision.
Tyvärr tror många att det är den som kommer "nerifrån" som har väjningplikt i en T-korsning. Stor förvirring när någon faktsikt kan högerregeln. Våxnäs i Karlstad, särskilt Ramgatan är ett tydligt exempel på detta. Men trafikskolorna över detta väldigt mycket, så det blir faktiskt sakta bättre och bättre.

P polaris78 skrev:

Så bara för att Jennies artiklar har publicerats i ett forum blir plötsligt hela hennes yrkesliv oseriöst? Gäller detta alla former av experter eller är det bara cykelexperter som blir oseriösa av att publiceras i ett forum?

Om tex en elektriker agerar expert här på Bygga hus kommer denne att vara opålitlig? Du låter lite som kommentarsfältsexperterna som hävdar att alla forskare ljuger eftersom de får betalt för att forska 🙄

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Så bara för att Jennies artiklar har publicerats i ett forum blir plötsligt hela hennes yrkesliv oseriöst? Gäller detta alla former av experter eller är det bara cykelexperter som blir oseriösa av att publiceras i ett forum?

Om tex en elektriker agerar expert här på Bygga hus kommer denne att vara opålitlig? Du låter lite som kommentarsfältsexperterna som hävdar att alla forskare ljuger eftersom de får betalt för att forska 🙄
Nej men man behöver inte läsa speciellt länge för att inse att på cykelforumet så är man helt ointresserad av vilka skyldigheter som gäller cyklister.. Man är helt fokuserad på vad alla andra trafikanter har för skyldigheter och glömmer sina egna..

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Nej men man behöver inte läsa speciellt länge för att inse att på cykelforumet så är man helt ointresserad av vilka skyldigheter som gäller cyklister.. Man är helt fokuserad på vad alla andra trafikanter har för skyldigheter och glömmer sina egna..
Suck.
Jag länkade till inlägget på cykelforumet för att det väldigt bekvämt hade länkarna till alla delarna i artikelserien på en plats. Skit i forumet och läs de fem artiklarna!

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Tyvärr tror många att det är den som kommer "nerifrån" som har väjningplikt i en T-korsning. Stor förvirring när någon faktsikt kan högerregeln.
Jag undrar i mitt stilla sinne var denna vanföreställning kommer från. Den korrekta regeln lärs ut i körkortsutbildningen, men en felaktig regel fastnar i eleverna minne. Märkligt.

Lite som det här, fast tvärtom:

"On two occasions I have been asked [by members of Parliament], 'Pray, Mr. Babbage, if you put into the machine wrong figures, will the right answers come out?' I am not able rightly to apprehend the kind of confusion of ideas that could provoke such a question". – Charles Babbage

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.