Bilisten har alltså inte väjningsplikt som skylt och målning i vägen visar?

Intressant.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R roke skrev:

Intressant.
Jag har läst i Expressen att väjningsplikten inte gäller där.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Jag är ju inte helt hundra på läget eftersom lagarna inte är helt hundra. 😅
Men TS situation är en cykelpassage över en väg. Ledordet är passage, inte överfart (som kräver skyltar). Därmed bryts cykelvägen av och väjningsplikt inträder mot trafik på den "obrutna" vägen. Jag antar att det enklaste sättet att förklara det är att jämföra med utfart från en parkeringsplats? Att det sitter en väjningsskylt mot huvudled förtar inte utfartsreglerna.
Däremot ogillar jag hajtändernas placering som spökar till det för cyklister.

VidarH VidarH skrev:
Och för bilisterna? 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Och för bilisterna? 😉
Stannar de som skyltat så begår de inget fel. Jag hade också tolkat skyltens placering som giltig.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Har du gjort en polisanmälan? Tror försäkringsbolaget kommer kräva de.
Låter inte som du gjorde skador på bilen, så du slipper den cirkusen.

Sen är frågan vad försäkringsbolaget säger eftersom du orsakat olyckan. Men borde gå under drulle försäkring..

MathiasS MathiasS skrev:
På den punkten har transportstyrelsen lämnat motstridiga uppgifter, så där har vi ingen slutsats.
Som med all lagstiftning skall nästan alltid mer än ett kriterium uppfyllas. Transportstyrelsen informerar om bl.a. lagar ur Trafikförordningen, och har du inte läst alla paragrafer gällande det du uttalar dig om, så är ditt påstående om att Transportstyrelsen lämnar motstridiga uppgifter troligtvis felaktigt. Du kan ju alltid ge referens till vad du menar.

VidarH VidarH skrev:
Jag är ju inte helt hundra på läget eftersom lagarna inte är helt hundra. 😅
Men TS situation är en cykelpassage över en väg. Ledordet är passage, inte överfart (som kräver skyltar). Därmed bryts cykelvägen av och väjningsplikt inträder mot trafik på den "obrutna" vägen. Jag antar att det enklaste sättet att förklara det är att jämföra med utfart från en parkeringsplats? Att det sitter en väjningsskylt mot huvudled förtar inte utfartsreglerna.
Det enkla sättet att uttrycka det
R roke skrev:

Intressant.
Bilisten har väjningsplikt mot fordon på korsande väg, men även gångtrafikanter ute på, eller på väg ut på övergångsstället. Cykelbanan är inte en del av korsande vägbana, därför gäller väjningsplikt plikt för cyklister som färdas på den, på exakt samma sätt som för bilisten på dennes väg. Hajtändernas placering är tydliga, hade väjningsplikt gällt för bilar i allmänhet, saknas då inte hajtänder på andra sidan om övergångsstället, så att bilar som svänger in på gatan också får veta vad som gäller? Och var är skylten som talar om det för dem placerad? Eller är det helt enkelt så att trafikreglerna inte riktigt fungerar som många vill att de ska göra? Hade skylten ”Cykelöverfart” funnits på platsen, hade man dömt till TS fördel, för då hade väjningsplikt för cyklister gällt i korsningen, svårare än så är det inte.

X xyphax skrev:
Det enkla sättet att uttrycka det

Bilisten har väjningsplikt mot fordon på korsande väg, men även gångtrafikanter ute på, eller på väg ut på övergångsstället. Cykelbanan är inte en del av korsande vägbana, därför gäller väjningsplikt plikt för cyklister som färdas på den, på exakt samma sätt som för bilisten på dennes väg. Hajtändernas placering är tydliga, hade väjningsplikt gällt för bilar i allmänhet, saknas då inte hajtänder på andra sidan om övergångsstället, så att bilar som svänger in på gatan också får veta vad som gäller? Och var är skylten som talar om det för dem placerad? Eller är det helt enkelt så att trafikreglerna inte riktigt fungerar som många vill att de ska göra? Hade skylten ”Cykelöverfart” funnits på platsen, hade man dömt till TS fördel, för då hade väjningsplikt för cyklister gällt i korsningen, svårare än så är det inte.
Kan du visa var i lagstiftningen det står att hajtänderna inte gäller mot cyklar på cykelpassagen?

Det behövs inga hajtänder för bilar som svänger och då passerar en cykelpassage, då har man väjningsplikt enligt reglerna.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan du visa var i lagstiftningen det står att hajtänderna inte gäller mot cyklar på cykelpassagen?

Det behövs inga hajtänder för bilar som svänger och då passerar en cykelpassage, då har man väjningsplikt enligt reglerna.
Det är väl den här punkten som tråden inte kunnat visa ett entydigt svar på, de två alternativen är att de visar att man ska lämna företräde för cyklister som ska korsa, eller att de visar var man ska stanna när man lämnar företräde för trafiken bakom cykelpassagen, för att inte stå i vägen i onödan, och ärligt talat så känns det märkligt att detta inte enkelt kan besvaras.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…

Varför blanda in lagstiftningen? Det har stått så i Expressen.

• Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Som med all lagstiftning skall nästan alltid mer än ett kriterium uppfyllas. Transportstyrelsen informerar om bl.a. lagar ur Trafikförordningen, och har du inte läst alla paragrafer gällande det du uttalar dig om, så är ditt påstående om att Transportstyrelsen lämnar motstridiga uppgifter troligtvis felaktigt. Du kan ju alltid ge referens till vad du menar.
Det blir lite tröttsamt att diskutera med dig när du inte läst tråden. Det är ju just DET som tråden handlar om. I denna tråd finns det flera referenser till när Transportstyrelsen beskrivit ansvarsfrågan i en situation som denna + svar på frågor direkt till Transportstyrelsen och dessa svar är motstridiga. Börja med att läsa det så kan vi fortsätta därefter, om du fortfarande har invändningar.

X xyphax skrev:
och har du inte läst alla paragrafer gällande det du uttalar dig om
Varför skulle jag inte har gjort det? Om DU hade läst alla paragraferna skulle du veta att det ändå inte är enkelt att avgöra vilka skyldigheter respektive trafikant har.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Hajtändernas placering är tydliga, hade väjningsplikt gällt för bilar i allmänhet, saknas då inte hajtänder på andra sidan om övergångsstället, så att bilar som svänger in på gatan också får veta vad som gäller? Och var är skylten som talar om det för dem placerad?
Var hajtänderna är placerade är helt irrelevant för bilar från den andra gatan. Det är andra paragrafer som reglerar vad som gäller för dessa bilister (cykelpassage i samband med sväng), specifikt 3kap §61. De behöver således ingen skylt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
MathiasS MathiasS skrev:
Det blir lite tröttsamt att diskutera med dig när du inte läst tråden. Det är ju just DET som tråden handlar om. I denna tråd finns det flera referenser till när Transportstyrelsen beskrivit ansvarsfrågan i en situation som denna + svar på frågor direkt till Transportstyrelsen och dessa svar är motstridiga. Börja med att läsa det så kan vi fortsätta därefter, om du fortfarande har invändningar.

Varför skulle jag inte har gjort det? Om DU hade läst alla paragraferna skulle du veta att det ändå inte är enkelt att avgöra vilka skyldigheter respektive trafikant har.
Det är sant att man ska läsa tråden och även om det är 88 sidor nu så är det ingen ursäkt för det står samma sak från ungefär sidan 5 och framåt 😅

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…

Om du först visar var i Trafikförordningen det står att det bilar som svänger in har väjningsplikt för cyklar som inte befinner sig i din körbana…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.