P
kashieda kashieda skrev:
Uppmärksamma personen på att hen är ett jävla klantarschle som parkerat på fel ställe?
Det är olämpligt att göra det med våld. Det finns bättre sätt, som inte gör två trafikanter till antagonister.

• Gilla
Leifur och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Uppmärksamma personen på att hen är ett jävla klantarschle som parkerat på fel ställe?
Att stå stilla med en bil på grund av ”köbildning” och liknande trafikförhållanden är ingen parkering.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Självklart är det meningslöst att spekulera i vad andra parter kan ha upplevt. Har du sett någon göra det?
Se inläggen #1 171, #1 163 och #1 161.
Nissens Nissens skrev:
Men att bara ha hört en part är för lite för att dra slutsatser. Där och då vet vi att TS drog en slutsats som var felaktig. Mycket annat vet vi inte.
"Om" inte "att".
Nissens Nissens skrev:
Vissa säger att det går att dra slutsatser om exakt vad som hände med den info som finns, jag säger att det inte går. Åtminstone inte med någon tyngd.
Det håller jag med om, men det här är inte en rättsinstans.

P
D Dilato skrev:
All 50 states, the District of Columbia, Guam and Puerto Rico have allowed right turns on red since 1980, except where prohibited by a sign or where right turns are controlled by dedicated traffic signals.
Bra spanat! Du är nu kvalificerad att köra bil i USA. :-)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Se inläggen #1 171, #1 163 och #1 161.
Nja, det är inte så mycket spekulationer där tycker jag faktiskt. Möjligen förhastade slutsatser.
P pmd skrev:
"Om" inte "att".
Jo, ”att”, inte ”om”.
P pmd skrev:
Det håller jag med om, men det här är inte en rättsinstans.
Det håller jag också med om. ☺️

P pmd skrev:
Det är olämpligt att göra det med våld. Det finns bättre sätt, som inte gör två trafikanter till antagonister.

Texten nedan hänger INTE ihop med videon ovan.

TV-mannen Robert Aschberg dömdes på torsdagen av Stockholms tingsrätt till 40 dagsböter för skadegörelse.

Han fälldes för att han sparkat på en bil som var nära att köra på honom på ett övergångsställe på Sveavägen i Stockholm. Bilisten dömdes också till 40 dagsböter, men för vårdslöshet i trafik.

Aschberg var i maj 1991 ute med ett TV-team för att kontrollera trafikmoralen hos Stockholmsbilisterna.

När Aschberg passerade ett övergångsställe på Sveavägen stannade inte en bilist för honom. Han sparkade då till bilens högra framdörr.

• Gilla
Leifur
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det ok att knacka på rutan? Med knogarna? Eller riskerar man att de stackars bilisterna då får hjärtinfarkt av skräck?

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att stå stilla med en bil på grund av ”köbildning” och liknande trafikförhållanden är ingen parkering.
Men det är fortfarande olagligt att blockera övergångsställe och cykelpassage.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
kashieda kashieda skrev:
Är det ok att knacka på rutan? Med knogarna? Eller riskerar man att de stackars bilisterna då får hjärtinfarkt av skräck?
Är det ok att knacka på cyklistens hjälm för att se om det är någon hemma? 😉

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
[media]
Texten nedan hänger INTE ihop med videon ovan.

TV-mannen Robert Aschberg dömdes på torsdagen av Stockholms tingsrätt till 40 dagsböter för skadegörelse.

Han fälldes för att han sparkat på en bil som var nära att köra på honom på ett övergångsställe på Sveavägen i Stockholm. Bilisten dömdes också till 40 dagsböter, men för vårdslöshet i trafik.

Aschberg var i maj 1991 ute med ett TV-team för att kontrollera trafikmoralen hos Stockholmsbilisterna.

När Aschberg passerade ett övergångsställe på Sveavägen stannade inte en bilist för honom. Han sparkade då till bilens högra framdörr.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det ok att knacka på cyklistens hjälm för att se om det är någon hemma? 😉
Ja, om cyklisten står still i en korsning och väntar på bättre tider.

• Haha
djac
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är INTE skadegörelse.
Att stanna på övergångsställe/cykelpassage/cykelöverfart är däremot olagligt, du ska alltid stanna FÖRE om du inte får plats efter. Att på ett ofarligt men högljutt sätt "väcka" bilisten ur sin dvala och uppmärksamma hen på att hen gör något olagligt och är i vägen för sina medtrafikanter är samspel.

Är det inte plats för en hel bil efter överfarten får man stanna före tills man tror att det är fritt fram, sedan smyga fram och hoppas att man hade rätt. Då blir det ju en betydligt kortare tid man blockerar överfarten. Så måste man ofta göra i städer, där det är hus i vägen som blockerar sikten. Men så är ju inte fallet här, sikten är god.
För det första; det KAN vara skadegörelse: Slår du hårt blir det bucklor och om inte händer/handskar/lack är helt fria från smuts, sandkorn, gruskorn, etc så lär du göra repor i lacken.

För det andra; att nån annan gör nåt dumt ger dig absolut noll rätt att göra dumheter själv. Det här "ge-igen" eller "jag-ska-minsann-visa-hen" tänket har inget med samspel att göra och hör inte hemma i trafiken.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Men det är fortfarande olagligt att blockera övergångsställe och cykelpassage.
Ja vi är i alla fall ense om att det är olämpligt och att man bör försöka undvika det. Samtidigt tror jag de flesta gör det ibland. Antingen av klantighet eller för att ”vägens konstruktion” mer eller mindre tvingar en om man inte ska riskera att göra värre fel.

Har lite svårt att tro att någon någonsin straffats för denna olaglighet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Din fråga verkar inte ha med mitt inlägg att göra så kanske är det bättre att du startar en ny tråd och diskuterar det?

Din fråga förutsätter dessutom att jag tillhör den ena eller den andra gruppen vilket är fel.
MathiasS MathiasS skrev:
Din fråga verkar inte ha med mitt inlägg att göra så kanske är det bättre att du startar en ny tråd och diskuterar det?

Din fråga förutsätter dessutom att jag tillhör den ena eller den andra gruppen vilket är fel.
Ok, jag förstår inte riktigt hur du resonerar, det var väl mer en retorisk fråga som inte kräver något svar. Men du får absolut tycka hur du vill…

Nissens Nissens skrev:
Om du inte ser att du själv gissar så förstår jag din inställning.
Det TS skriver är vad han uppfattade, det är inte någon absolut sanning. Eftersom de krockade så är det uppenbarligen något som inte stämmer i den upplevelsen.

Sannolikt har bilföraren en helt annan upplevelse, men den får vi sannolikt inte ta del av.

Vem skulle du tro om bilföraren kom ed en annan fullt realistisk förklaring? Jag skulle kunna tänka mig att sanningen skulle ligga någonstans mitt emellan bådas förklaringar.

Du är bensäker på saker du inte kan veta något om.
Du förstår verkligen inte konceptet här på forumet.

Jag påstår inte att det gått till på det ena eller det andra sättet. Jag gissar ingenting. Det enda jag gör är att utgå från vad TS beskriver om situationen. Om TS beskrivning skiljer sig från verkligheten vet vi ingenting om och vi vet inte mer om det för att du eller jag hittar på nya scenarier och argumenterar utifrån dessa. Vill du diskutera i en tråd, gör det baserat på vad TS har lämnat för info. Vill du diskutera utifrån ett av dig påhittat scenario, gör det i en egen tråd.

Ja, jag är bensäker på att det jag sagt till dig är vad TS själv sagt om situationen.

I tråd efter tråd hittar du på egna hypoteser och driver dessa, trots att du inte vet något mer än vad TS sagt. Det leder ingenting till. Att diskutera ytterligare hypoteser är helt ointressant.

• Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.