M mojjen skrev:
Denna såg jag också tidigt i tråden. Var en av anledningarna att jag gjorde en av mina svängningar . Skall vara riktigt intressant att se det svaret. Det jag fått fram är att reglerna kring bla cykelpassager ändrades 1 sep 2014. Så om ovan bild är äldre kan den härledas till äldre regler. Det kan lika gärna vara att Transportstyrelsen inte ens själva har koll. Så detta svar ser jag fram emot.
Den kommer från en artikel publicerad 2020, så jag skulle anta att frågan är ställd 2019-2020.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ett ganska solklart svar att markeringen väjningsplikt inte innefattar cyckelbana/cykelpassage. eller som @MathiasS skrev tidigare de enda han fått fram med denna tolkning är transportstyrelsen och en polisman
Nej det är inte vad jag sa. Det enda jag fått fram med denna tolkning är ditt svar från transportstyrelsen och en fd polis. I övrigt har Transportstyrelsen själv och tex Umeå kommun sagt att väjningsplikten börjar vid hajtänderna.

Därav problemet att komma till en slutsats. Vilket svar ska jag lita på? Jag kan inte avgöra vad som är rätt själv utifrån att läsa lagboken.

• Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är inte vad jag sa. Det enda jag fått fram med denna tolkning är ditt svar från transportstyrelsen och en fd polis. I övrigt har Transportstyrelsen själv och tex Umeå kommun sagt att väjningsplikten börjar vid hajtänderna.

Därav problemet att komma till en slutsats. Vilket svar ska jag lita på? Jag kan inte avgöra vad som är rätt själv utifrån att läsa lagboken.
Ok misstolkade dig.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag fick svar snabbt iaf, här är min fråga, jag bifogade TS bild.
Fråga: Hej!

Bifogar en bild på en korsning med en cykelpassage och skyltat väjningsplikt
Har bilar som kommer enligt bilden väjningsplikt mot cyklar på cykelpassagen?
Och här kommer det väldigt byråkratiska svaret:
Svar: Transportstyrelsen kan endast hänvisa till gällande lagstiftning och då Trafikförordningen samt Vägmärkesförordningen.

Den bifogade bilden visar ett obevakat övergångsställe i kombination med en obevakad cykelpassage samt att en reglering för väjningsplikt.

För cykelpassage gäller följande:
För cyklist.
Kapitel 6.
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

För fordonsförare (även cyklister) så gäller följande:
Kapitel 3.
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035).

För fordonsförare som närmar sig reglering med vägmärke och vägmarkering gäller så gäller Vägmärkesförordningen och Trafikförordningen.

Vägmärkesförordningen kapitel 2 och 6§.
[länk]

samt vägmarkering.
[länk]

Trafikförordningen.
Kapitel 3.
5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.
Den som svarar är för övrigt Hans Östh på regelefterlevnad, dvs samma person som svarat cyklistbloggen.

Eftersom jag egentligen inte fick ett svar på frågan tolkar jag det som @MathiasS brukar skriva, att båda har väjningsplikt mot varandra.

• Gilla
  • Wow
VidarH och 3 till
  • Laddar…
En annan sak jag funderar på, det finns ingen markering för mig som cyklist som indikerar ifall jag närmar mig en cykelöverfart eller en cykelpassage, den enda visuella ledtråd jag har är hajtänderna, skyltarna är nämligen riktade mot den större vägen.🤔

• Gilla
Jaif och 4 till
  • Laddar…
Väjningsplikt finns i olika skepnader, skylt, kantlinje, utfart etc

Vägmärket för väjningsplikt innebär enligt alla källor jag sett, inklusive transportstyrelsen, att väjningsplikten innefattar alla fordon, och fordon innefattar cyklar enligt Lagen om vägtrafikdefinitioner.

• Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
D
När man cyklar så är det väl då så enkelt att man ska alltid vänta tills det är fritt innan man korsar trafiken, undantag cykelöverfart men även där ska man sänka farten och vara vaksam?

Med detta hamnar man väl så nära sunt förnuft man kan komma.

• Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En annan sak jag funderar på, det finns ingen markering för mig som cyklist som indikerar ifall jag närmar mig en cykelöverfart eller en cykelpassage, den enda visuella ledtråd jag har är hajtänderna, skyltarna är nämligen riktade mot den större vägen.🤔
Cykelöverfarten är typiskt upphöjd eftersom det ska vara 30kph runt en sådan. I övrigt får man titta på skyltarna man inte ser.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Du får kosta på dig att vrida på huvudet helt enkelt. 😉

Jag fick svar snabbt iaf, här är min fråga, jag bifogade TS bild.

Och här kommer det väldigt byråkratiska svaret:

Den som svarar är för övrigt Hans Östh på regelefterlevnad, dvs samma person som svarat cyklistbloggen.

Eftersom jag egentligen inte fick ett svar på frågan tolkar jag det som @MathiasS brukar skriva, att båda har väjningsplikt mot varandra.
Tröttsamt. Var vänder man sig för ett riktigt svar?

Det enda "nya" här är Kap3 §5. Där finns ingen begränsning av väjningsplikten till trafik på korsande vägbana eller liknande utan den säger bara "trafikanter".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Väjningsplikt finns i olika skepnader, skylt, kantlinje, utfart etc

Vägmärket för väjningsplikt innebär enligt alla källor jag sett, inklusive transportstyrelsen, att väjningsplikten innefattar alla fordon, och fordon innefattar cyklar enligt Lagen om vägtrafikdefinitioner.
ja men frågan är ändå VAR. Inte för VEM.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det enda jag fått fram med denna tolkning är ditt svar från transportstyrelsen och en fd polis. I övrigt har Transportstyrelsen själv och tex Umeå kommun sagt att väjningsplikten börjar vid hajtänderna.
Det är ju inte vilken fd polis som helst, utan någon som är anställd som trafiksäkerhetsexpert och har det som yrke.

Edit: Jag har missat var Transportstyrelsen uttalar sig på tvärs med det kristallklara svar @mojjen fick..?

MathiasS MathiasS skrev:
ja men frågan är ändå VAR. Inte för VEM.
Det också, för vem och hur långt efter skylten, om det innefattar både cykelpassage och huvudväg, eller tvärtom. De skriver ju "väg" och "bana", frågan om det menar två vägar/banor efter varandra. Det verkar finnas en del luckor i paragraferna :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tycker att Hans Ösths svar är bra men jag tror inte att bilisten kan strunta i Trafikförordningen (2 kap 2 §), (3 kap 61§) och (3 kap 5 §) bara för att cyklisten ska följa Trafikförordningen (6kap 6§).

Det blir som en bilist som tänker: ”Jag behöver inte stanna i korsningen med fyrvägstopp eftersom alla måste stanna.”

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Cykelöverfarten är typiskt upphöjd eftersom det ska vara 30kph runt en sådan.
Menar du att hastighetsbegränsningen för korsande vägar ska vara 30 km/h? Jag vet i alla fall ett antal där hastighetsbegränsningen i alla fall är 40 km/h.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.