J JSten skrev:
Av markeringarna i marken att döma så är det övergångsställe med cykelöverfart .... framförallt om du cyklade från vänster i bild samt att väjningsplikt markeringarna är innan övergångsstälelt/cykelöverfarten.

Detta är nytt för mig, gjorde ett par försökt att Googla fram domen, eller något om den men har inte lyckats hitta något. Har du mer info får du gärna dela med dig :)
Det där är inte cykelöverfart utan cykelpassage

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Hur som helst har väl inte bilisten rätt att köra på någon? Vårdslös bilist som uppenbarligen tittade på någonting annat än på vägen är min personliga slutsats. Knappast var det du som cyklade in i bilen?

B
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
▪️ 🤔 Heter inte denna sida ”Bygga hus”….
Det verkar som om vilka ämnen som helst är okej att ta upp.
Någon som kan/vill klargöra VAD som kan tas upp här?
Finns det en hjälpsida som vägledning? Har letat men hittar inget.
Har inte direkt problem med denna typ av fråga, utan vill mer veta vart gränsen går.

Kan man ta upp:

• samlevnadsproblem
• sex
• relationer
• pyssel
• framtida yrkesval
• barnuppfostran
• tro; religion, koranbränningar,
• politik; allmän, inte bostadsfrågor
• köp och sälj; loppisar, auktioner

OBS! Vill inte ha hundratals inlägg om detta, vill bara kort veta var man hittar info om vilka ämnen som är okej.

Ha en fin dag och helg
❤️❤️❤️❤️

Så ser jag det.

Om cykelpassage, cykel har väjningsplikt mot allt och alla. Sockerbitar (M16 vägmarkering måste finnas för cykelpassage).

Om det är cykelöverfart, där bilar har väjningsplikt, måste följande finnas. Sockerbitar (M16), hajtänder i bilbanan (M14), fast nu är det ju korsning så de är inte där just för cyklarnar skull, OCH cykelskylt (B8). Dessa MÅSTE finnas. Utöver det ska miljön vara utformad så att bilar inte får köra mer än 30 med t.ex. upphöjningar i vägbanan och så.

Om båda har väjningsplikt, då det gäller bilar, är det den som kommer först kör först. Om exakt samtidigt, högerregel gäller.

Så cykeln tycker jag har fel eftersom bilen har väjningsplikt mot alla fordon på den korsande vägen, dvs vägen den kör in på (som inte cykeln befann sig på) och cykeln har väjningsplikt mot allt innan den ger sig ut på gatan. Bilen verkar dessutom kommit dit först.

G gusvo085 skrev:
Bilen har ju väjningsplikt enligt målnig på vägen...
Mot den korsande vägen

C callejernberg skrev:
Nej, hen cyklade

Nej
Bilisten har väjningsprick i och med hajtänderna och skylten som visar att den har väjningsplikt mot all övrig trafik
Hen cyklade över på cykelpassagen som är kombinerad med övergångsstället (du ser de fyrkantiga sockerbitarna bredvid strecken för övergångsstället)

Det är en cykelpassage bredvid övergångsstället, se de fyrkantiga sockerbitarna bredvid övergångsstället.
Och jo, väjningsplikt gäller. Detta pga skylt och hajtänder
Hur svårt är det att läsa vad jag skriver? Jag skrev vad som gäller på ett överGÅNGSställe. Inte vad som gäller på en cykelpassage, dansbana eller i en rågåker. Om svaret på min fråga om TS cyklade på ett övergångsställe var ”nej” gäller såklart inte det jag skrev om vad so. Gäller på ett övergångsställe.

C
B Byggahus48 skrev:
I forumdelen "Övrigt off topic" där denna tråd finns är det i princip okej, ja.
Se diskussionsreglerna angående ämnen som inte får tas upp.
Köp och sälj har en egen forumdel.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På det temat så har man i Malmö sagt "Om vi gör kaos här istället, så kommer folk istället ta det lugnt och söka samförstånd i trafiken".
[bild]
Notera hur cykelbanan bara upplöses, innan vägen och sedan magiskt uppstår på andra sidan.
Både fotgängare och cyklister ska ha väjningsplikt mot den korsande bussvägen (grönt).
Rött är en uppgång från citytunneln och blått en ingång till ett köpcentra.
Mycket folk i rörelse, som ett perfekt ställe att få till olyckor...
Denna och cykelrondellen vid P-huset Anna är snilleblixtar från kommunen. "Hur kan vi skapa så mycket kaos som möjligt" :)

S SueCia skrev:
Jag var tvungen att åka iväg o dubbelkolla nu och hela trotoaren i alla 3 riktningar är skyltade som cykelbanor.

Så trotoar kanske var fel ordval.
Fast det måste finnas skylt mot biltrafiken för att det ska anses vara cykelöverfart. Kan inte se det på din bild. Att det är skyltat vänt mot cyklisterna, det betyder inte cykelöverfart utan enbart att du får cykla där.

Typ såhär:

• En cykelöverfart med trafikskyltar och vägmarkeringar framhäver cyklisters företräde och trafiksäkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gatuvy med cyklist, fotgängarskylt, cykelvägsskylt, byggnader, bilar och gröna träd.
    Skapa konto
  • Trafikskyltar, gångväg och cykelbana vid korsning, molnig himmel, person på cykel i bakgrunden.
    Skapa konto
Nissens
M mojjen skrev:
Jag håller med om att jag är rädd om livet och saktar in om jag cyklar mot en korsning. Men sen skall jag säga att om jag som TS ser att bilen saktar in, faktiskt i princip hinner över så har jag svårt att lasta honom, eller se att jag hade agerat annorlunda. (nu cyklar normalt inte jag, utan försvarar för en gång skull cyklister, som jag normalt har en stark aversion mot i trafiken).
Nu tog vi den moraliska biten.
Ansvarsmässigt, bilisten har gjort fel, det befann sig en cykel i korningen eller på väg in i korsningen, där det råder väjningsplikt för bilisten punkt. Om hen inte har överblick i farten så skall hen stanna. Övriga floskler i trafikförordning mm där det står att man skall iakttaga försiktighet, undvika farliga situationer mm finns där för att kunna väga in direkt ansvarslös handling, grov oaktsamhet, eller till och med avsiktligt handlande. I övrigt går Lagen före sunt förnuft när det kokar ner till ansvar.
Med tanke på osäkerheterna i tråden kring ansvarsfrågan så känns det märkligt att du är så tvärsäker, tom en dom från en domstol säger annat än vad du gör…

Oavsett, du vet ingenting om vad bilisten uppfattade, cyklisten trodde tydligen att bilisten såg cyklisten, men sannolikt var det helt fel. Har svårt att tro att en bilist kör på en cyklist med flit.

Däremot vet vi att cyklisten såg bilen, men ändå tydligen slutade att följa den med blicken, utan cyklade istället ut framför densamma. Enligt TS har bilägaren sagt att det blev märken på motorhuven, det talar för att det inte bara var lite av bakhjulet på cykeln som träffades av bilen.

När jag cyklar i trafiken litar jag inte på någon eftersom jag vet att det är jag som råkar mest illa ut oavsett vems felet är.

Oräkneliga gånger har både cyklister och fotgängare gett sig ut rätt i vägbanan framför mig när jag kör bil utan att kasta en enda blick åt sidan, de verkar inte ha någon självbevarelsedrift alls. Lyckligtvis har jag aldrig varit med om någon incident. ☺️

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Kan man ta upp: • samlevnadsproblem • sex • relationer • pyssel....
B Byggahus48 skrev:
OBS! Vill inte ha hundratals inlägg om detta, vill bara kort veta
Ja.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B Byggahus48 skrev:
Någon som kan/vill klargöra VAD som kan tas upp här?
Finns det en hjälpsida som vägledning? Har letat men hittar inget.
Har inte direkt problem med denna typ av fråga, utan vill mer veta vart gränsen går.

Kan man ta upp:

• samlevnadsproblem
• sex
• relationer
• pyssel
• framtida yrkesval
• barnuppfostran
• tro; religion, koranbränningar,
• politik; allmän, inte bostadsfrågor
• köp och sälj; loppisar, auktioner

OBS! Vill inte ha hundratals inlägg om detta, vill bara kort veta var man hittar info om vilka ämnen som är okej.

Ha en fin dag och helg
❤️❤️❤️❤️
Du borde nog fundera på rubriken på tråden du postar i, men det stämmer att det finns trådar för alla ämnen på det här forumet. Men man håller sig till ämnet i respektive tråd…

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på osäkerheterna i tråden kring ansvarsfrågan så känns det märkligt att du är så tvärsäker, tom en dom från en domstol säger annat än vad du gör…

Oavsett, du vet ingenting om vad bilisten uppfattade, cyklisten trodde tydligen att bilisten såg cyklisten, men sannolikt var det helt fel. Har svårt att tro att en bilist kör på en cyklist med flit.

Däremot vet vi att cyklisten såg bilen, men ändå tydligen slutade att följa den med blicken, utan cyklade istället ut framför densamma. Enligt TS har bilägaren sagt att det blev märken på motorhuven, det talar för att det inte bara var lite av bakhjulet på cykeln som träffades av bilen.

När jag cyklar i trafiken litar jag inte på någon eftersom jag vet att det är jag som råkar mest illa ut oavsett vems felet är.

Oräkneliga gånger har både cyklister och fotgängare gett sig ut rätt i vägbanan framför mig när jag kör bil utan att kasta en enda blick åt sidan, de verkar inte ha någon självbevarelsedrift alls. Lyckligtvis har jag aldrig varit med om någon incident. ☺️
Men domen handlade om helt andra förutsättningar. Annan skyltning annan timing i kollisionen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför är inte detta tillämpligt?

[bild]
Min tolkning bygger på skärmdumpar med förklaringar där just huvudled lagts in i exemplet.
Har nu hittat ännu fler motstridiga uppgifter även här. Så jag känner mig som en jojo. Hittar exempel både från myndigheter och kommuner som ena pekar på att bilist alltid skall lämna företräde både för cyklar och fotgängare när skylten väjningsplikt finns. Men även exempel som säger exakt motsatsen. Det som är klart är dock att cykelbanan som sådan inte är del av huvudled. Så frågan gäller bara väjningsplikts märket VS cykel passage.

Känner att ingen av oss kan nog ge ett säkert svar här, utan att en sakkunnig från transport styrelsen ger sin syn. Jag utesluter dock inte att jag kommer ändra åsikt än gång till. Dock inte i TS fall då han varit så långt igenom korsningen när olyckan skett. Det svaret kommer vi dock förhoppningsvis få av TS om några veckor när försäkringsbolagen trilskats.

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.