Vi borde kunna bli överens om att det skulle behövas mer tydlighet om vad som gäller. Kommuner har tyvärr ofta dålig kunskap.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️ 🤔 Heter inte denna sida ”Bygga hus”….
Det verkar som om vilka ämnen som helst är okej att ta upp.
Någon som kan/vill klargöra VAD som kan tas upp här?
Finns det en hjälpsida som vägledning? Har letat men hittar inget.
Har inte direkt problem med denna typ av fråga, utan vill mer veta vart gränsen går.

Kan man ta upp:

• samlevnadsproblem
• sex
• relationer
• pyssel
• framtida yrkesval
• barnuppfostran
• tro; religion, koranbränningar,
• politik; allmän, inte bostadsfrågor
• köp och sälj; loppisar, auktioner

OBS! Vill inte ha hundratals inlägg om detta, vill bara kort veta var man hittar info om vilka ämnen som är okej.

Ha en fin dag och helg
❤️❤️❤️❤️
Blir aldrig diskussion då. När jag lägger in bygg relaterade frågor så brukar det generera 1-5 svar (Dock oftast det jag behöver) . Tror Familjen Eskilsson älskar dom här trådarna som håller uppe trafiken på sidan:) Uppenbarligen gillar vi andra som kan diskutera en sån här skitsak i 500 inlägg på 1 vecka också. Tror det mesta är tillåtet som inte är kränkande. Även dina 2 första punkter är högst relevanta i ett Byggahusforum😂, då ogenomtänkta renoverings beslut nog orsakat mer än än skilsmässa. Många hus var halv renoverade efter separation när vi letade hus. Det påverkar ju direkt sexlivet också:)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Bilisten kommer fram till en korsning där väjningsplikt gäller. Och plikten gäller mot all trafik. Dessutom ser det ut som att väggmålning visar cykelöverfart ( motsv) Om bilisten körde på huvudled hade det varit en helt annan sak. Med det sagt..bilisten är skyldig

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Hajtänder innan cykelpassage (kvadraterna i gatan) då har bilen väjningsplikt. Annars gäller ömsesidig väjningsplikt. Dvs. Att båda fordonen ska anpassa hastigheten och om cykel eller klassII moped är på väg ut eller ute på överfarten har bilisten väjningsplikt. Cyklar du på övergångsstället har cyklisten alltid 100% väjningsplikt.

Kort sagt, i ditt fall gjorde bilen fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:

[bild]
Oavsett om det är ditt(cyklistens) fel eller inte så är det alltid bilens försäkring som går in…

S SueCia skrev:

[bild]
Ditt fel inget snack om saken.

• Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Hajtänder innan cykelpassage (kvadraterna i gatan) då har bilen väjningsplikt. Annars gäller ömsesidig väjningsplikt. Dvs. Att båda fordonen ska anpassa hastigheten och om cykel eller klassII moped är på väg ut eller ute på överfarten har bilisten väjningsplikt. Cyklar du på övergångsstället har cyklisten alltid 100% väjningsplikt.

Kort sagt, i ditt fall gjorde bilen fel.
Cyklar du på övergångsställe så har du väjningsplikt mot allt och alla utom högersvängande bilister. Högersväng motsvarar hajtänder i gatan. Att trafik i en riktning har skyltning som ger dem ett större ansvar innebär inte att trafik i en annan riktning får ett mindre ansvar.

Vid en olycka gör man en bedömning av vem som har störst ansvar.

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på osäkerheterna i tråden kring ansvarsfrågan så känns det märkligt att du är så tvärsäker, tom en dom från en domstol säger annat än vad du gör…

Oavsett, du vet ingenting om vad bilisten uppfattade, cyklisten trodde tydligen att bilisten såg cyklisten, men sannolikt var det helt fel. Har svårt att tro att en bilist kör på en cyklist med flit.

Däremot vet vi att cyklisten såg bilen, men ändå tydligen slutade att följa den med blicken, utan cyklade istället ut framför densamma. Enligt TS har bilägaren sagt att det blev märken på motorhuven, det talar för att det inte bara var lite av bakhjulet på cykeln som träffades av bilen.

När jag cyklar i trafiken litar jag inte på någon eftersom jag vet att det är jag som råkar mest illa ut oavsett vems felet är.

Oräkneliga gånger har både cyklister och fotgängare gett sig ut rätt i vägbanan framför mig när jag kör bil utan att kasta en enda blick åt sidan, de verkar inte ha någon självbevarelsedrift alls. Lyckligtvis har jag aldrig varit med om någon incident. ☺️
Gjorde en liten pudling på det till @Alfredo Nu har jag ställt frågan med ingående information till Trafik styrelsen.. Jag pausar tråden för min del tills dom återkopplat. Känns som att det blir gissningar från alla, mig inkluderad, hur mycket man än försöker läsa på så hittar man tvetydig information. Deras svar får bli min sanning, och som jag svarade Alfredo, utesluter absolut inte att jag svänger i frågan:)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Cyklar du på övergångsställe så har du väjningsplikt mot allt och alla utom högersvängande bilister. Högersväng motsvarar hajtänder i gatan. Att trafik i en riktning har skyltning som ger dem ett större ansvar innebär inte att trafik i en annan riktning får ett mindre ansvar.

Vid en olycka gör man en bedömning av vem som har störst ansvar.
En skärmdump från en blogg om cykling med text och stadsmiljöbild med övergångsställe och cykelbanor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mickemickmick Mickemickmick skrev:
Oavsett om det är ditt(cyklistens) fel eller inte så är det alltid bilens försäkring som går in…
Ja vad gäller Cykelns skador och personskador. Om cyklisten anses vållande får han dock stå för bilens skador, vilket normalt täcks av hemförsäkringen (Om man inte är dyngrak). Det går på bilens självrisk om den är helförsäkrad, annars gäller att Cyklistens hemförsäkring täcker hela skadan. Så cykla inte utan hemförsäkring:)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Alfredo, utesluter absolut inte att jag svänger i frågan:)
En sak är säkert. Vore svaret självklart och enkelt hade inte tråden genererat 500+ inlägg! Inte ens på Byggahus...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är svårt att se på bilden men jag cyklade på trotoaren som är i anslutning till korsningen. Trotoaren är nedsänkt just vid övergången jämfört med ordinarie höjd så det blir naturligt att man följer den sträckan. Så jag cyklade precis bortanför strecken för övergångsstället så att säga.
Däri ligger förmodligen problemet. Det är förbjudet att cykla på trottoar och även på övergångsställen.
Som bilförare så är det svårt att veta vart cyklister som redan bryter mot en regel tänker göra därnäst.
Hade du cyklat på gatan från vänster till höger så hade du solklart haft företräde.

Hade du stannat och lett cykeln över överGÅNGstället så hade du även då haft företräde.
Cyklister har dessutom aldrig företräde på ett rent övergångställe utan cykelmarkeringar. Normalt så skall cyklister även följa högerregeln eftersom det är ett fordon och bilen kom ju från höger.

Många regler som talar till bilistens fördel och ingen till cyklistens fördel.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En sak är säkert. Vore svaret självklart och enkelt hade inte tråden genererat 500+ inlägg! Inte ens på Byggahus...
Sant, länge sen jag lade så här mycket på ett ämne som i grunden är ytterst ointressant för mig:)

Jag åtar mig dock att publicera Trafikstyrelsens svar i ocensurerad form , som förhoppningsvis ger en tydlig bild. Helt övertygad om ett tydligt svar är jag dock inte:)

ps. Vi hade ju en annan riktigt hetsig och infekterad tråd ang cyklister i trafiken 2021. Den dog strax innan 1500 inlägg. Så denna är ändå ganska samlad:)

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Vem åker på huvudled du som cyklande el bilisten?
ingen av dessa.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.