141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Attans! Det kan vara så lurigt att försöka läsa av varandra i trafiken.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Men hursomhelst så är DU också ett "fordon" så hennes väjningsplikt gäller även inför dig.
Det är dels hennes Trafikförsäkring SAMT din egen Olycksfallsförsäkring som ska gå in och ersätta dig.
Hennes försäkringar ska stå för "Akut sveda & värk", dina merkostnader (inkl. ev. sjukvård, mediciner, förbandsmaterial, resekostnader, tfnsamtal, förlorad arbetsinkomst, skada på dina kläder eller andra tillhörigheter, osv.) allt som gått sönder, samt ev. personskador på dig, enl. gällande tariffer.
Din olycksfallsförsäkring ska ersätta dig parallellt, så gör i vart fall en skadeanmälan på nätet, så kan du komplettera den senare.
Om ni inte skrev en "Trafikskaderapport" så ska ni alltså göra det snarast möjligt!
Kontakta polisen och hör efter om de även kollar "trafikskador på elcyklar", eftersom den skaderapporten isf ska med till försäkringsbolagen. I annat fall så behöver din cykel dokumenteras av ngn sakkunnig (cykelbutiken eller liknande) och som kan dokumentera dess ursprungsskick inkl. utrustning, vilka skador den fick samt vad det kostar att reparera den eller ersätta den med en likadan.
Du bör såklart även kontakta en VC eller dito för ev. "skadebesiktning av dig"; minsta blåmärke ska naturligtvis räknas.
Stort lycka till! 💚
Den enda kvarvarande intressanta frågan här är vad cyklisten har för ansvar när bilisten har en väjningspliktsskylt.
Jag föreslår att de grundläggande skyldigheterna för cyklisten på en cykelpassage kvarstår, men det är svårt att leda i otvistbart bevis.
Att bilisten har väjningsplikt är helt självklart.
Alla ni som kommer in i tråden 500 inlägg senare. Ni gör bort er totalt när ni pratar tvärsäkert om hur det ligger till utan att ens ha förstått det första inlägget korrekt.
Jag föreslår att de grundläggande skyldigheterna för cyklisten på en cykelpassage kvarstår, men det är svårt att leda i otvistbart bevis.
Att bilisten har väjningsplikt är helt självklart.
Alla ni som kommer in i tråden 500 inlägg senare. Ni gör bort er totalt när ni pratar tvärsäkert om hur det ligger till utan att ens ha förstått det första inlägget korrekt.
Om du ställer frågan så är som sagt den intressanta frågan vad cyklisten har för skyldigheter givet situationen. Vad som gäller för bilisten vet vi.M mojjen skrev:
De är också rätt givna, cyklisten skall sakta in och se till att hen kan ta sig över på ett säkert sätt, sant släppa fram andra trafikanter eftersom det är en cykelpassage.MathiasS skrev:
Hela frågan handlar om huruvida bilens väjningsplikt trumfar cyklisten, vilket definitivt gäller då cykeln träffades baktill. Hade cyklisten kört in i sidan på bilen så är jag benägen att tro att cyklisten är vållande.
Medlem
· norrbotten
· 3 inlägg
Man har väl strikt ansvar om man kör bil. Man har alltidS SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu sp
Man har väl strikt ansvar som bilförare. Strikt ansvar innebär att en part ansvarar för skador oavsett om skadan uppkommit genom dennes eget vårdslösa handlande eller någon annans. Rent strikt ansvar innebär att en part svarar för skador oavsett om det finns eget eller annans vårdslösa eller uppsåtliga handlande i grunden.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Well jag känner att alla inte är överens om att cyklistens skyldigheter på en cykelpassage kvarstår och jag kan inte citera en förordning som bevisar att så är fallet.pacman42 skrev:
De är också rätt givna, cyklisten skall sakta in och se till att hen kan ta sig över på ett säkert sätt, sant släppa fram andra trafikanter eftersom det är en cykelpassage.
Hela frågan handlar om huruvida bilens väjningsplikt trumfar cyklisten, vilket definitivt gäller då cykeln träffades baktill. Hade cyklisten kört in i sidan på bilen så är jag benägen att tro att cyklisten är vållande.
I nästa skede är det förstås intressant att förstå vem som gjorde minst fel eller om någon enskilt är vållande.
Alfredo skrev:
Vi ahde ju en anna rätt infekterad cyckeltråd förAlfredo skrev:
ja ja inte ens jag är perfekt. Du lyckades ju i alla fall lista ut vad jag menadeAlfredo skrev:
Inte riktig faktiskt. Trafikverket.dk strök jag dock från kandidatlistan. Har dock aldrig fattat Trafikverkets roll i förhållande till Transportstyrelsen.M mojjen skrev:
Det närmaste jag kommit är att det verkar som om Trafikverket utfärdar körkort och Transportstyrelsen drar in dem. Svensk myndighetseffektivitet i sitt esse?!
R Risarvaren skrev:
R Risarvaren skrev:
Kul med dessa tvärsäkra påståenden, alla som läst tråden vet att du inte vet. ☺️R Risarvaren skrev:
Eftersom trafikmärken har högre prioritet än regler så...MathiasS skrev:
Trafikmärket sätter högerregeln ur spel och borde också sätta väjningsregeln för cykelpassage ur spel.
Bara om trafikmärken inte finns ramlar man ner på regler.
Jag har försökt vara mycket ingående i min fråga. Även bett dem svara på rent generellt för korsnings typen samt om denna specifika situation då påkörningen sker på cykelns bakdel när han nästan är över.MathiasS skrev:
har även belyst att de uppgivna hastigheterna som rådigt enligt TS mm.
Transportstyrelsen har ju en ganska ingående informationsfilm om just cykelpassage och cykelöverfart. Massa exempel, men just detta med Väjningsplikt framför saknas helt.
Har inte varit mer förväntansfull på information från Transportstyrelsen sen jag väntade på mitt förarbevis för vattenskoter.😅