Dyet är lite förvånande att så många tror att bilisten inte behöver lämna cyklisten företräde med motiveringen att cyklisten ska lämna bilisten företräde.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Attans! Det kan vara så lurigt att försöka läsa av varandra i trafiken.

Men hursomhelst så är DU också ett "fordon" så hennes väjningsplikt gäller även inför dig.

Det är dels hennes Trafikförsäkring SAMT din egen Olycksfallsförsäkring som ska gå in och ersätta dig.

Hennes försäkringar ska stå för "Akut sveda & värk", dina merkostnader (inkl. ev. sjukvård, mediciner, förbandsmaterial, resekostnader, tfnsamtal, förlorad arbetsinkomst, skada på dina kläder eller andra tillhörigheter, osv.) allt som gått sönder, samt ev. personskador på dig, enl. gällande tariffer.

Din olycksfallsförsäkring ska ersätta dig parallellt, så gör i vart fall en skadeanmälan på nätet, så kan du komplettera den senare.

Om ni inte skrev en "Trafikskaderapport" så ska ni alltså göra det snarast möjligt!

Kontakta polisen och hör efter om de även kollar "trafikskador på elcyklar", eftersom den skaderapporten isf ska med till försäkringsbolagen. I annat fall så behöver din cykel dokumenteras av ngn sakkunnig (cykelbutiken eller liknande) och som kan dokumentera dess ursprungsskick inkl. utrustning, vilka skador den fick samt vad det kostar att reparera den eller ersätta den med en likadan.

Du bör såklart även kontakta en VC eller dito för ev. "skadebesiktning av dig"; minsta blåmärke ska naturligtvis räknas.

Stort lycka till! 💚

Alfredo Alfredo skrev:
Har en cyklist någonsin rätt att cykla på en gångbana?
Upp till det år ett barn fyller 8 får barnet cykla på trottoar/gångbana.
(Frågan är snarare om de då räknas som gångtrafikant och har företräde på övergångsställe.....)

Den enda kvarvarande intressanta frågan här är vad cyklisten har för ansvar när bilisten har en väjningspliktsskylt.

Jag föreslår att de grundläggande skyldigheterna för cyklisten på en cykelpassage kvarstår, men det är svårt att leda i otvistbart bevis.

Att bilisten har väjningsplikt är helt självklart.

Alla ni som kommer in i tråden 500 inlägg senare. Ni gör bort er totalt när ni pratar tvärsäkert om hur det ligger till utan att ens ha förstått det första inlägget korrekt.

• Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Sant, länge sen jag lade så här mycket på ett ämne som i grunden är ytterst ointressant för mig:)

Jag åtar mig dock att publicera Trafikstyrelsens svar i ocensurerad form , som förhoppningsvis ger en tydlig bild. Helt övertygad om ett tydligt svar är jag dock inte:)
Om du ställer frågan så är som sagt den intressanta frågan vad cyklisten har för skyldigheter givet situationen. Vad som gäller för bilisten vet vi.

BjörnKraft BjörnKraft skrev:
[bild]
De har där inte med undantaget som är högersvängande bil och om bilen har skylt ned väjningsplikt (inte särskilt vanligt förekommande på ett rent övergångsställe).

MathiasS MathiasS skrev:
Om du ställer frågan så är som sagt den intressanta frågan vad cyklisten har för skyldigheter givet situationen. Vad som gäller för bilisten vet vi.
De är också rätt givna, cyklisten skall sakta in och se till att hen kan ta sig över på ett säkert sätt, sant släppa fram andra trafikanter eftersom det är en cykelpassage.

Hela frågan handlar om huruvida bilens väjningsplikt trumfar cyklisten, vilket definitivt gäller då cykeln träffades baktill. Hade cyklisten kört in i sidan på bilen så är jag benägen att tro att cyklisten är vållande.

• Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Man har väl strikt ansvar om man kör bil. Man har alltid
S SueCia skrev:

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu sp
S SueCia skrev:

[bild]
Man har väl strikt ansvar som bilförare. Strikt ansvar innebär att en part ansvarar för skador oavsett om skadan uppkommit genom dennes eget vårdslösa handlande eller någon annans. Rent strikt ansvar innebär att en part svarar för skador oavsett om det finns eget eller annans vårdslösa eller uppsåtliga handlande i grunden.

R Risarvaren skrev:
Det är förbjudet att cykla på trottoar
JA
och även på övergångsställen.
NEJ

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De är också rätt givna, cyklisten skall sakta in och se till att hen kan ta sig över på ett säkert sätt, sant släppa fram andra trafikanter eftersom det är en cykelpassage.

Hela frågan handlar om huruvida bilens väjningsplikt trumfar cyklisten, vilket definitivt gäller då cykeln träffades baktill. Hade cyklisten kört in i sidan på bilen så är jag benägen att tro att cyklisten är vållande.
Well jag känner att alla inte är överens om att cyklistens skyldigheter på en cykelpassage kvarstår och jag kan inte citera en förordning som bevisar att så är fallet.

I nästa skede är det förstås intressant att förstå vem som gjorde minst fel eller om någon enskilt är vållande.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En sak är säkert. Vore svaret självklart och enkelt hade inte tråden genererat 500+ inlägg! Inte ens på Byggahus...
Alfredo Alfredo skrev:
En sak är säkert. Vore svaret självklart och enkelt hade inte tråden genererat 500+ inlägg! Inte ens på Byggahus...
Vi ahde ju en anna rätt infekterad cyckeltråd för
Alfredo Alfredo skrev:
Trafikstyrelsen? Inte för att vara sån men... 😀

[länk]
eller
[länk]
eller
[länk]
ja ja inte ens jag är perfekt. Du lyckades ju i alla fall lista ut vad jag menade:)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Du lyckades ju i alla fall lista ut vad jag menade:)
Inte riktig faktiskt. Trafikverket.dk strök jag dock från kandidatlistan. Har dock aldrig fattat Trafikverkets roll i förhållande till Transportstyrelsen.

Det närmaste jag kommit är att det verkar som om Trafikverket utfärdar körkort och Transportstyrelsen drar in dem. Svensk myndighetseffektivitet i sitt esse?!

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R Risarvaren skrev:
Det är förbjudet att cykla på trottoar och även på övergångsställen.
R Risarvaren skrev:
Hade du cyklat på gatan från vänster till höger så hade du solklart haft företräde.
R Risarvaren skrev:
Många regler som talar till bilistens fördel och ingen till cyklistens fördel.
Kul med dessa tvärsäkra påståenden, alla som läst tråden vet att du inte vet. ☺️

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Well jag känner att alla inte är överens om att cyklistens skyldigheter på en cykelpassage kvarstår och jag kan inte citera en förordning som bevisar att så är fallet.
Eftersom trafikmärken har högre prioritet än regler så...
Trafikmärket sätter högerregeln ur spel och borde också sätta väjningsregeln för cykelpassage ur spel.
Bara om trafikmärken inte finns ramlar man ner på regler.

• Gilla
kardborren och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har försökt vara mycket ingående i min fråga. Även bett dem svara på rent generellt för korsnings typen samt om denna specifika situation då påkörningen sker på cykelns bakdel när han nästan är över.
har även belyst att de uppgivna hastigheterna som rådigt enligt TS mm.
Transportstyrelsen har ju en ganska ingående informationsfilm om just cykelpassage och cykelöverfart. Massa exempel, men just detta med Väjningsplikt framför saknas helt.

Har inte varit mer förväntansfull på information från Transportstyrelsen sen jag väntade på mitt förarbevis för vattenskoter.😅

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.