141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Vilket också är en konstig design med övergångställe på ena kanten med tanke på att trafiken inte är uppdelad. Men så brukar det se ut.
Mycket tydligare!D Daniel 109 skrev:
Insåg efter sniglas inlägg att domen jag länkade till inte var riktigt relevant.
Så slutsatsen är att alla hade väjningsplikt och ingen borde kört på någon alls.
Det var nästan likadant med olyckan i Göteborg (högersväng över cykelbana som går på vägbula, inte är skyltad som cykelöverfart) där cyklisten dog, bägge ansågs ha ett ansvar, men pga cyklistens hastighet (20+ km/h) så ansågs denna ha ett större ansvar. Lastbilschauffören gick fri. För övrigt är det nästintill dagligen incidenter på denna plats och ingen har brytt sig om att fixa till varken skyltning eller utformning ändå.O [old rusty] skrev:
Helt korrekt, både bilisten och cyklisten har väjningsplikt. I TS fall är TS nästintill helt över vägen när TS blir påkörd vilket gör att bilisten kom in till situationen senare, dvs det bör vara bilisten som är vållande. Detta hade gällt även utan hajtänder/väjningspliktsskylt för bilen.Farstatjej90 skrev:
Nej nej nej...kashieda skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/
Vart är skylten som säger detta? Utan skylt så har cykeln också väjningsplikt enligt de domar som finns.
Har det pratats om cykelöverfart? Däremot pratas det väl om cykelpassage, som är något annat.Farstatjej90 skrev:
En cykelöverfart är väl alltid markerad med "B8. Cykelöverfart" och det är väl ändå inte aktuellt här, eller?
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-byggahus-tradar.497825/page-54#post-5393366 ?Farstatjej90 skrev:
Klart du är hjärtligt välkommen, men du slänger dig lite in i en diskussion som var avklarad för 50 inlägg sen. Och sen är det inte ett övergångställe utan en cykelpassage.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg