Vilket också är en konstig design med övergångställe på ena kanten med tanke på att trafiken inte är uppdelad. Men så brukar det se ut.

D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det bli tydligare med en massa ytterligare ord. I den korsning där det bedömdes att bilisten inte var vållande saknas skyltning om väjningsplikt för bilisten. Det finns i den korsning tråden handlar om. Förstår du nu?
Mycket tydligare!

Insåg efter sniglas inlägg att domen jag länkade till inte var riktigt relevant.
Så slutsatsen är att alla hade väjningsplikt och ingen borde kört på någon alls. :)

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag har skummat tråden och förstår inte varför ni pratar om en cykelöverfart
På bilden i trådstarten är det väl ett övergångsställe? Herr Gårman syns ju tydligt på skylten.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Där var ju en mer relevant situation än den jag länkade till.
Enligt den har ju båda väjningsplikt och ingen kan anses vållande? Kul.
Det var nästan likadant med olyckan i Göteborg (högersväng över cykelbana som går på vägbula, inte är skyltad som cykelöverfart) där cyklisten dog, bägge ansågs ha ett ansvar, men pga cyklistens hastighet (20+ km/h) så ansågs denna ha ett större ansvar. Lastbilschauffören gick fri. För övrigt är det nästintill dagligen incidenter på denna plats och ingen har brytt sig om att fixa till varken skyltning eller utformning ändå.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
På bilden i trådstarten är det väl ett övergångsställe? Herr Gårman syns ju tydligt på skylten.
Titta bakom linjerna så ser du även sockerbitarna som visar cykelpassagen.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Helt korrekt, både bilisten och cyklisten har väjningsplikt. I TS fall är TS nästintill helt över vägen när TS blir påkörd vilket gör att bilisten kom in till situationen senare, dvs det bör vara bilisten som är vållande. Detta hade gällt även utan hajtänder/väjningspliktsskylt för bilen.

• Gilla
Lajmen och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
pga cyklistens hastighet (20+ km/h)
Så oändligt fort att 50% högre fart är helt säkert för plåtlådor vid skolor...

• Gilla
nsorman och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 3 till
  • Laddar…
Har det pratats om cykelöverfart? Däremot pratas det väl om cykelpassage, som är något annat.

En cykelöverfart är väl alltid markerad med "B8. Cykelöverfart" och det är väl ändå inte aktuellt här, eller?

• Gilla
Asengors och 2 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Tycker nog du ska överklaga, borde inte väjningsplikten gälla efter hajtänderna? Spelar det då någon roll vart du cyklar?
Överklaga vad?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Har det pratats om cykelöverfart? Däremot pratas det väl om cykelpassage, som är något annat.

En cykelöverfart är väl alltid markerad med "B8. Cykelöverfart" och det är väl ändå inte aktuellt här, eller?
Men varför pratas det om något annat än vad det är i fallet?

pacman42 pacman42 skrev:
Nej nej nej...
[länk]
Vart är skylten som säger detta? Utan skylt så har cykeln också väjningsplikt enligt de domar som finns.
Cykelpassage är inte cykelöverfart 😉

• Gilla
Asengors och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
TS,
Du är vållande.
Cyklar man över övergångsställe har man väjningsplikt mot bilarna.

• Gilla
MrTurbo_No1 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Tycker denna situation ser identisk ut och att bilen därmed
Helt rätt! Denna situation är identisk med ts korsning! Bilen har väjningsplikt då skylten sitter innan cykelpassagen.
Fy helvete vad många usla bilförare här är.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.