Jo nu vart jag lite sugen på att köra ett projekt i sovrummet.

Jag vill ha en TV i taket som ska vara uppfällbar (alltså så den inte syns).
Vi har panel i taket med ca 3mm mellanrum så en glipa där TV'n ska fällas ner gör inget.
Sen när tv,n ska fällas ner så kommer panelen dras bort. det har jag lösning på.

Men problemet är vad jag ska ha för motor och sedan någon styrkrets som säger hur länge motorn ska vara igång. Vill självklart ha TV'n i samma vinkel varje gång jag fäller ner den. :)

Så det jag behöver är:
- Något sorts motor som sköter upp- och nerfällning.
- En styrenhet av något slag som slår till och från

Jag är själv elektriker och kan lite styr så koppla kan jag. Men priset på att köpa material är det jag undrar. alltså motorn och styrenheten.

Den ska alltså fällas ner 90grader. Nåt i den här stilen (bara en snabbskiss):
rum.gif

Någon som kan tänkas hjälpa lite? :)

Om du hänger TV:n i överkant och låter fällas upp med bildsidan uppåt så kan du låta panelen sitta på baksidan.
LINAK gör fina linjära ställdon, gränslägen sätter du endera i mekaniken eller så finns det gränslägen i linjärdonet.

Sedan behöver du en växlande brytare för manövrering.
Schema kan jag rita nästa helg när du bestämt dig för linjärdon och om det ska vara 12-24VDC eller 230 VAC på motorn.

Protte

Jag har själv haft lite fantasier om att göra en tv som kommer upp ur sänggaveln (fotändan då så klart) med motor... men detta får bli ett senare projekt då jag har lite mycke annat just nu :)

People of Lava (www.peopleoflava.com) har flertalet lyftar. Färdiga med IT styrning etc. Har själv en som lyfter en 42" ur ett mediaskåp framför duken när TV räcker (Normalt använder jag en projektor och ramspänd duk, 2.35:1)

Folket på People of Lava har dessutom riktigt bra support och de vet hur sina saker fungerar. Själv behövde jag lite teknisk data över motorn och styrningen och det gick snabbt och lätt.

Lyftarna har inbyggda ändlägen och drivs med 12 eller 24V.

Om du hänger TV:n i överkant och låter fällas upp med bildsidan uppåt så kan du låta panelen sitta på baksidan.
Bra tips. mycket bättre än den lösning jag tänkte på. Dessutom lättare. Tack :)

Kollade på linak. och dom verkar har bra grejer. Men sen står det "Max Thrust" och t.ex 6000N.
Och om det vore Newton skulle det vara starkare grejer. så det måste stå för något annat.

Nån klurig snubbe på minhembio.com vet jag har använt billiga skruvdragare som motor när han byggt luckor till hembion.. Starkt och bra.
[länk]
Haha! smart idé där!
Men tyvärr känner att jag vill ha det "rätt och riktigt". Tack för tipset ändå :)

Men nån som har koll på vad ett ställdon kan kosta t.ex i märket LINAK? Verkar va ett bra märke så 2000-3000:- eller mer kanske?

Tror nog 6000N står för 6000 newton och inget annat. Den jag kikar på har en maxhastighet på 4,8 mm/s, så långsamt att man knappt ser att den rör sig. Så den är nog rejält utväxlad.

Möjligt att det gör det :) men är det någon som har någon koll på hur mycket ett ställdon kostar som orkar lyfta 30kg typ iaf 5cm i sekunden. eller typ prislista på grejer.

en vanlig el grossist har inte sånt eftersom det är så olika grejer folk är ute efter.

Jag har för mig man kan köpa färdiga don från USA. Bara en omformare behövs. 110/220V ( eller snarare 110/240V).
Dom som jag sett kör med vertikal rörelse. Tror det heter kulskruvar. Anordningar använda i möbler där man hissar upp tvn.

elfa har (hadde) ställdon men Elfa har aldrig varit kända för att vara billiga iofs

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.