Funderar på att göra en insats för bostadsrättsföreningen men behöver kunskap.
Lamporna i trapphuset är styrda av strömbrytare modell tryckknappar och ska lysa en viss tid efter tryck för att sedan släckas. Men lamporna lyser sedan ett antal veckor hela dagarna. På nätterna är de släckta och tryckknapparna fungerar som de ska.
Vad är fel och vad för automatik ska jag leta efter i källarens elrum? Jag förutsätter att det är något som jag kan ställa in. Annas får elektriker lösa problemet efter semestertiden.
(Vi är en liten förening så någon förvaltare finns inte att ringa.)
Lamporna i trapphuset är styrda av strömbrytare modell tryckknappar och ska lysa en viss tid efter tryck för att sedan släckas. Men lamporna lyser sedan ett antal veckor hela dagarna. På nätterna är de släckta och tryckknapparna fungerar som de ska.
Vad är fel och vad för automatik ska jag leta efter i källarens elrum? Jag förutsätter att det är något som jag kan ställa in. Annas får elektriker lösa problemet efter semestertiden.
(Vi är en liten förening så någon förvaltare finns inte att ringa.)
Antagligen finns det en timer också som var tänkt att kunna ha belysningen tänt kontinuerligt under viss tid.
Skuille tro att den är mekanisk så hittar du någon i elrummet så är det antagligen bara att vrida på tidsratten så belysningen slocknar.
Skuille tro att den är mekanisk så hittar du någon i elrummet så är det antagligen bara att vrida på tidsratten så belysningen slocknar.
Förutom kopplingsur bör du nog bedömt av din beskrivning även titta efter ett skymniningsrelä också. Och givetvis den sk trappautomaten som ger tidsbegränsade tändningen via knapparna. Uret prio ett att kolla det är ju enkelt att utesluta eller ställa rätt.
Så ev tre komponenter där två bör sitta samlat i elrummet, trappautomat och kopplingsur sen skymningskopplaren utvändigt troligvis åt norrsidan om de två andra verkar ok. Och trappautomaten är troligtvis helt riktig.
Så ev tre komponenter där två bör sitta samlat i elrummet, trappautomat och kopplingsur sen skymningskopplaren utvändigt troligvis åt norrsidan om de två andra verkar ok. Och trappautomaten är troligtvis helt riktig.
Det är bara en omställare "Man/Auto" dvs lampan är konstant manuellt till och andra läget med försök till stiliserad trapptryckknapp automatik via knapp. Så den verkar stå rätt du kan ju testa att lägga till manuellt så ser du att det är riktigt så.
Klicka här för att svara


