I min bostadsrättsförenings trapphus, som i många andra, har vi vipptryckknappar för att tända takbelysningen i trappen. Man trycker på knappen, lampor tänds, och en timer ser till att de släcks efter X antal minuter.

Jag försökte göra en insats i vårt ena trapphus där timern slutat funka (trodde jag). Som en del i att felsöka så kopplade jag loss en timer från en trapp där allt funkade som det skulle och ersatte timern som jag misstänkte var sönder. Det löste problemet. När jag sen försöker hitta en ersättare till den trasiga timern så köpte jag denna:

https://www.proffsmagasinet.se/schneider-electric-trend-189786100-timer-elektronisk-2-pol-2817348

Problemet är att symbolerna för att koppla sladdarna till timern ser olika ut.

IMG_1215.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Timern till vänster är den gamla. Förvirrande nog så har jag lagt kopplingsscheman under fel dosa i bilden.

Har jag köpt fel timer? Jag ser att den äldre är ATS10A medan den nya är AT10A. Om det är rätt timer varför är de uppmärkta olika?

Nej det är inte en likvärdig timer du köpt. Hur var det kopplat innan?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är två helt olika timer.

Den nya är en timer som kan användas vid tex uttag för kaffebryggare.
Den nya timern kan inte ha några slavknappar.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Du skulle köpt en med anslutning för externa knappar.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Det är trappautomat du ska ha, men jag tror inte det längre finns inbyggd i någon strömbrytare utan det är en separat enhet, ofta en DIN modul.

Screenshot_20230811_225621_Chrome.jpg
Skapa konto

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Du skulle ringt en elektriker, som installerar modern LED belysning med neddimmad belysning som alltid är tänd samt rörelsesensor som tänder upp det ljusare när någon är i närheten.

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är trappautomat du ska ha, men jag tror inte det längre finns inbyggd i någon strömbrytare utan det är en separat enhet, ofta en DIN modul.

[bild]
Ok, tusen tack för hjälpen. Ska läsa på lite om hur de funkar

Fotografen Fotografen skrev:
Jag hittar en trappautomat som inte är på skena:
[länk]

Ingen erfarenhet av den, länge sen jag höll på med trappljus.
Tusen tack! Ser lovande ut. När det kommer till en trappautomat på sken installeras den in i elcentralen? I dagsläget så har varje trapphus en trappautomat som befinner sig i närheten av varje trapphus

RoTe
A Apol skrev:
Tusen tack! Ser lovande ut. När det kommer till en trappautomat på sken installeras den in i elcentralen? I dagsläget så har varje trapphus en trappautomat som befinner sig i närheten av varje trapphus
Är er BRF ett museum?

A Apol skrev:
Det finns små kapslingar med skena för en eller ett par moduler som kan monteras på en vägg, men har du plats i någon dosa blir det snyggare att gömma en där.

Vad är det för ålder på byggnaden? Är det något från 20-30-talet, omtrådat i gamla B-rör eller pansarrör är det inte så lätt att få till det. Funktionen får man alltid till, men det är inte så snyggt med uppskruvade extralådor lite härådär. Fram på 50-talet börjar saker samla ihop sig i centralrum.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är er BRF ett museum?
Kanske

Fotografen Fotografen skrev:
Det finns små kapslingar med skena för en eller ett par moduler som kan monteras på en vägg, men har du plats i någon dosa blir det snyggare att gömma en där.

Vad är det för ålder på byggnaden? Är det något från 20-30-talet, omtrådat i gamla B-rör eller pansarrör är det inte så lätt att få till det. Funktionen får man alltid till, men det är inte så snyggt med uppskruvade extralådor lite härådär. Fram på 50-talet börjar saker samla ihop sig i centralrum.
Började byggas på 40-talet men blev färdig under mitten av 50-talet. Det finns sånna här snygga plåtlådor infällda i väggarna lite här och var

Eluttag och elektricitetsmätare i öppet väggskåp med ledningar och texturerad vägg.
Skapa konto

Smidigast hade varit om man kunde ha trappautomaten i lådan som tillhör det trapphuset.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du skulle ringt en elektriker, som installerar modern LED belysning med neddimmad belysning som alltid är tänd samt rörelsesensor som tänder upp det ljusare när någon är i närheten.
Låter dyrt att byta ut alla armaturer mot nya led. Hur lång tid tar det inte innan man nått +-0? Om man bara räknar med armaturerna? Sen ska en elektriker göra jobbet. Det kommer ta några timmar.
Att då bara byta timer, en väsentlig skillnad i pris. Fast om armaturerna är väldigt slutna och gamla... Då blir det andra siffror.

Sen är det väldigt vanligt med lysrör.
I trapphusen.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.