6 894 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Styrning lampor trapphus i bostadsrättsförening. Ersätta timer
I min bostadsrättsförenings trapphus, som i många andra, har vi vipptryckknappar för att tända takbelysningen i trappen. Man trycker på knappen, lampor tänds, och en timer ser till att de släcks efter X antal minuter.
Jag försökte göra en insats i vårt ena trapphus där timern slutat funka (trodde jag). Som en del i att felsöka så kopplade jag loss en timer från en trapp där allt funkade som det skulle och ersatte timern som jag misstänkte var sönder. Det löste problemet. När jag sen försöker hitta en ersättare till den trasiga timern så köpte jag denna:
https://www.proffsmagasinet.se/schneider-electric-trend-189786100-timer-elektronisk-2-pol-2817348
Problemet är att symbolerna för att koppla sladdarna till timern ser olika ut.
Timern till vänster är den gamla. Förvirrande nog så har jag lagt kopplingsscheman under fel dosa i bilden.
Har jag köpt fel timer? Jag ser att den äldre är ATS10A medan den nya är AT10A. Om det är rätt timer varför är de uppmärkta olika?
Jag försökte göra en insats i vårt ena trapphus där timern slutat funka (trodde jag). Som en del i att felsöka så kopplade jag loss en timer från en trapp där allt funkade som det skulle och ersatte timern som jag misstänkte var sönder. Det löste problemet. När jag sen försöker hitta en ersättare till den trasiga timern så köpte jag denna:
https://www.proffsmagasinet.se/schneider-electric-trend-189786100-timer-elektronisk-2-pol-2817348
Problemet är att symbolerna för att koppla sladdarna till timern ser olika ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timern till vänster är den gamla. Förvirrande nog så har jag lagt kopplingsscheman under fel dosa i bilden.
Har jag köpt fel timer? Jag ser att den äldre är ATS10A medan den nya är AT10A. Om det är rätt timer varför är de uppmärkta olika?
Du skulle köpt en med anslutning för externa knappar.
Jag hittar en trappautomat som inte är på skena:
https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz61np-230v
Ingen erfarenhet av den, länge sen jag höll på med trappljus.
https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz61np-230v
Ingen erfarenhet av den, länge sen jag höll på med trappljus.
Tusen tack! Ser lovande ut. När det kommer till en trappautomat på sken installeras den in i elcentralen? I dagsläget så har varje trapphus en trappautomat som befinner sig i närheten av varje trapphusFotografen skrev:
Det finns små kapslingar med skena för en eller ett par moduler som kan monteras på en vägg, men har du plats i någon dosa blir det snyggare att gömma en där.A Apol skrev:
Vad är det för ålder på byggnaden? Är det något från 20-30-talet, omtrådat i gamla B-rör eller pansarrör är det inte så lätt att få till det. Funktionen får man alltid till, men det är inte så snyggt med uppskruvade extralådor lite härådär. Fram på 50-talet börjar saker samla ihop sig i centralrum.
Började byggas på 40-talet men blev färdig under mitten av 50-talet. Det finns sånna här snygga plåtlådor infällda i väggarna lite här och varFotografen skrev:
Det finns små kapslingar med skena för en eller ett par moduler som kan monteras på en vägg, men har du plats i någon dosa blir det snyggare att gömma en där.
Vad är det för ålder på byggnaden? Är det något från 20-30-talet, omtrådat i gamla B-rör eller pansarrör är det inte så lätt att få till det. Funktionen får man alltid till, men det är inte så snyggt med uppskruvade extralådor lite härådär. Fram på 50-talet börjar saker samla ihop sig i centralrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smidigast hade varit om man kunde ha trappautomaten i lådan som tillhör det trapphuset.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Låter dyrt att byta ut alla armaturer mot nya led. Hur lång tid tar det inte innan man nått +-0? Om man bara räknar med armaturerna? Sen ska en elektriker göra jobbet. Det kommer ta några timmar.RoTe skrev:
Att då bara byta timer, en väsentlig skillnad i pris. Fast om armaturerna är väldigt slutna och gamla... Då blir det andra siffror.
Sen är det väldigt vanligt med lysrör.
I trapphusen.