2 128 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
styrning av ytterbelysning
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Hej jag har lampor på alla 4 sidor av huset.
Dem vill jag att alla ska styras med en skymningsrelä men dem tillhör inte samma säkring. Idag tänder man varje lampa med varsin brytare inomhus.
Vad finns det för alternativ att göra
något smidigt helst. Kanske trådlöst?
några lampor man kan ändra till?
Dem vill jag att alla ska styras med en skymningsrelä men dem tillhör inte samma säkring. Idag tänder man varje lampa med varsin brytare inomhus.
Vad finns det för alternativ att göra
något smidigt helst. Kanske trådlöst?
några lampor man kan ändra till?
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jag har tittat på den lösningen också men det är spottar på framsidan samtidigt som alla andra lampor på fasaden är av gu10 och dem med sensor har jag endast sett med e27 sockel.
Det står helt still i huvet av möjligheter. En trådlös skymningsrelä som man ansluter lampan till finns inget sånt? 😕
Det står helt still i huvet av möjligheter. En trådlös skymningsrelä som man ansluter lampan till finns inget sånt? 😕
Z-Wave är ju ett trådlöst system men det är lite överdrivet om du bara ska styra lampor. Där kan du sätta en puck bakom varje brytare och sen ställa in tändning/släckning via tid/skymning. Men du kommer nog upp i 3000 innan du har ett fungerande system. Men du har möjligheten att automatisera hela huset sen 
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jaha det blev en dyr historia med Z-wave.
så mycket hade jag inte tänkt lägga ut på det.
Billigare sätta 4 olika ljussensorer brevid diverse lampor som styr
så mycket hade jag inte tänkt lägga ut på det.
Billigare sätta 4 olika ljussensorer brevid diverse lampor som styr
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
verkligen inte 
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jag har tänkt på det också, huset är på två våningar och
på vinden är det fullt med isolering så det är inte aktuellt och krypa där :/..
tar 2 dagar få bort isoleringen för att krypa där :S
på vinden är det fullt med isolering så det är inte aktuellt och krypa där :/..
tar 2 dagar få bort isoleringen för att krypa där :S
Du kan ju köra den billiga trådlösa varianten!
Fyra st NEXA mottagare - en i varje armatur!
Och en fjärrkontroll eller skymningsrelä på det!
Synka o allt e klart! Allt för 995 på jula!!
Fyra st NEXA mottagare - en i varje armatur!
Och en fjärrkontroll eller skymningsrelä på det!
Synka o allt e klart! Allt för 995 på jula!!
Min egen lösning som fungerar ypperligt för oss är några Nexa LCMR-1000 (en per lampa/belysningsgrupp) som i sin tur styrs antingen av Nexa fjärrkontroll (när man vill tända manuellt) eller som oftast på ett dygnsprogram (styrt på solens upp/nedgång med en fast offset i,e, fördröjning så det tänds 2 h efter officiell solnedgång)) kontrollerat av en Webswitch (http://www.webswitch.se/wp/).
Snygg installation i normcentralen, åtkomst via www-klient och ett enkelt men kraftfullt användargränssnitt.
Snygg installation i normcentralen, åtkomst via www-klient och ett enkelt men kraftfullt användargränssnitt.
Klicka här för att svara