3 831 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Styrning av markis från elcentral
Ja, det är två motstridiga krav.
Sensorer kan jag inte ge några råd om. För starkström sidan så är Shelly poppis. Eller olika z-wave eller ZigBeelösningar. Vindsensorn tror jag är stökigast att få till men det kanske finns något annat nu än när jag tittade. Då var det 4-20 mA strömloop som gällde. Vill du kan trådat på kraftsidan så funkar det bra med vilka reläer som helst som har 12-24 V spolspänning.
Sensorer kan jag inte ge några råd om. För starkström sidan så är Shelly poppis. Eller olika z-wave eller ZigBeelösningar. Vindsensorn tror jag är stökigast att få till men det kanske finns något annat nu än när jag tittade. Då var det 4-20 mA strömloop som gällde. Vill du kan trådat på kraftsidan så funkar det bra med vilka reläer som helst som har 12-24 V spolspänning.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Intressant. Vad finns det för givare som passar till Siemens LOGO? Är novis på givarfronten, men jag antar att det finns standardiserade gränssnitt, både analoga och digitala. Sen gäller det att produkterna använder samma standarder förstås...Panor82 skrev:
Själv har jag somfy hemma men hade jag velat testa själv hade jag nog testat en LOGO med DI/DO signaler och lite tids begränsningar så att markisen inte åker jojo vid växlande väderlek, finns även austrour funktion om man vill styra lite belysning med den också. Mest för att jag har en logo hemma att experimentera på.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Dom flesta givare fungerar oftast som en växlande kontakt så man får hitta givare som använder den spänningen som ingången på den enhet man tänkt använda för styrning oftast 230V/24V/12V etc.
Tex denna:
https://www.automation24.se/laegesb...UsH23jvjrJdmBc2GEH8-jOvs2t24GlqQaAk05EALw_wcB
Som vill ha 240V.
Fungerar med tex:
https://www.automation24.se/siemens...Yi0HDkydRU2K4t8y-RnAdYXVOs2eIyj0aAhRyEALw_wcB
Som vill ha 115-230V på ingången.
Tex denna:
https://www.automation24.se/laegesb...UsH23jvjrJdmBc2GEH8-jOvs2t24GlqQaAk05EALw_wcB
Som vill ha 240V.
Fungerar med tex:
https://www.automation24.se/siemens...Yi0HDkydRU2K4t8y-RnAdYXVOs2eIyj0aAhRyEALw_wcB
Som vill ha 115-230V på ingången.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Shelly verkar vara fokuserat på trådlös styrning om jag förstått det rätt. Inte fel i och för sig, men jag vill helst ha ett system där intelligensen är inbyggd. Shelly Pro verkar vara mer centraliserad än 2.5, har man fler möjligheter där?MathiasS skrev:
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Önskelistan har nu konvergerat till en modul med:
* X sensoringångar (analoga och/eller digitala) som direkt passar lämpliga givare.
* Y reläutgångar 230V 1-fas (även gärna 400V 2-fas för att styra elradiatorer).
* Inbyggd klocka/timerfunktion.
* WiFi-interface.
* Fullt programmerbar för att styra utgångarna Y utifrån ingångarna X, timer, samt Wifi-kommandon.
Kan man få allt detta i en enhet?
* X sensoringångar (analoga och/eller digitala) som direkt passar lämpliga givare.
* WiFi-interface.
* Fullt programmerbar för att styra utgångarna Y utifrån ingångarna X, timer, samt Wifi-kommandon.
Redigerat:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Räcker med en utgång att styra 2 och 3fas objekt, det görs ofta genom en kontaktor på utgången som till/frånlopplar faserna. Tex en kontaktor med 24V spole om man styr med 24V på utgångarna.
Självklart. Det är en lite mer kapabel PLC (för att få WiFi, allt det andra är basala funktioner) eller en Raspberry Pi med något tilläggskort för lämplig I/O. Är det enkelt och smidigt? Troligen inte särskilt, beror på din inställning.Buildgates skrev:
Önskelistan har nu konvergerat till en modul med:
* WiFi-interface.
Det som skiljer promodellerna från "de vanliga" är att de är gjorda för montering på DIN-skena i elcentralen samt att de har möjliget till trådad anslutning mot nätverket.Buildgates skrev:
Tittar jag på din önskelista så passar inte en Shelly. Den enskilda Shelly-enheten har inga ingångar för sensorer etc. Systemet bygger på att flera enheter är uppkopplade mot nätverket och sedan används den datan centralt eller i respektive enhet. Det vanliga är att göra automationerna i HomeAssistant även om det går att göra en hel del utan.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Min inställning är att ett permanent installerat system inte ska vara beroende av en massa hemma-hack i form av hård-/mjukvara på experimentkort. Risken att projektet rinner ut i sanden då är alltför stor och det kan även bli problem med underhåll i framtiden. Men jag börjar misstänka att det till stora delar är en trade-off - ju mer flexibelt system desto mer handpåläggning krävs.tommib skrev:
Tack för alla tips allihop! Jag ska ta en närmare titt på Siemens LOGO! och Zelio Logic, de verkar vara starka kandidater.
Det är inte fel om du använder något sk intelligent relä likt LOGO etc som robust interface för IO monterat i centraler och även styrd via någon typisk hematotomationsmjukvara. Då får du möjligheten till både lokal logik i modulen som i nödfall kan lösa viktiga uppgifter och som är accepterad, begriplig av många installatörer. Inga problem vid ägarbyte och en mycket hög tillgänglighet, tålighet för dessa små i grunden industriellt anpassade moduler.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Tror till och med att det finns färdiga project från Siemens till LOGO med bla belysningstyrningar mm som man kan anpassa om man inte vill göra från scratch, gäller säkert andra tillverkare med. Kanske till och med finn jalusi/markis projekt också vad vet jag, kanske värt att kolla upp.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jo förra året fick jag konvertera ett hus till traditionell installation, efter att det bytt ägare. De nya ägarna var inte alls förtjusta i detta.J Joonazz skrev:
Hänger på tråden om att styra markiser.
Har nymonterade markiser med Beckermotorer och de kan styras med fjärrkontroll samt manuellt med återfjädrande brytare. Kommandon är enkelklick samt dubbelklick.
Har Zigbee via Home Assistant och söker ett relä som också kan "paras" med manuell återfjädrande brytare.
Vad är det speciella jalusibrytare gör som inte ett "vanligt" relä gör?
Mottager gärna tips på lämpligt relä. Tack!
Har nymonterade markiser med Beckermotorer och de kan styras med fjärrkontroll samt manuellt med återfjädrande brytare. Kommandon är enkelklick samt dubbelklick.
Har Zigbee via Home Assistant och söker ett relä som också kan "paras" med manuell återfjädrande brytare.
Vad är det speciella jalusibrytare gör som inte ett "vanligt" relä gör?
Mottager gärna tips på lämpligt relä. Tack!