Byggahus.se

Styrning av "Kinakameror"

1. K
    Medlem Nivå 2
    Jag är på väg att köpa ett antal IP-kameror och sätta upp både ute och inne.

Jag funderar dock på hur jag ska styra dem. Alla kameror verkar gå att ställa så att de spelar in vid rörelse och skickar mail eller laddar upp via FTP men jag vill helst ha en enkel funktion så att familjen kan slå av/på dem. Det känns inte rätt att spela in konstant med tanke på gäster och även oss själva.

Det bästa vore att ungarna kunde styra med kod/tagg och att jag även kan fjärrstyra. Kanske ska man schemalägga också.

Hur har ni andra löst detta?

Jag har även en NAS från Synology som har deras "surveillance station" som jag tror kan styra många kameror.

2. vespaman
    Medlem Nivå 7
    Vad är syftet att spela in? Om du är orolig för inbrott, kanske det är bättre att skaffa inbrottslarm? Motiondetection funkar sisådär, speciellt utomhus är det bara att glömma (imo).

Om du redan har inbrottslarm, så kanske du kan låta det styra inspelningen på dina kameror när det triggar. En enklare DVR med ingångar från larmet borde göra susen.

3. K
    Medlem Nivå 2
    Vi har inbrottslarm men med facit i hand (baserat på inbrott i området) kan jag konstatera att det är helt meningslös oavsett om man har kameralarm eller larm utan kameror. Kvalitén på bilderna från larmen är ganska dålig och det är bara med riktiga IP-kameror jag kan få bilder som visar något i praktiken. Fördelen med egna kameror är att jag även kan fånga inkräktare när de går runt huset och rekognoserar, vilket missas av ett larm.

4. H
    Husägare Nivå 4
  5. vespaman
    Medlem Nivå 7
    OK, men utomhus får du nog spela in allt isf, och spela upp det om du får inbrott. Inomhus, så skulle jag koppla dem till larmet. Du kör då med pre-recording, dvs din dvr sparar allt som hände x-minuter innan och y-minuter efter det att larmet gick.

Dock undrar jag om du får mindre inbrott. Men visst kan kändisar hos polisen identifieras, och kanske får du tillbaka dina prylar om det vill sig väl.