8 172 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Styrning 230v dimbara LED-lampor z-wave
Nja, vet inte om jag håller med. Det finns för och nackdelar med allt och det som passar dig kanske inte passar mig, och tvärtom. Snarast ser jag det som att vi ska ge TT all information han behöver för att kunna göra SITT val!karlmb skrev:
Det får isåfall vara väl underbyggd information isåfall.Texan skrev:
Det är inte Ok att "tycka" att någon har fel, om man inte kan motivera det.
Detta bla:Texan skrev:
Texan skrev:TommyToo,
Som du kanske förstått så hade jag gått på Qubino dimmer alt. Fibaro dimmer med 230VAC dimbara LED lampor. Givet att förutsättningen med 18st 4,5W lampor går att styra med en dimmer. Enklare och renare installation om man inte är jättekänslig för lite brum ifrån lamporna vid lägre ljusstyrkor (nerdimmat). Förstår ärligt inte snacket med att det skulle vara dyrt med 230V LED, IKEA säljer billiga dimbara lampor för 59kr/styck (LEDARE LED ljuskälla GU10, dimbar)! Utan att ha räknat på det så borde det bli dyrare att gå på en 12/24VDC lösning fast med fördelen (för känsliga öron) helt tyst anläggning. Tyvärr har jag inget att tillägga på de olika supportsvar du fått men jag hade nog vågat chansa med en dimmer! Själv styr jag just nu endast 4st 230V LED á 5 rum med en Qubino dimmer i varje rum.
Nej, jag tycker vuxna människor ska få göra egna val utifrån sina egna behov!Bo.Siltberg skrev:
Felaktiga råd? Jag säger att man kan förvänta sig ett svagt brummande i 230V lösningen men att detta inte förekommer i 12/24VDC anläggningar. När det gäller kostnaden så har jag inte gjort någon uträkning men eftersom jag bara ser en extrakostnad för "trafo" borde detta innebära en högre kostnad. Kanske det är så att man kan få tag på 12/24VDC armaturer som är billigare än alla "bulk" paket med 230V armaturer på marknaden och därmed "hämta" hem kostnaden för "trafon". Detta får man räkna på med de givna förutsättningarna i varje enskild installation.karlmb skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Välj fritt bland LED downlights som drivs med konstant ström.TommyToo skrev:
Välj ett drivdon som ger den ström och effekt som armaturerna behöver. Det kan behövas flera drivdon beroende på antalet lampor och dess effekt.
Styr (dimra) drivdonen via tryckknapp eller 1-10V, via zwave-prylar om så önskas.
Fördelen med en sådan setup är att
- dimensioneringen är enkel (enkel summering av effekten vid vald ström),
- dimringen fungerar garanterat,
- inga kompatibilitetsproblem mellan ingående produkter, välj fabrikat fritt.
Med 230 V LED och traditionella dimmers är samtliga punkter ett lotteri och man kan få prova olika kombinationer länge innan man hittar en som faktiskt fungerar.
https://www.byggahus.se/forum/belysning/260144-dimmertraden-tekniken-bakom-en-lyckad-dimring.html
Det finns säkert bättre trådar, men man inser av tråden att det är en dålig ide att integrera drivdonen i ljuskällorna, istället för att ha separata drivdon.Texan skrev:
Med facit i hand vet vi att det inte ens blir billigare.
59 kr/lampa och en dyr dimmer som klarar att dimma den + 20 till, kan låta billigare än säg 50 kr/lampa + ett drivdon för 400:- för 7 lampor.
Det är dock svårt att hitta fungerande kombinationer som är billiga, det slutar troligen med dyrare lampor än det billigaste du kan hitta på IKEA eller Jula.
Vill man sedan som TS även ha möjlighet till zwavestyrning så minimerar man ju antalet möjliga kombinationer ytterligare.
Livslängden och energieffektiviteten på 230v-lamporna är heller inte i närheten av vad en CC-lösning kan leverera.
Dessutom fungerar aldrig dimbar 230 V lösningen lika bra på något sätt, som sagt så många gånger en nödlösning för ev komplettering i befintlig anläggning där det passar. Aldrig ens att överväga om man gör en ny installation och enkelt kan göra ett optimalt val och jobb.Bo.Siltberg skrev:Välj fritt bland LED downlights som drivs med konstant ström.
Välj ett drivdon som ger den ström och effekt som armaturerna behöver. Det kan behövas flera drivdon beroende på antalet lampor och dess effekt.
Styr (dimra) drivdonen via tryckknapp eller 1-10V, via zwave-prylar om så önskas.
Fördelen med en sådan setup är att
- dimensioneringen är enkel (enkel summering av effekten vid vald ström),
- dimringen fungerar garanterat,
- inga kompatibilitetsproblem mellan ingående produkter, välj fabrikat fritt.
Med 230 V LED och traditionella dimmers är samtliga punkter ett lotteri och man kan få prova olika kombinationer länge innan man hittar en som faktiskt fungerar.
[länk]
För mig obegripligt att du tjafsar i detta ämnet Texan, som vad jag uppfattar du inte greppar fullt ut. Givetvis ska du ge dina synpunkter till TS precis som övriga men kanske tona ner förträffligheten av dina val för TS fall, givet att du inte styrker dem på ett bättre sätt det skulle jag välkomna om du kan.
Tjafsar gör barn, vuxna resonerar sakligt! Jag styrker det med att det är "bra nog" för mig med dimbara 230V LED lampor! Det har jag själv kommit fram till genom egna tester och installationer. Bygger inte det på något vetenskapligt utan helt på egen erfarenhet! Håller på att läsa Bo.Siltberg´s "Dimmertråden - tekniken bakom en lyckad dimring" så jag kanske har ändrat mig efter att jag läst färdigt.GK100 skrev:Dessutom fungerar aldrig dimbar 230 V lösningen lika bra på något sätt, som sagt så många gånger en nödlösning för ev komplettering i befintlig anläggning där det passar. Aldrig ens att överväga om man gör en ny installation och enkelt kan göra ett optimalt val och jobb.
För mig obegripligt att du tjafsar i detta ämnet Texan, som vad jag uppfattar du inte greppar fullt ut. Givetvis ska du ge dina synpunkter till TS precis som övriga men kanske tona ner förträffligheten av dina val för TS fall, givet att du inte styrker dem på ett bättre sätt det skulle jag välkomna om du kan.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Några tankefel begås det nog ändå i den här tråden. GU10-LED:
- är alltid skräpprodukter
- små drivdon som är integrerade är per definition dåliga
- är hopplös att dimma
- livslängden är kass
Låter mest som antaganden från 12V/230V halogentider för länge sedan. Snarare:
- det finns faktiskt högkvalitativa produkter
- drivdonen som är integrerade är också optimerade. Oftast CC med PWM-dimning som kan dimmas till nära 0%.
- livslängden vet vi inte någonting om än.
- även med inbyggd Zigbee/WiFi varje ljuskälla. Fri styrning per ljuskälla.
- lätt att projektera och komplettera. Jag hör lika många (seriösa) elektriker som helst installerar 230V-varianten, så "branschkonsensus" är hugget som stucket.
Om CC:
- kräver CCR för dimring för att slippa störningar med långa kablar och då får man inkonsekvent färg/ljusstyrka. Ej heller tillräckligt låg dimning (>20%?)
- hur kompletterar man med fler ljuskällor utan att byta driver och trixa med ny komplicerad kanalisering? 230V är busenkelt att komplettera
I övrigt håller jag med om att det är bäst teknik med CC, men det har du i grund och botten i 230V-systemen också.
Skillnaden är akademisk. Jag uppfattar CC-installationen som onödigt komplicerad. Vad kostar då det?
- är alltid skräpprodukter
- små drivdon som är integrerade är per definition dåliga
- är hopplös att dimma
- livslängden är kass
Låter mest som antaganden från 12V/230V halogentider för länge sedan. Snarare:
- det finns faktiskt högkvalitativa produkter
- drivdonen som är integrerade är också optimerade. Oftast CC med PWM-dimning som kan dimmas till nära 0%.
- livslängden vet vi inte någonting om än.
- även med inbyggd Zigbee/WiFi varje ljuskälla. Fri styrning per ljuskälla.
- lätt att projektera och komplettera. Jag hör lika många (seriösa) elektriker som helst installerar 230V-varianten, så "branschkonsensus" är hugget som stucket.
Om CC:
- kräver CCR för dimring för att slippa störningar med långa kablar och då får man inkonsekvent färg/ljusstyrka. Ej heller tillräckligt låg dimning (>20%?)
- hur kompletterar man med fler ljuskällor utan att byta driver och trixa med ny komplicerad kanalisering? 230V är busenkelt att komplettera
I övrigt håller jag med om att det är bäst teknik med CC, men det har du i grund och botten i 230V-systemen också.
Skillnaden är akademisk. Jag uppfattar CC-installationen som onödigt komplicerad. Vad kostar då det?
