16 365 läst ·
57 svar
16k läst
57 svar
Styrelsen rättighet, samfällighet
Ok. Jo jag anser att en del av problemet även ligger på föräldrarna. Man kan inte tillåta barn att fara fram hejvilt och sedan tro att allt ansvar ligger på andra att anpassa sig.charta77 skrev:
Precis som du inte får ha en häck som skymmer så får du inte bete dig hur som helst i trafiken, oavsett om du är barn eller vuxen.
Så jag tror att TS skulle få mycket lättare att argumentera för sin sak om han gick in med en annan inställning än "Sen fattar jag inte varför mina å andras barn skall riskera att bli överkörda för att en tomtägare vägrar följa regler som finns."
Det är ju faktiskt så att varken barnen eller ägaren till häcken följer reglerna, och att då dumpa över allt på en part är inte alldeles rättvist och kommer att leda till konflikter.
Sen blir jag nyfiken, TS, har du häck runt din tomt? Hur hög är den?
Är det verkligen "att låta barn fara fram hej vilt" när de cyklar på villagator.miksil skrev:
I så fall, var ska barn få cykla, och hur ska de komma dit?
Om de far fram i 20 knyck utan att se sig för så är det väl att fara fram hej vilt?Nyfniken skrev:
Återigen, jag anser att problemet ligger i att bägge parter inte följer reglerna och nu vill den ena ge sig på den andra när de är lika goa kålsupare bägge två. Försök istället att hitta lösningar, typ spegel, stopplikt etc.
För övrigt är ett lika stort problem barn som springer fram mellan bilar och rakt ut från tomter med häckar.
Så ska man göra det riktigt säkert så gäller det att samtliga häckar bör klippas ner till 50 cm.
Jag anser att barn är ett naturligt inslag på gatorna i villaområden. Även ett barn som går ordentligt på sodan av vägen kan tappa något och helt plötsligt springa rätt ut i gatan för att plocka upp. Eller snubbla och ramla åt fel håll. Den enda lösningen som finns för att barn ska vara trygga i ett villaområde är att bilisterna anpassar hastigheterna. Nu när det dessutom finns en samfällighet så har man ju verkligen möjlighet att ta upp detta på möten samt knacka dörr och diskutera med de som kör för fort med lite auktoritet.
Och man ska anpassa hastigheten efter vad som är lämpligt. Att köra 30 på en 30-väg kan vara alldeles för fort, det kanske är 15 som är lämpligt på en del vägar, 20 på en del och 30 på en del. En bekant missade sin uppkörning för att han körde för fort trots att han inte hade kört högre än hastighetsgränsen, han hade bara missat att den lämpliga hastigheten var betydligt lägre än den angivna.
Jag förstår helt klart problemet med häcken men jag tror inte att klippa den är lösningen. Då kommer bilarna bara att köra ännu snabbare. Bättre att jobba på attityden hos bilförarna i första hand. Kanske sätta upp en stoppsnylt, det kanske är för snabbt även att krypköra.
Och man ska anpassa hastigheten efter vad som är lämpligt. Att köra 30 på en 30-väg kan vara alldeles för fort, det kanske är 15 som är lämpligt på en del vägar, 20 på en del och 30 på en del. En bekant missade sin uppkörning för att han körde för fort trots att han inte hade kört högre än hastighetsgränsen, han hade bara missat att den lämpliga hastigheten var betydligt lägre än den angivna.
Jag förstår helt klart problemet med häcken men jag tror inte att klippa den är lösningen. Då kommer bilarna bara att köra ännu snabbare. Bättre att jobba på attityden hos bilförarna i första hand. Kanske sätta upp en stoppsnylt, det kanske är för snabbt även att krypköra.
Pratar vi asfalterad mark här så har väl barnen lika stor rätt till den som bilarna. Är en galen värld vi lever i när man inte tar hänsyn till barns lekande i samfälldigheten. Sätt upp blomlådor och andra hastighetsdämpande åtgärder istället om ni har problem med buskörandet
Hur vet du att de far fram hej vilt utan se sig för?miksil skrev:Om de far fram i 20 knyck utan att se sig för så är det väl att fara fram hej vilt?
Återigen, jag anser att problemet ligger i att bägge parter inte följer reglerna och nu vill den ena ge sig på den andra när de är lika goa kålsupare bägge två. Försök istället att hitta lösningar, typ spegel, stopplikt etc.
För övrigt är ett lika stort problem barn som springer fram mellan bilar och rakt ut från tomter med häckar.
Så ska man göra det riktigt säkert så gäller det att samtliga häckar bör klippas ner till 50 cm.
Hur kommer du fram till att de är lika goda kålsupare? (Utan att lägga ord i mun.)
Återigen, du pratar om trafikregler. Får eller får man inte cykla i 20 km/tim?
Vår häck är ca 50 cm hög.....miksil skrev:Ok. Jo jag anser att en del av problemet även ligger på föräldrarna. Man kan inte tillåta barn att fara fram hejvilt och sedan tro att allt ansvar ligger på andra att anpassa sig.
Precis som du inte får ha en häck som skymmer så får du inte bete dig hur som helst i trafiken, oavsett om du är barn eller vuxen.
Så jag tror att TS skulle få mycket lättare att argumentera för sin sak om han gick in med en annan inställning än "Sen fattar jag inte varför mina å andras barn skall riskera att bli överkörda för att en tomtägare vägrar följa regler som finns."
Det är ju faktiskt så att varken barnen eller ägaren till häcken följer reglerna, och att då dumpa över allt på en part är inte alldeles rättvist och kommer att leda till konflikter.
Sen blir jag nyfiken, TS, har du häck runt din tomt? Hur hög är den?
Bor man som vi gör så är det omöjligt att ta sig från ett hus till ett annat eller till lekplatsen utan att cykla, gå eller springa på de vägar som bilarna kör på för att ta sig till resp fastighets carport.
Varje hus har bilparkering på tomten. Tänk lite stadsradhus typ.
Jag är förundrad och lite orolig när man försöker lägga över ansvaret på en 5åring som springer till sin kompis. Eller försöker lära sig cykla. Självklart har man som förälder ansvar för sina barn men man måste oxå lära dem ta eget ansvar å de gör man genom att exempelvis låta dem springa till sina kompisa som bor 3 hus bort eller kanske att de cyklar 20 meter framför när vi är ute å cykeltränar. Eller skall man hålla dem i handen tills de blir 20 år.
Har för mig att det kom någon undersökning som sa att barn inte kunde följa trafikregler förens vid 13 års ålder, det är då ungefär de lär sig förutse att det finns korkade bilister och därmed kan sakta in vid farliga passager. Innan dess är hjärnan inte utvecklad nog.
Rekomenderad hastighet i området är 10 km/h.
Men det hör eg. Inte till min fråga.
Får jag klippa deras häck?
Redigerat:
Man får cykla enligt samma regler som bilar, dvs du ska hålla i området angivet hastighet, på rätt sida av körbanan, kunna stanna för faror etc.charta77 skrev:
Återigen, ansvaret är delat. Visst ska bilister göra sitt yttersta för att upptäcka faror och hålla en låg hastighet etc, men det är inte alltid möjligt när det handlar om barn som helt plötsligt springer rakt ut i gatan. Det ansvaret ligger på föräldrarna. Oavsett hur höga häckarna är.Noseone skrev:Vår häck är ca 50 cm hög.....
Bor man som vi gör så är det omöjligt att ta sig från ett hus till ett annat eller till lekplatsen utan att cykla, gå eller springa på de vägar som bilarna kör på för att ta sig till resp fastighets carport.
Varje hus har bilparkering på tomten. Tänk lite stadsradhus typ.
Jag är förundrad och lite orolig när man försöker lägga över ansvaret på en 5åring som springer till sin kompis. Eller försöker lära sig cykla. Självklart har man som förälder ansvar för sina barn men man måste oxå lära dem ta eget ansvar å de gör man genom att exempelvis låta dem springa till sina kompisa som bor 3 hus bort eller kanske att de cyklar 20 meter framför när vi är ute å cykeltränar. Eller skall man hålla dem i handen tills de blir 20 år.
Har för mig att det kom någon undersökning som sa att barn inte kunde följa trafikregler förens vid 13 års ålder, det är då ungefär de lär sig förutse att det finns korkade bilister och därmed kan sakta in vid farliga passager. Innan dess är hjärnan inte utvecklad nog.
Rekomenderad hastighet i området är 10 km/h.
Men det hör eg. Inte till min fråga.
Får jag klippa deras häck?
Ett barn kan ju som sagt även springa fram mellan parkerade bilar etc, så att få bort allt som skymmer är ju inte praktiskt möjligt.
Men för att svara på din fråga:
Nej du får inte klippa någon annans häck (eller bötfälla bilar som kör för fort). Att du är ordförande i en samfällighet ger dig inget rätt att ge dig in på andras fastigheter och vidta åtgärder. Sådant kan endast ske efter ett myndighetsbeslut. En samfällighet är ingen myndighet.
Det ni däremot kan göra som samfällighet är att förbättra säkerheten på gatan (om det nu är så att samfälligheten äger gatan) genom att sätta upp skyltar med stopp-plikt, speglar, farthinder eller på annat sätt öka säkerheten i kurvan.
Redigerat:
Nu har den här tråden redan spårat ur helt och hållet, så det spelar inte så stor roll om jag med går O.T. Hempularen, det där var en väldigt fascinerande historia. Du skulle inte kunna berätta mer om den, med mera fakta. Fast i en egen tråd, kanske?hempularen skrev:För ganska många år sedan försökte kommunen genomdriva att det skulle bildas vägsamfälligheter i det sommarstugeområde där mina föräldrar hade stuga. Man lockade med att samfälligheten skulle få bidrag för att rusta upp vägarna. I området fanns det en frivillig vägförening som skötte underhållet.
Då upptäckte min pappa att regelverket var att OM föreningen fått bidrag så var det efter det dels förbjudet att ha skyltar mot obehörig trafik, dels kunde kommunen/vägverket diktera för föreningen vilka underhållsåtgärder som föreningen skulle göra. Men kommunen hade ingen skyldighet att bekosta dessa, de kunde diktera kostnader i kraft av ett ursprungligt ursprungligt symbolist bidrag.
Efter ytterligare lite grävande visade det sig att kommunen hade tänkt ge bidrag till en asfaltering av ca. 2 km skogsväg. Men i nästa etapp hade kommunen tänkt expropiera 5 sommarstugetomter, totalt 15000 kvm, vid havet och ålägga samfälligheten att anlägga parkeringsplatser för besökande badgäster på dessa tomter. Hela den exploateringen ville kommunen att fastighetsägarna skulle stå för, fast det försökte de hålla hemligt tills bidraget för första etappen var sökt.
Det "roliga" var att det var just de som skulle bli av med sina tomter som var mest positiva till att skapa samfälligheter. Tills planerna avslöjades.
Jag orkade inte lusläsa på slutet..men jag sitter som kassör i en samfällighet (väg) och har lite pejl..
Är vägen allmän och får bidrag från staten (trafikverket) så gäller deras allmänna regelverk för skötsel och röjning, dikning, mm. ( Dom har även regionala kontaktmän som hjälper er vid frågor)
Undantag från deras regelverk kan finnas OM det står inskrivet i samfällighetens stadgar.
Får ni inget bidrag så står ni antagligen direkt under kommunens regelverk angående trafik och gatnäts skötsel.
Men även där torde undantag kunna finnas i era stadgar.
( Om undantagen som minimum uppfyller kommunens krav)
Är vägen allmän och får bidrag från staten (trafikverket) så gäller deras allmänna regelverk för skötsel och röjning, dikning, mm. ( Dom har även regionala kontaktmän som hjälper er vid frågor)
Undantag från deras regelverk kan finnas OM det står inskrivet i samfällighetens stadgar.
Får ni inget bidrag så står ni antagligen direkt under kommunens regelverk angående trafik och gatnäts skötsel.
Men även där torde undantag kunna finnas i era stadgar.
( Om undantagen som minimum uppfyller kommunens krav)
Redigerat:
En enskild kan också vara öppen för allmän biltrafik, en begränsning av biltrafiken kan påverka bidraget. Det gick att relativt enkelt att få fram på Trafikverkets hemsida.
Det man talar om är, statliga vägar, kommunala vägar och enskilda vägar. Och i de första två fallen tror jag inte att ens de alla måste vara allmänna.
Menar att det kanske är enkelt att prata bredvid varandra, allmän väg eller allmän biltrafik.
Det man talar om är, statliga vägar, kommunala vägar och enskilda vägar. Och i de första två fallen tror jag inte att ens de alla måste vara allmänna.
Menar att det kanske är enkelt att prata bredvid varandra, allmän väg eller allmän biltrafik.
Redigerat:
Jo, men det är rätt bra att veta skillnaden mellan en allmän väg och en väg öppen för allmänheten. Kanske speciellt om man sitter i styrelsen för en av de sistnämnda. Och så är ju detta juridik-forum! 
En allmän är så gott som alltid öppen för allmänheten, en enskild väg är ibland det.
En allmän väg har en statlgi eller kommunal väghållare.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710948.HTM
Väglagen:
"1 § Denna lag gäller allmän väg.
Allmän väg är, förutom väg som anläggs enligt denna lag eller enligt lagen förändras till allmän, sådan för allmän samfärdsel upplåten väg som av ålder ansetts som allmän eller enligt äldre bestämmelser anlagts som eller förändrats till allmän och som vid denna lags ikraftträdande hålls av staten eller en kommun."
En allmän är så gott som alltid öppen för allmänheten, en enskild väg är ibland det.
En allmän väg har en statlgi eller kommunal väghållare.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710948.HTM
Väglagen:
"1 § Denna lag gäller allmän väg.
Allmän väg är, förutom väg som anläggs enligt denna lag eller enligt lagen förändras till allmän, sådan för allmän samfärdsel upplåten väg som av ålder ansetts som allmän eller enligt äldre bestämmelser anlagts som eller förändrats till allmän och som vid denna lags ikraftträdande hålls av staten eller en kommun."