R
H hempularen skrev:
Det var ngn. här som jämförde med riksdagen, det är inte en relevant jämförelse, jämför med regeringen istället. Där brukar man inte ange vad olika ministrar kan ha haft för avvikande mening i en fråga.
Det var jag. Ministrar svarar ju alltid, förr eller senare, på kritiska frågor från journalister även om regeringsbesluten som sådana är kollektiva.

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det är väldigt lätt att söndra i en förening, det kan vara betydligt svårare att få till ett fungerande styrelsearbete. Och här kommer fördelen med det lite slutna styrelsearbetet. Det blir svårare att söndra. Styrelsen gör sitt jobb, helst genom att lyssna till övriga medlemmar, men inte nödvändigtvis berätta om resonemanget. Övriga i föreningen får "take it, or leave it".
Denna strategi kan fungera rätt bra med oengagerade föreningsmedlemmar. De enstaka engagerade kan man hantera genom att välja in dem i styrelsen. Och den situationen är nog ganska vanlig.

Men finns det fler engagerade personer än styrelseplatser så faller denna strategi. Då måste man förankra sina beslut på ett helt annat sätt. Annars sänker styrelsen föreningen.

• Haha
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
R
Kan vi återgå till frågan i trådstarten: vad säger lagstiftning mm om styrelsemedlemmars skyldighet att kommunicera sina personliga åsikter, hur de röstar osv?

De har ingen formell skyldighet att berätta något.

• Gilla
klimt och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
De har ingen formell skyldighet att berätta något.
Finns samma skyldighet i bostadsrättslagen som i t ex lagen om förvaltning av samfälligheter att utge all relevant sakinformation som efterfrågas på stämman? Eller kan styrelsen hålla information hemlig för stämman? (Jag har dock aldrig stött på problemet, har bara haft del i socialt välfungerande BRFer.)

Jag är med i en ganska stor förening (150+ lägenheter) som under ett antal år när den var relativt ny hade fler aspiranter än styrelseplatser. Då skrevs det i det närmaste programförklaringar och respektive person lyfte fram just sin lämplighet. Jag har aldrig sett på maken trots ett antal decennier som föreningsaktiv. Det normala är annars att valberedningen får locka och pocka för att få fram någorlunda bra kandidater.

Så om vi då tänker att det är mer som det normala, att ledamöterna mest ställt upp, då har de kanske inte så mycket att säga på frågan varför just de ska väljas. Helst hade de kanske sluppit, samtidigt som de inte vill säga det, för de har ju trots allt ställt upp.

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är med i en ganska stor förening (150+ lägenheter) som under ett antal år när den var relativt ny hade fler aspiranter än styrelseplatser. Då skrevs det i det närmaste programförklaringar och respektive person lyfte fram just sin lämplighet. Jag har aldrig sett på maken trots ett antal decennier som föreningsaktiv. Det normala är annars att valberedningen får locka och pocka för att få fram någorlunda bra kandidater.

Så om vi då tänker att det är mer som det normala, att ledamöterna mest ställt upp, då har de kanske inte så mycket att säga på frågan varför just de ska väljas. Helst hade de kanske sluppit, samtidigt som de inte vill säga det, för de har ju trots allt ställt upp.
Vår styrelse är nästan tre gånger så stor som det minsta som krävs. Folk röstas in en efter en men ingen avgår någonsin. Och ingen gör utan dumpar allt på ordföranden som verkar ha hela sitt sociala liv i föreningen.

C
R radioshack skrev:
Vår styrelse är nästan tre gånger så stor som det minsta som krävs. Folk röstas in en efter en men ingen avgår någonsin.
Hur många styrelseledamöter tillåter stadgarna egentligen?

Tror det är bättre att du förklarar vad det är för beslut som föreningen tagit och som inte är ok.

det finns många här som har väldigt mycket kunskap och erfarenhet av styrelsearbete i BRF.

Att bara plocka ut små bitar som du vill ha svar på kommer inte att ge någonting.

C cpalm skrev:
Hur många styrelseledamöter tillåter stadgarna egentligen?
Ja det borde så i stadgarna hur många det ska vara, gissar på 3-5 ledamöter.

P Parkeringsvakten skrev:
Ja det borde så i stadgarna hur många det ska vara, gissar på 3-5 ledamöter.
I denna förening har man en stor styrelse, läs 25 §, https://www.rektangeln22.se/stadgar så det skiljer mellan BRF'er.

R radioshack skrev:
Samtliga styrelsemedlemmar i min BRF vägrar svara på frågor utan hänvisar allt till ordföranden. Inför årsmötet hade jag tex några frågor till folk hur de såg på vissa ekonomiska dispositioner i föreningen men de vägrade svara. Det fanns två olika vägar framåt och det kunde vara relevant att på årsmötet diskutera detta och låta medlemmarna rösta på folk som förespråkade ena eller andra vägen, men när folk vägrar uttala sig blir det ju omöjligt att veta vad man röstar på.

På samma sätt vägrar de berätta om ev meningsskiljaktigheter i styrelsen. Styrelsen har fattat några kontroversiella beslut senaste året och det finns goda skäl att tro att några av medlemmarna röstat emot dessa beslut, men återigen vägrar de berätta. (Inget av detta rör några personliga förhållanden.)

Jag vet att man som medlem inte har rätt att få insyn i styrelseprotokoll och liknande och att man i teorin kan rösta bort styrelsemedlemmar på stämman (problemet med just denna lösning är att styrelsen har hälften - 1 röst vid stämman så det krävs att samtliga övriga medlemmar röstar emot dem, vilket ju aldrig händer) men finns det några mer generella skrivelser i lagstiftning. förarbeten etc som säger något om styrelsemedlemmarnas individuella ansvar och hur de bör agera?
Det är främst lagen om ekonomiska föreningar som anger vad som gäller för en styrelse i kapitel 7. Här sägs till exempel
”Styrelsens uppgifter
4 § Styrelsen ska
1. ansvara för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter,
2. fortlöpande bedöma föreningens och, om föreningen är en moderförening, koncernens ekonomiska situation, och
3. se till att föreningens organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och föreningens ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.

Om vissa uppgifter delegeras till en eller flera av styrelsens ledamöter eller till andra, ska styrelsen handla med omsorg och fortlöpande kontrollera om delegationen kan upprätthållas.”

Styrelsen agerar som en enhet och därför är det nog sällan som man redovisar detaljer om meningsskiljaktigheter kring beslut som fattats. Det finns inga krav på att medlemmar ska redovisa sina åsikter i någon form av utfrågning. Detta kan givetvis ändå göras, och om föreningens medlemmar inte är nöjda kan en majoritet i föreningen välja andra personer.

C
K Kane skrev:
I denna förening har man en stor styrelse, läs 25 §, [länk] så det skiljer mellan BRF'er.
Ja, vad som gäller i TS fall kan bara TS svara på. Därav frågan. Men absolut minsta antal ledamöter är ju 3, och om det är tre gånger så många så blir det minst 9 och det tvivlar jag på att stadgarna tillåter. Vilket i så fall är ytterligare ett formfel som begåtts av stämman.

C cpalm skrev:
Ja, vad som gäller i TS fall kan bara TS svara på. Därav frågan. Men absolut minsta antal ledamöter är ju 3, och om det är tre gånger så många så blir det minst 9 och det tvivlar jag på att stadgarna tillåter. Vilket i så fall är ytterligare ett formfel som begåtts av stämman.
kollade du länken? Rektangeln22 har minst. 7 och Max 9 ledamöter i styrelsen. Så det behöver ju inte vara något fel med ”nästen tre gånger så många som behövs”

C
P Parkeringsvakten skrev:
kollade du länken? Rektangeln22 har minst. 7 och Max 9 ledamöter i styrelsen. Så det behöver ju inte vara något fel med ”nästen tre gånger så många som behövs”
Ja, jag kollade länken. Men TS påstående är att de är tre gånger så många som minsta antal, så i Rektangelns fall skulle det då bli 3 x 7, dvs 21 ledamöter. Tvivlar på att TS stadgar säger minst 3 max 9 - spannet brukar inte vara så stort. Men omöjligt är det så klart inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.