Jag har ett antal Nexabrytare som jag styr via en Tellstick. Kommer nu skaffa en Vera för att kunna arbeta med z-wave.

Min fundering är om jag kan styra min Vera via OpenHAB för i så fall kan jag via samma gränssnitt styra både mina Nexa och z-waveprodukter.

Kanske går det göra på ett smartare sätt?

Veran har stöd för RFXtrx433E (via USB, har jag för mig). RFX:en kan snacka med Nexa. Så du behöver inte Tellsticken utan kan prata direkt med Nexa från Veran m.h.a. RFX. Klart att det kan gå att krångla till det om man hellre vill det, tycks ju finnas en Tellstick-binding för OpenHAB :)

.. som magnusopus säger, så kan du styra allt från Veran om du vill. Men annars jobbas det friskt på en openHAB bindning mot Vera, som verkar vara så pass ok, att jag kommer att köra igång detta under julhelgen om jag får tid.
Man kan även använda Vera som ett rent zwave-modem, om man vill gå all in OpenHAB.

Tackar. Tilltalas av OpenHAB trots allt. Funderade på en z-wave via USB-sticka i en Raspberry, men om det går att styra Veran på sikt får jag fler valmöjligheter.
Har även tittat på Openremote. Där finns en möjlighet att styra Veran, men då blir det kinkigare att prata med Nexa.

Har fått för mig att det går att göra snyggare gränssnitt i OpenHAB än vad det går i Veras designer. Kan det stämma?

ojje skrev:
Har fått för mig att det går att göra snyggare gränssnitt i OpenHAB än vad det går i Veras designer. Kan det stämma?
Smaken är som bekant som baken, och bortsett från baken, så är det hyggligt beroende på vilken plattform det gäller (PC/Android(platta/lur)/IOS(platta/lur) osv.

Rent generellt så brukar det vara bättre radio på Veran än på en sticka. Speciellt om man moddar Veran med extern antenn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.