Jag har under ganska lång tid använt en Vera Lite som kontroller, men jag tycker det har varit mycket problem. Kamerabilder som uppdateras lite hur som helst, spökenheter som plötsligt dyker upp utan att de går att tabort, stora problem att uppdatera firmware, långsamt och segt gränssnitt, en support som oftast svarar att man ska exkludera och inkludera enheter så fort det är problem och så vidare. Jag är helt enkelt trött på allt småstrul och har tröttnat på att köpa nya och dyra enheter när man ändå inte vet om det funkar.

Funderar nu på att uppgradera, men vet inte till vad. Har läst recensioner på nätet och det verkar vara problem med många controllers.

Är det värt att uppgradera till Vera Plus eller ska jag kanske välja en Telldus Tellstick znet lite v2 som faktiskt stöder både 433 mhz och Z-wave?

Har flera Tellstick Net och Znet i drift. Tycker det är ett bra system. Kanske inte lika avancerat som andra system men fungerar bra för de funktioner och krav jag har.

Integration av videoströmmar finns ej.

Uppgradering av program i Znet sköts automatiskt. Den går ut en gång per dygn och söker efter ny programvara.

Utvecklingen av den officiella Telldus-appen har stått still under längre tid men nu är en ny på gång. Dock är den i första utgåvan identisk med tidigare version.

Enkelt att programmera händelsestyrningar. Det finns små begränsningar styrningsfunktionerna som kan "låsas upp" med hjälp av ett Pro-abonemang (ca 200 kr/år).

Systemet stödjer rätt många billiga 433-givare för temp/fuktighetsmätningar.
Även stöd för många olika 433-mottagare.

The choice is yours.

Angpående app så finns det en bättre som heter " Mitt hem" sök

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Angpående app så finns det en bättre som heter " Mitt hem" sök
Android eller iphone?

Undrar samma som trådstartaren, ingen verkar vara jättenöjd med något och det är trist att lägga pengar på något som är halvkass.

Vi har Znet lite v2, är inte så kunnig eller engagerad. Men tycker den är enkel att konfigurera och kan använda många både billiga och dyra sensorer/brytare. Men den missar schemaläggningar ibland och konfigurerade regler ganska ofta. Reglerna har jag nyligen konfigurerat, inget avancerat utan styra utebelysning via skymmningsrelä. Ska börja felsöka och se om jag hittar någon lösning.

Telldus support är jätte bra. Svarar snabbt och hjäper till att lösa problem.

På det stora hela är jag nöjd, antar att jag kommer lösa problemet med skymmningsreläet. En enkel och ganska stabil gateway. Men jag skulle även kolla på Homey innan jag köpte en gateway nu.

varmkorv varmkorv skrev:
Vi har Znet lite v2, är inte så kunnig eller engagerad. Men tycker den är enkel att konfigurera och kan använda många både billiga och dyra sensorer/brytare. Men den missar schemaläggningar ibland och konfigurerade regler ganska ofta. Reglerna har jag nyligen konfigurerat, inget avancerat utan styra utebelysning via skymmningsrelä. Ska börja felsöka och se om jag hittar någon lösning.

Telldus support är jätte bra. Svarar snabbt och hjäper till att lösa problem.

På det stora hela är jag nöjd, antar att jag kommer lösa problemet med skymmningsreläet. En enkel och ganska stabil gateway. Men jag skulle även kolla på Homey innan jag köpte en gateway nu.

Är det 433 MHz-prylar du har problem med?
Häng på en billig extern antenn, det hjälper till att få bättre sändning och mottagning då antennplaceringen kan optimeras.
Kör repetitioner på schemaläggning/event för att minimera fel i överföringen.

E etompau skrev:
Är det 433 MHz-prylar du har problem med?
Häng på en billig extern antenn, det hjälper till att få bättre sändning och mottagning då antennplaceringen kan optimeras.
Kör repetitioner på schemaläggning/event för att minimera fel i överföringen.
Det är både z-wave och 433, tror inte det är täckning som är problemet. Det fungerar alltid när jag kör manuellt från telefon.

Skall testa att lägga upp repetitioner. Kanske delaupp gruppen jag tänder så det endast är 433 i en grupp och z-wave i en. Blir att labba runt lite och se om jag hittar någon lösning.

S sunqan skrev:
Android eller iphone?
Har en på iPhone

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.