92 405 läst ·
536 svar
92k läst
536 svar
Styra upp verkstan
För lite för att hyvla beror på din planhyvel....den ska defintivt vara en bit längre än avstånden mellan matarvalsarna. Handhyvla kan såklart man göra riktigt smått. Men jag antar att du inte dimensionshyvlar för hand?Frustrator skrev:
Pelarborren är under renovering så borrstativet gästspelar bara.
Hur kan en träbit bli för liten för att hyvla?
Mjo, blir nog att avyttra en del av maskinerna (eller låna ut på obestämd tid) men den lilla perfektionisten i hjärnan (finns faktiskt en där, trots brötet till verkstad) envisas med att jag då måste ta reda på vilken av maskinerna som är bäst först..
Får nog använda tråden till att få rätsida på vad som ska vara kvar och inte. Kanske kan motivera mig till fler bilder och lite maskin-heads-up.
Klart du måste ta reda på vilken av maskinerna som är bäst....men för att göra det måste du ha en chans att kunna använda dem etc...Eller så kanske du borde göra av med båda och skaffa en annan såg?
Du har inte funderat på att bygga ut?
Jag bor ju också i Halmstad och det ser ungefär likadant ut hos mig. Ska vi starta en snickarklubb? Vi kan kanske hyra en lokal på söndrum/alet/rotorp där vi kan ha maskinpark och så kan man gnida med handverktygen i källaren hemma.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Jag gillar att handhyvla, så ju en del av dimensioneringensker för hand. Nu senast 12lpm ek som jag riktat och planat för hand, en del av virket som syns i bild är såklart saker i produktion, bla ett nattduksbord och ett skåp till vardagsrummet.
.
Var väldigt sugen på lambrs wadkin. Utbyggnad är inte möjlig i nuläget, det är en dränering+giftemål i pipeline så ekonomin är väl dränerad framöver..sen är min sambo inte såld på idéen att vi ska bygga ut för en av mina hobbys skull (har försökt argumentera för detta med mindre lyckat resultat)..
.
Jo, det är ju väldigt santDaniel_N skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Din verkstad var grymt mycket mer välorganiserad än min sist jag såg denA axel_n skrev:
Idéen är bra förutom att jag inbillar mig att så fort barnen blivit lite större så kommer jag kunna köra maskinerna hemma även om jag är själv med dem, däremot att kunna lämna dem ensamma är väldigt långt bort..
10. FIT "Allt" into X*YFrustrator skrev:
20. NO-FIT-GOTO 30
30. INCREASE X & Y OR DECREASE "Allt"
40. GOTO 10
RUN
Daniel_N skrev:
Precis, det är 3D-pussel som gäller. Två bilder som visar lite pusslande. Hyveln passar under hyllorna, likaså det som borras på pelarborren. Det som borras krockar inte heller varken med hyvel eller fräsbord som båda är lägre än pelarborren. Pelarborren står staionärt, de andra två rullas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hyllor så högt på väggarna att de inte krockar med ämnen som bearbetas. Överlag försök få upp så mycket som möjligt över "maskinbearbetningshöjd". I ditt fall hade jag nog försökt få till en "bearbetningsväg" på verkstans långa håll, där inget är ivägen på kortsidorna. Fräsbordet kan du väl stoppa in i nåt annat, den där träbänken exempelvis. Behöver 3D skrivaren vara i den åtråvärda bearbetningshöjden? Kan den sitta på en hylla 120 upp så ex hyveln ryms under?...Kan den lilla spånsugen också sitta högre än gyllene höjden? Mitt nästa lilla projekt är att sätta sugen så högt att hyveln får plats under den.
Ja o sen som dom andra sagt, max en bordsåg och en bandsåg och en pelarborr
Redigerat:
Ush, jag känner så väl igen mig i detta... En kombination av liten yta, för lite tid för att organisera samt ett loppis intresse där man släpar hem roliga "bra att ha" prylar.
Lyckligtvis skall vi flytta och det blir en rejäl ökning av yta för snickeri i nya huset.
Lyckligtvis skall vi flytta och det blir en rejäl ökning av yta för snickeri i nya huset.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Perfekt! Jag kommer ha lite 'bra att ha saker' du kan få låna av migShakula skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Måttade rummet, med lite god vilja är det faktiskt 3*3m
Dvs 9kvm..så då borde Ola kunna lösa det hela tycker jag.
Börjar lite metodiskt, hur många borrmaskinen behöver man egentligen.. vid en snabb koll hittades 8.
Börjar lite metodiskt, hur många borrmaskinen behöver man egentligen.. vid en snabb koll hittades 8.
Logga in
Skapa konto
Sju en till varje dag i veckan.Frustrator skrev:
Nästa stopp 31, 52, eller The golden 365!!!
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
9!
Borrrsvängarna ville inte vara sämre (beroende på om elektrikerborren på sista räknas)
Logga in
Skapa konto
Borrrsvängarna ville inte vara sämre (beroende på om elektrikerborren på sista räknas)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Du ska ju hjälpa! Inte stjälpaHedens skrev:
Tänker att det är bra att ha en till dottern och en till mig själv(mest för att hon vill absolut ha en egen och 4åringar ska man passa sig för att bråka med). Men behöver man en stor och en liten är ju frågan.. och hur många borrsvängar..en för att borra med, en med försänkare och en för skruvbitten?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg