Frustrator Frustrator skrev:
Pelarborren är under renovering så borrstativet gästspelar bara. :)

Hur kan en träbit bli för liten för att hyvla?

Mjo, blir nog att avyttra en del av maskinerna (eller låna ut på obestämd tid) men den lilla perfektionisten i hjärnan (finns faktiskt en där, trots brötet till verkstad) envisas med att jag då måste ta reda på vilken av maskinerna som är bäst först..
Får nog använda tråden till att få rätsida på vad som ska vara kvar och inte. Kanske kan motivera mig till fler bilder och lite maskin-heads-up.
För lite för att hyvla beror på din planhyvel....den ska defintivt vara en bit längre än avstånden mellan matarvalsarna. Handhyvla kan såklart man göra riktigt smått. Men jag antar att du inte dimensionshyvlar för hand?

Klart du måste ta reda på vilken av maskinerna som är bäst....men för att göra det måste du ha en chans att kunna använda dem etc...Eller så kanske du borde göra av med båda och skaffa en annan såg?

Du har inte funderat på att bygga ut?

Jag bor ju också i Halmstad och det ser ungefär likadant ut hos mig. Ska vi starta en snickarklubb? Vi kan kanske hyra en lokal på söndrum/alet/rotorp där vi kan ha maskinpark och så kan man gnida med handverktygen i källaren hemma.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Jag gillar att handhyvla, så ju en del av dimensioneringensker för hand. Nu senast 12lpm ek som jag riktat och planat för hand, en del av virket som syns i bild är såklart saker i produktion, bla ett nattduksbord och ett skåp till vardagsrummet.
.
Daniel_N Daniel_N skrev:
Klart du måste ta reda på vilken av maskinerna som är bäst....men för att göra det måste du ha en chans att kunna använda dem etc...Eller så kanske du borde göra av med båda och skaffa en annan såg?
Jo, det är ju väldigt sant :) Var väldigt sugen på lambrs wadkin. Utbyggnad är inte möjlig i nuläget, det är en dränering+giftemål i pipeline så ekonomin är väl dränerad framöver..sen är min sambo inte såld på idéen att vi ska bygga ut för en av mina hobbys skull (har försökt argumentera för detta med mindre lyckat resultat)..

A axel_n skrev:
Jag bor ju också i Halmstad och det ser ungefär likadant ut hos mig. Ska vi starta en snickarklubb? Vi kan kanske hyra en lokal på söndrum/alet/rotorp där vi kan ha maskinpark och så kan man gnida med handverktygen i källaren hemma.
Din verkstad var grymt mycket mer välorganiserad än min sist jag såg den :)

Idéen är bra förutom att jag inbillar mig att så fort barnen blivit lite större så kommer jag kunna köra maskinerna hemma även om jag är själv med dem, däremot att kunna lämna dem ensamma är väldigt långt bort..

'Möblera verkstad
FIT "Allt" into 2.5*3.5
END
10. FIT "Allt" into X*Y
20. NO-FIT-GOTO 30
30. INCREASE X & Y OR DECREASE "Allt"
40. GOTO 10
RUN

Daniel_N Daniel_N skrev:
Tänk 3D!
:D

Precis, det är 3D-pussel som gäller. Två bilder som visar lite pusslande. Hyveln passar under hyllorna, likaså det som borras på pelarborren. Det som borras krockar inte heller varken med hyvel eller fräsbord som båda är lägre än pelarborren. Pelarborren står staionärt, de andra två rullas ut.

Optimerad verkstadsinredning med pelarborr, hyvel och mobil fräsbänk för att spara utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med optimerat utrymme visar arbetsbänk, verktyg och hyllor för effektiv förvaring.
Skapa konto

Hyllor så högt på väggarna att de inte krockar med ämnen som bearbetas. Överlag försök få upp så mycket som möjligt över "maskinbearbetningshöjd". I ditt fall hade jag nog försökt få till en "bearbetningsväg" på verkstans långa håll, där inget är ivägen på kortsidorna. Fräsbordet kan du väl stoppa in i nåt annat, den där träbänken exempelvis. Behöver 3D skrivaren vara i den åtråvärda bearbetningshöjden? Kan den sitta på en hylla 120 upp så ex hyveln ryms under?...Kan den lilla spånsugen också sitta högre än gyllene höjden? Mitt nästa lilla projekt är att sätta sugen så högt att hyveln får plats under den.

Ja o sen som dom andra sagt, max en bordsåg och en bandsåg och en pelarborr:)...och ut med all skit som inte används. Ska det snickras på så liten yta kan man inte slösa den på bra att ha prylar eller farfars gamla längdåkningsskidor.

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Ush, jag känner så väl igen mig i detta... En kombination av liten yta, för lite tid för att organisera samt ett loppis intresse där man släpar hem roliga "bra att ha" prylar.
Lyckligtvis skall vi flytta och det blir en rejäl ökning av yta för snickeri i nya huset.

Shakula Shakula skrev:
Ush, jag känner så väl igen mig i detta... En kombination av liten yta, för lite tid för att organisera samt ett loppis intresse där man släpar hem roliga "bra att ha" prylar.
Lyckligtvis skall vi flytta och det blir en rejäl ökning av yta för snickeri i nya huset.
Perfekt! Jag kommer ha lite 'bra att ha saker' du kan få låna av mig ;)

Perfekt! Jag kommer ha lite 'bra att ha saker' du kan få låna av mig ;)
Haha, en del i mig önskar nästan det du skrev var sanning... Skulle inte ha nått emot att "låna" några av dina hyvlar. :)

Shakula Shakula skrev:
Haha, en del i mig önskar nästan det du skrev var sanning... Skulle inte ha nått emot att "låna" några av dina hyvlar. :)
Vad behöver du för några?

@Kane din är inslagen, ska bara förbi Ica när det är öppet i förbutiken.

Ett rörigt snickeri med arbetsbänk, verktyg, skruvar, förvaringshyllor och en betongblandare.
Skapa konto

Jag har gjort ungefär samma sak hela helgen. Tänk vad skönt det skylla vara med ett snickeri man kan röra sig genom utan att klättra på saker.

• Rörigt snickeri med verktyg och byggmaterial utspridda över arbetsytor och golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Alko och 2 till
  • Laddar…
Måttade rummet, med lite god vilja är det faktiskt 3*3m :) Dvs 9kvm..så då borde Ola kunna lösa det hela tycker jag.

Börjar lite metodiskt, hur många borrmaskinen behöver man egentligen.. vid en snabb koll hittades 8.
En samling gamla handborrmaskiner ordnade på en arbetsbänk i ett verkstadsrum.
Skapa konto

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Måttade rummet, med lite god vilja är det faktiskt 3*3m :) Dvs 9kvm..så då borde Ola kunna lösa det hela tycker jag.

Börjar lite metodiskt, hur många borrmaskinen behöver man egentligen.. vid en snabb koll hittades 8.
[bild]
Sju en till varje dag i veckan.
Nästa stopp 31, 52, eller The golden 365!!!
:)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
9! Hand håller i en gammal handdriven borrmaskin i ett verktygsbelamrat rum.
Skapa konto

Borrrsvängarna ville inte vara sämre (beroende på om elektrikerborren på sista räknas)
Samling av nio gamla handborrar med trähandtag upphängda på en vägg, inklusive en elektrikerborr.
Skapa konto
Gamla handdrivna borrsvängare av olika modeller på ett verkstadsbord.
Skapa konto
En samling gamla handvevade borrmaskiner placerade på ett golv, ordnade för att se ut som siffran 9.
Skapa konto
Hand håller en gammal manuell borr med trähandtag framför en verkstadsbänk.
Skapa konto

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Sju en till varje dag i veckan.
Nästa stopp 31, 52, eller The golden 365!!!
:)
Du ska ju hjälpa! Inte stjälpa ;)

Tänker att det är bra att ha en till dottern och en till mig själv(mest för att hon vill absolut ha en egen och 4åringar ska man passa sig för att bråka med). Men behöver man en stor och en liten är ju frågan.. och hur många borrsvängar..en för att borra med, en med försänkare och en för skruvbitten?

Verkstadsrum med verktyg, verktygsväggar och verktygsskåp från Festool.
Skapa konto

Håller också på å svamlar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.