1 479 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Styra moderna kylskåp med extern termostat
Hej!
Jag hade en tråd här för ett litet tag sen angående att mitt kylskåp pajat. Nu håller jag på att kika efter ett nytt.
Saken är den att jag pysslar med hembryggning av öl och därför använder jag ett kylskåp med extern termostat under jäsningen. Då kan jag styra temperaturen dit jag vill. Men min fundering är nu hur bra det egentligen är för kylskåpets hälsa att göra såhär. Det som sker är ju i princip samma sak som att jag drar ut sladden vid ett visst tillfälle och sedan sätter i den igen när det behövs. Är detta nån skillnad mot det den inbyggda termostaten gör? Är den snällare på nåt sätt och "rampar" upp och ner? Ja, jag är en idiot inom elektronik. Speciellt moderna kylskåp har väl mycket mer elektronik och styrning än det gamla skitet jag har haft så därför mina funderingar!
Jag hade en tråd här för ett litet tag sen angående att mitt kylskåp pajat. Nu håller jag på att kika efter ett nytt.
Saken är den att jag pysslar med hembryggning av öl och därför använder jag ett kylskåp med extern termostat under jäsningen. Då kan jag styra temperaturen dit jag vill. Men min fundering är nu hur bra det egentligen är för kylskåpets hälsa att göra såhär. Det som sker är ju i princip samma sak som att jag drar ut sladden vid ett visst tillfälle och sedan sätter i den igen när det behövs. Är detta nån skillnad mot det den inbyggda termostaten gör? Är den snällare på nåt sätt och "rampar" upp och ner? Ja, jag är en idiot inom elektronik. Speciellt moderna kylskåp har väl mycket mer elektronik och styrning än det gamla skitet jag har haft så därför mina funderingar!
Det du vill undvika är att kompressorn startar och stoppar för ofta. Flera av de externa termostater som (vi) hembryggare använder kan ställas in så det finns en tidsbegränsning för hur ofta kompressorn skall starta/stoppas. Dessutom skall du ställa in hysteresen så det inte är för tight. Alltså ska du jäsa i 17 grader så ställer du hysteresen på ex +- 0,5 grader.
Jag och mina bryggarbekanta har inga problem med kylarna efter några års användning. Du skaffar självklart en beg. Som du enbart har till jäsningen.
Jag och mina bryggarbekanta har inga problem med kylarna efter några års användning. Du skaffar självklart en beg. Som du enbart har till jäsningen.
Nä, det är samma sak men hystetesen på en vanlig termostat är betydligt störrebonkeman skrev:
Hej!
Jag hade en tråd här för ett litet tag sen angående att mitt kylskåp pajat. Nu håller jag på att kika efter ett nytt.
Saken är den att jag pysslar med hembryggning av öl och därför använder jag ett kylskåp med extern termostat under jäsningen. Då kan jag styra temperaturen dit jag vill. Men min fundering är nu hur bra det egentligen är för kylskåpets hälsa att göra såhär. Det som sker är ju i princip samma sak som att jag drar ut sladden vid ett visst tillfälle och sedan sätter i den igen när det behövs. Är detta nån skillnad mot det den inbyggda termostaten gör? Är den snällare på nåt sätt och "rampar" upp och ner? Ja, jag är en idiot inom elektronik. Speciellt moderna kylskåp har väl mycket mer elektronik och styrning än det gamla skitet jag har haft så därför mina funderingar!
Ok! Jag har kört med en diff på +- 0,5 grader. Dessutom har ju en Inkbird 308 (som jag använder) en standardinställning på att det måste gå minst tre minuter mellan start/stop för att skydda kompressorn. Detta kan man ju också öka för säkerhets skull. Men jag tolkar svaren som att det borde vara OK att styra även moderna skåp på detta sätt. Jag hade nog bara otur med mitt senaste förvärv.
Klicka här för att svara