457 läst ·
3 svar
457 läst
3 svar
IKEA's kylskåp
Hur är kvalitén på Ikeas kylskåp? Jämfört med t ex Bosch. Ikea är det enda företag som har ett hyfsat smart format, alla andra är jättedjupa och låga. Hade helst velat ha 60 cm djup, men det verkar vara helt omöjligt nuförtiden.
Tänkte speciellt på detta, "Ribbenås":
https://www.ikea.com/se/sv/p/ribben...-ikea-700-fristaende-rostfritt-stal-90580759/
Tänkte speciellt på detta, "Ribbenås":
https://www.ikea.com/se/sv/p/ribben...-ikea-700-fristaende-rostfritt-stal-90580759/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det är olika kvalitet på Ikeas olika kylskåp, samma sak gäller Bosch. Ikea köper in vitvaror från olika tillverkare.
Observera att det länkade skåpet visserligen bara är 65 cm djup i sig själv men måste stå minst 7,6 cm från väggen, enligt Ikeas uppgifter där. Detta troligen för att kylningen ska fungera.
Observera att det länkade skåpet visserligen bara är 65 cm djup i sig själv men måste stå minst 7,6 cm från väggen, enligt Ikeas uppgifter där. Detta troligen för att kylningen ska fungera.
Jag hade en Ikea Frostig, en inbyggnadskyl. Den höll i ca åtta år. Jag försökte laga den när den gav upp men fick konstatera att det var något fel med kompressorn som är en Kina-tillverkad modell. Det gick inte ens att hitta något datablad till den kompressorn.
Min nya kyl är en Bosch med varvtalsstyrd kompressor från Embraco. Den är enormt mycket tystare än Kina-kompressorn och min kollega som har jobbat med reparation och utveckling av kylskåp trodde att det var ett bra märke. Jag skulle personligen inte köpa en kyl/frys som inte har varvtalsstyrd ("inverter") kompressor.
Min nya kyl är en Bosch med varvtalsstyrd kompressor från Embraco. Den är enormt mycket tystare än Kina-kompressorn och min kollega som har jobbat med reparation och utveckling av kylskåp trodde att det var ett bra märke. Jag skulle personligen inte köpa en kyl/frys som inte har varvtalsstyrd ("inverter") kompressor.
Klicka här för att svara