Jag kontaktade EBM papst och dem har inga EC fläktar som ersätter den fläkten jag har, i både storlek samt flöden. Vet att kina har sånt och men hittade inget på den fronten, med rimliga kostnader och gärna CE..
Funderar på att lägga ner det och köpa ett nytt istället. Att montera en är ganska enkelt (har haft tid på mig att bygga upp erfarehet). Problemet är att montera ut det gamla. Vete tusan hur den sitter fast...

Men jag måste först lösa frånluft från köket och hur den nya röret ska dras genom taket, innan jag ens kan montera ut FTX (all stekos går via FTX från köket).

Heter den bara Temovex VX? Inget modellnummer?

• Gilla
Perham
  • Laddar…
V vincentt skrev:
Jag kontaktade EBM papst och dem har inga EC fläktar som ersätter den fläkten jag har, i både storlek samt flöden. Vet att kina har sånt och men hittade inget på den fronten, med rimliga kostnader och gärna CE..
Funderar på att lägga ner det och köpa ett nytt istället. Att montera en är ganska enkelt (har haft tid på mig att bygga upp erfarehet). Problemet är att montera ut det gamla. Vete tusan hur den sitter fast...

Men jag måste först lösa frånluft från köket och hur den nya röret ska dras genom taket, innan jag ens kan montera ut FTX (all stekos går via FTX från köket).

Heter den bara Temovex VX? Inget modellnummer?

• Gammal bruksanvisning för Temovex 480S ventilationsvärmväxlare med montageinstruktioner och detaljerade tekniska ritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörru! Jag har samma, dock stående inte vindsvarianten, dvs den till höger om bilden.

En fråga, har du ett bypass spjäll till den och en elpatron?

Är ingen expert på detta men det sitter ett reglerbart spjäll och tror inte det finns elpatron

• Interiör av ventilationssystem med reglerbart spjäll och elkabel, utan elpatron.
    Skapa konto
  • Gammalt reglerbart värmespjäll med en ansluten elektrisk kabel i dammig miljö utan synlig elpatron.
    Skapa konto
  • Elcentral utan elpatron med kablar och reglerbart spjäll.
    Skapa konto
Går att ta bort fläktarna iaf

• Ventilationsfläktens plåtdel och märkskylt på ett dammigt underlag.
    Skapa konto
Av att döma från bilderna ser jag inget jag inget bypass spjäll för sommaren. Det är typ som min... nämligen exakt samma. Det reglerbara spjället är inget spjäll om jag minns rätt. Vad man gör är att flytta fläkten fram eller bak i relation till lufthålet.

Mängd för luftin ska alltid vara lägre än mängd för luftut.

Vart köper du dina filter? Jag har samma men jag hittar inga dem någonstans.

Såhär mycket skit var det i frånluftsfläkten. Gjorde rent noga och nu är typ alla vibrationer borta! Dock låter inte lagret helt ok men det verkar tyvärr inte gå att byta.

• Nedsmutsad frånluftsfläkt och samlad smuts på golv med verktyg i förgrunden.
    Skapa konto
Bakom den runda skivan i mitten på motorn (bild i inlägg #35) sitter motoraxeln med en säkringsring.
Tar du loss den kan rotorn tas bort och det bör gå att knacka ut lagren. Nya pressas dit. Kostar ca 100 kr för två SKF-lager.

• Gilla
Perham
  • Laddar…
Kan inte se att det går att plocka bort något?

• Rostigt och dammigt ventileringsgaller sett ovanifrån med en central skruv.
    Skapa konto
  • Hand håller en smutsig kakelfräs eller slipmaskin med synlig märkning och ledning, mot badrumsgolv.
    Skapa konto
P danneha skrev:
Kan inte se att det går att plocka bort något?
Köp ett nytt, dem är tystare och effektivare. Jag ska kolla vad min heter. Min motor är ersatt, men kåpan är original.

Vore jäkligt schysst om du vill kolla! Tack

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Tunna täckbrickan i mitten kan man pilla bort, Närbild på en smutsig metallisk yta med en cirkulär tunn täckbricka och tydlig text "HLb".
Skapa konto

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Hittade lite bilder. Passar på att slänga in lite sympati bilder över att vi båda har ett sådär FTX aggregat.

FTX-aggregat i ett rörigt tvättrum med kartonger och hyllor fulla av diverse föremål.
Skapa konto

Öppen ventilationskåpa med utbytt frånluftsfläkt och synlig isolering.
Skapa konto

Dammat fläkthjul och etikett på en frånluftsfläkt från ett FTX-aggregat.
Skapa konto

Frånluftfläkten är utbytt.
En urtagen kåpa till ett FTX-aggregat ligger på ett golv med en skjutmått bredvid.
Skapa konto

Detta är min original kåpa

Tackar, mailade dem igår och ställde frågan också.

EBMpapst? Isåfall, återkom. Du kankse får ett annat svar =).

• Gilla
Perham
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.