48 027 läst ·
65 svar
48k läst
65 svar
Styra hastigheten på en frånluftsfläkt
Jag kontaktade EBM papst och dem har inga EC fläktar som ersätter den fläkten jag har, i både storlek samt flöden. Vet att kina har sånt och men hittade inget på den fronten, med rimliga kostnader och gärna CE..
Funderar på att lägga ner det och köpa ett nytt istället. Att montera en är ganska enkelt (har haft tid på mig att bygga upp erfarehet). Problemet är att montera ut det gamla. Vete tusan hur den sitter fast...
Men jag måste först lösa frånluft från köket och hur den nya röret ska dras genom taket, innan jag ens kan montera ut FTX (all stekos går via FTX från köket).
Heter den bara Temovex VX? Inget modellnummer?
Funderar på att lägga ner det och köpa ett nytt istället. Att montera en är ganska enkelt (har haft tid på mig att bygga upp erfarehet). Problemet är att montera ut det gamla. Vete tusan hur den sitter fast...
Men jag måste först lösa frånluft från köket och hur den nya röret ska dras genom taket, innan jag ens kan montera ut FTX (all stekos går via FTX från köket).
V vincentt skrev:Jag kontaktade EBM papst och dem har inga EC fläktar som ersätter den fläkten jag har, i både storlek samt flöden. Vet att kina har sånt och men hittade inget på den fronten, med rimliga kostnader och gärna CE..
Är ingen expert på detta men det sitter ett reglerbart spjäll och tror inte det finns elpatron
Av att döma från bilderna ser jag inget jag inget bypass spjäll för sommaren. Det är typ som min... nämligen exakt samma. Det reglerbara spjället är inget spjäll om jag minns rätt. Vad man gör är att flytta fläkten fram eller bak i relation till lufthålet.
Mängd för luftin ska alltid vara lägre än mängd för luftut.
Vart köper du dina filter? Jag har samma men jag hittar inga dem någonstans.
Mängd för luftin ska alltid vara lägre än mängd för luftut.
Vart köper du dina filter? Jag har samma men jag hittar inga dem någonstans.
Bakom den runda skivan i mitten på motorn (bild i inlägg #35) sitter motoraxeln med en säkringsring.
Tar du loss den kan rotorn tas bort och det bör gå att knacka ut lagren. Nya pressas dit. Kostar ca 100 kr för två SKF-lager.
Tar du loss den kan rotorn tas bort och det bör gå att knacka ut lagren. Nya pressas dit. Kostar ca 100 kr för två SKF-lager.
Hittade lite bilder. Passar på att slänga in lite sympati bilder över att vi båda har ett sådär FTX aggregat.
Frånluftfläkten är utbytt.
Detta är min original kåpa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in