3 946 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Styra elförbrukning efter solelsproduktionen.
Vi har planer på att skaffa 10kw nätanslutna solceller.
Efter som den bäst betalda solelen troligen är den som förbrukas direkt hemma så funderar jag nu på om det finns något bra sätt att starta en eller flera förbrukare beroende av hur stor produktionen är ?
Efter som planen är att solcellerna även ska ersätta dom solfångare som var tänkta från början, så är det tex elpatron som kommer användas när solelsproduktionen tillåter.
Efter som den bäst betalda solelen troligen är den som förbrukas direkt hemma så funderar jag nu på om det finns något bra sätt att starta en eller flera förbrukare beroende av hur stor produktionen är ?
Efter som planen är att solcellerna även ska ersätta dom solfångare som var tänkta från början, så är det tex elpatron som kommer användas när solelsproduktionen tillåter.
Frekvensomformaren borde ha någon form av utgång som kan förmedla om den levererar effekt, annars kan man ju ha ett spänningsstyrt relä på solcellssidan som slår till när spänningen är tillräckligt hög, men mycket meck blir det. Kopplingsur för dagtidsdrift? Startfördröjningen på disk och tvättmaskinen?
Får undersöka det med utgång på växelriktaren, det viktigaste att styra är elpatronen och till det skulle även ett relä fungera.Plutus skrev:Frekvensomformaren borde ha någon form av utgång som kan förmedla om den levererar effekt, annars kan man ju ha ett spänningsstyrt relä på solcellssidan som slår till när spänningen är tillräckligt hög, men mycket meck blir det. Kopplingsur för dagtidsdrift? Startfördröjningen på disk och tvättmaskinen?
Kolla upp vad du kan få betalt för överskottet, många lyckas få mer än de själva betalar för elen de köper in och då är det ju inte så noga (isåfall hade man kanske nästan velat styra förbrukningen till de tider då solcellerna INTE producerar något
)
EDIT: Även ur ett samhällekonomiskt/miljömässigt perspektiv kan det faktiskt vara bättre att sälja elen på dan och styra förbrukningen till nattetid eftersom det jämnar ut landets belastningskurva över dygnet.
EDIT: Även ur ett samhällekonomiskt/miljömässigt perspektiv kan det faktiskt vara bättre att sälja elen på dan och styra förbrukningen till nattetid eftersom det jämnar ut landets belastningskurva över dygnet.
Det är en nätansluten anläggning som är tänkt, och överskottet ska säljas, men vill förbruka så mycket som möjligt själv.AG A skrev:
Anledningen att den blev 10kW är att först hade vi tänkt solfångare också, men nu när solceller producerar energi till nästan samma kostnad så blir det elpatron istället för vvx och pumpar.
Jag litar inte riktigt på att dom höga priserna håller i sig och iom att solcellerna ska ersätta solfångare så vill jag ha möjligheten att styra förbrukningen.SkaneErik skrev:Kolla upp vad du kan få betalt för överskottet, många lyckas få mer än de själva betalar för elen de köper in och då är det ju inte så noga (isåfall hade man kanske nästan velat styra förbrukningen till de tider då solcellerna INTE producerar något)
Miljömässigt har det ingen betydelse vilka tider uttag/inmatning sker, det är alltid kolkraft på marginalen hela dygnet hela året, så det är bara nettosumman som påverkar miljön.
Höga säljpriser och skatteavdrag är ändliga i tid. Egenanvändning är sannolikt bäst på lång sikt.larsbj skrev:Jag litar inte riktigt på att dom höga priserna håller i sig och iom att solcellerna ska ersätta solfångare så vill jag ha möjligheten att styra förbrukningen.
Miljömässigt har det ingen betydelse vilka tider uttag/inmatning sker, det är alltid kolkraft på marginalen hela dygnet hela året, så det är bara nettosumman som påverkar miljön.
Det finns kommersiella produkter t ex http://www.hollybrookps.co.uk/energ...emma-energy-micro-generator-manager-sp15.html
eller en billigare variant http://solarimmersion.co.uk
Du kan enkelt koppla in en energi/effektmätare på lämplig plats i din anläggning dvs i princip efter debiteringsmätaren då kan du momentant följa effekt och riktning så att du kan koppla förbrukare till/från som du önskar. Såna är numera enkelt att skaffa till vettigt pris.
SMAs växelriktare går att utrusta med ett relä som ex slår till en valfrin förbrukare ex elpatronen förutsatt att produktionen är högre en ett visst antal W under tex 5 minuter eller vad man nu önskar. Kostar ca 3000kr till SMA, här är en som har kopplat sin nätanslutna anläggning till en 4,5kw elpatron, för en ökad egenkonsumtion http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Overskott-till-Elpatorn-td5003185.html#a5003856
På sikt tror jag dock att priset på såld och köpt el kommer att vara ganska så lika, det kommer ju då inte spela så stor roll om man egenförbrukar mycket eller lite. Men med skattereduktionen och elcertifikat kan man än så länge få riktigt bra betalt ☺
På sikt tror jag dock att priset på såld och köpt el kommer att vara ganska så lika, det kommer ju då inte spela så stor roll om man egenförbrukar mycket eller lite. Men med skattereduktionen och elcertifikat kan man än så länge få riktigt bra betalt ☺
Redigerat:
SMAs växelriktare går att utrusta med ett relä som ex slår till en valfrin förbrukare ex elpatronen förutsatt att produktionen är högre en ett visst antal W under tex 5 minuter eller vad man nu önskar. Kostar ca 3000kr till SMA, här är en som har kopplat sin anläggning till en 4,5kw elpatron. http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Overskott-till-Elpatorn-td5003185.html#a5003856
elpriset kanske men köpt el kommer sannolikt ha ett högre värde över lång tid pga skatter mm.magnetens skrev:SMAs växelriktare går att utrusta med ett relä som ex slår till en valfrin förbrukare ex elpatronen förutsatt att produktionen är högre en ett visst antal W under tex 5 minuter eller vad man nu önskar. Kostar ca 3000kr till SMA, här är en som har kopplat sin anläggning till en 4,5kw elpatron. [länk]
Klicka här för att svara