Någon som har förslag på en dosmonterad styrdon, 3 eller 4-stegs plus nollläge för effektreglera en 200W handdukstork! Typ lampdimmer, vet inte om man kan använda en dylik trots att h-torken är resistiv last.

Jag styr min handdukstork med en Plejd ctr-01, av och på vid dom vanligaste tiderna när vi duschar.

• Gilla
eriksjos och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset!
Men för att styra lastens effektläge förmodar jag att man behöver en vridadapter RTR-01 annars fungerar väl CTR-01 bara som on/off via appen.
Jag har Teldus system i huset så istället för Plejd skulle man kunna använda Teldus dosströmställare/dimmer och tidstyra och effekreglera H-torken via appen också?
Eller är jag ute och cyklar?

Den nya dosdimmern från Nexa MWMR-251 borde fungera. Den klarar resistiva laster upp till 250 W.

C
Om det skall vara användbart (och dessutom inte en direkt brandfara) så är det temperaturreglering/termostat och inte effektreglering du är ute efter.

Det är en tork på relativt låg effekt, ingen brandfara där.

Om syftet är att låta den värma utrymmet lagom, så är det en termostat du behöver. Om syftet bara är att spara lite el, när man inte torkar handdukar, men gärna vill ha lite varm handduk, så duger vilken dimmer som helst som är på mer än 200w.

H hempularen skrev:
Det är en tork på relativt låg effekt, ingen brandfara där.

Om syftet är att låta den värma utrymmet lagom, så är det en termostat du behöver. Om syftet bara är att spara lite el, när man inte torkar handdukar, men gärna vill ha lite varm handduk, så duger vilken dimmer som helst som är på mer än 200w.
Precis ingen hög effekt i sig, men under lite varmare dagar/årstid behövs inte 200W tillförd värme i badrummet utan kanske någonstans mellan 50 till 200W bara för att hjälpa handdukar att torka lite snabbare.
En vanlig dosdimmer med on/off (helst vrid för att få en bekräftelse på att det är off eller on och inte tryckströmbrytare)
är den tillåten att driva en h-tork med en vanlig "lampdimmer"?

C
200W räcker utmärkt för att starta en brand enligt min åsikt, tro't om ni vill.
Jag vill också påstå att även en enkel handdukstork har en inbyggd termostat, om än kanske inte reglerbar, så om man bara reglerar matningsspänningen utan att koppla förbi termostaten så blir det ju kaka på kaka. Om det är en elektronisk termostat lär den dessutom helt enkelt stänga ner när spänningen blir tillräckligt låg.

Ja 200w i en liten eller halvstor punkt, kan starta en brand. men om vi antar att det är 200w som värmer en konstruktion med några meter rör, så blir det inte så varmt. Mindre torkar brukar vara på 80 - 130w. Så jag antar att detta är en lite större tork. Om vi då spekulerar över att rören är 25mm och total längd 5m. Då har vi alltså en uppvärmd yta på nära en halv kvm. Då är inte 200w så mycket.

Tänk på en mindre elradiator på typ 1 000w en sådan är ofta typ 40 x 60 cm. Med fram o baksida blir det också en halv kvm. Den skulle dock inte vara så bra att lägga något brännbart på.

C cpalm skrev:
200W räcker utmärkt för att starta en brand enligt min åsikt, tro't om ni vill.
Jag vill också påstå att även en enkel handdukstork har en inbyggd termostat, om än kanske inte reglerbar, så om man bara reglerar matningsspänningen utan att koppla förbi termostaten så blir det ju kaka på kaka. Om det är en elektronisk termostat lär den dessutom helt enkelt stänga ner när spänningen blir tillräckligt låg.
H-torken är 450x1200mm och har en vattenvolym på ca 5L dvs. den har en stor värmeavgivande yta för 200W. Har kört denna kontinuerligt och yttemperaturen blir strax över säg 60 grader C. precis som "Hempularen" är inne på.
Dimensioneringen var till en början tänkt som enda rumsvärme. Nu är badrummet ombyggt med golvvärme så då behövs h-torken i princip bara för att torka handdukarna.
Iden var att på ett enkelt sätt reglera effekten och därmed avgiven effekt på den termostatlösa elpatronen. Från början satt en 300W termostatreglerad elpatron (NORO) denna var försedd med bimetallbrytare och det fungerade dåligt med brända kontakter i brytare! Så därför byttes den till en 200W termostarlös patron!
Nu finns det mer avancerade elpatroner med timers osv. Får undersöka om dessa har elektronisk brytfunktion vilket skulle kunna hantera större effekter än bimetallbrytare.
Men jag undrar fortfarande om det är tillåtet att styra effekten med en vanlig "lampdimmer"?

En plejddimmer borde väl lösa det här, smidigt att sätta ett tidsschema med olika effekter.
Jag hade nog struntat i en fysisk knapp och istället styrt med schema och mobilen när det behövs.
Billigare än att köpa en ny tork.

Den jag länkade till har elektronisk styrning, inga relän, inga bimetaller etc, den är helt tyst.

Demmpa Demmpa skrev:
Den jag länkade till har elektronisk styrning, inga relän, inga bimetaller etc, den är helt tyst.
Det låter bra, kanske blir en sådan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.