296 läst ·
3 svar
296 läst
3 svar
Termostat för att styra elektrisk kamrörsradiator
Hej,
Kan jag använda en termostat för golvvärme för att styra en elektrisk kamrörsradiator (som saknar termostat)? Eller behövs speciell termostat typ Frico?
Tack på förhand!
Kan jag använda en termostat för golvvärme för att styra en elektrisk kamrörsradiator (som saknar termostat)? Eller behövs speciell termostat typ Frico?
Tack på förhand!
Det låter inte optimalt. Men det kanske fungerar ändå. Golvvärmetermostater brukar ha en temperaturgivare ingjuten i golvet. Men ibland finns det en givare i själva enheten också. Till kamrörsradiatorn måste du ha en termostat som mäter luftens temperatur i rummet. Så antingen har du en termostat som du kan programmera till att gå med temperaturgivare inbyggd i termostaten. Eller så måste du sätta en temperaturgivare i luften utanför själva termostaten. Annars är det en mycket mer komplicerad termostat som behövs till golvvärmen. Så klarar den golvvärme borde den klara en radiator också. Har du en över eller varför vill du använda en golvvärmetermostat? Den borde vara dyrare.
Stort tack för svar. Ja, precis, har en termostat för golvvärme liggande och var mest nyfiken om den kunde fungera. Ska testa!A Avemo skrev:Det låter inte optimalt. Men det kanske fungerar ändå. Golvvärmetermostater brukar ha en temperaturgivare ingjuten i golvet. Men ibland finns det en givare i själva enheten också. Till kamrörsradiatorn måste du ha en termostat som mäter luftens temperatur i rummet. Så antingen har du en termostat som du kan programmera till att gå med temperaturgivare inbyggd i termostaten. Eller så måste du sätta en temperaturgivare i luften utanför själva termostaten. Annars är det en mycket mer komplicerad termostat som behövs till golvvärmen. Så klarar den golvvärme borde den klara en radiator också. Har du en över eller varför vill du använda en golvvärmetermostat? Den borde vara dyrare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför får jag bara varmvatten när jag vrider på termostaten
Badrum -
Termostattyp - vad har jag för modell?
Värme allmänt -
Alternativ av termostater för vattenburen golvvärme?
Värme allmänt -
Trådlösa termostat för att styra enskilda golvvärmeslingor?
Värme allmänt -
Motsols för att sänka termostaten till golvvärmen…?
Värme allmänt