Hej,

Tänkte höra hur man lättast fixar så belysning styrs via låskista?

Vill tända mitt lilla kontor med låset när jag kommer till jobbet varje morgon.

Hur gör man de lättast?

Sätter en trafo som sen går till en kontaktor som sen går till låset? Hur funkar det med hyr den ska veta när den ska koppla på spänning osv

Finns om jag inte har fel, microbrytare i en del låskistor, om dom enbart är för att öppna låset kan jag inte säga.

Det är ju lite jobb med att anordna något sånt.
Först skall du ha en låskista med microbrytare i, sen borra genom dörrbladet för att kunna förlägga kabel mm. En speciell kabelstrumpa mellan dörrblad och karm. Eftersom du inte kan ha 230VAC direkt där i dörren så behöver du ha en egen 12/24VAC/DC krets som är anslutet mot ett relä/kontaktor, som i sin tur belysningen är ansluten mot.

Vad sägs om en strömbrytare innanför dörren som du trycker på för att tända belysningen istället?

Eller varför inte en rörelsesensor som känner av din närvaro? 🤷

Men om du verkligen vill ha den funktion som du nämner och är beredd att göra en DIY lösning så kan du sätta en microbrytare i karmen, där låsregeln går in. Sen relä & trafo anslutet mot detta. Ev. Större behov av service & reperation, än en låskista med detta inbyggt, men till en ~4000kr lägre kostnad.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BettyR skrev:
Eller varför inte en rörelsesensor som känner av din närvaro? 🤷

Men om du verkligen vill ha den funktion som du nämner och är beredd att göra en DIY lösning så kan du sätta en microbrytare i karmen, där låsregeln går in. Sen relä & trafo anslutet mot detta. Ev. Större behov av service & reperation, än en låskista med detta inbyggt, men till en ~4000kr lägre kostnad.
Tänker jag kör en trafo och sen en 24v trafo, men som jag fattar de är de tråd från trafo då in på A1 på kontaktor och sen A2 ut till dörren? Allt i dörren låter jag en låskille göra där är jag inte riktigt hemma men har hyfsad koll på el sidan

Nått sånt här kanske, se bifogad bild.

• El-schema med transformator, mikrobyte, relä K1 och tryckknapp med belysning och indikering, 24VAC kretsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad känner du att du vinner på att låta belysningen styras av en låskista istället för en rörelsesensor?

M Morgan Olsson3 skrev:
Tänker jag kör en trafo och sen en 24v trafo, men som jag fattar de är de tråd från trafo då in på A1 på kontaktor och sen A2 ut till dörren? Allt i dörren låter jag en låskille göra där är jag inte riktigt hemma men har hyfsad koll på el sidan
A1 & A2 på kontaktorn/relät är endast för att dra spolen, spolen är lasten på ev. 24VAC kretsen. Relät drar då den "interna" strömbrytaren, sen sätter man en strömbrytare parallellt med relät för att om man vill själv kunna tända ifall du låst dörren och vill ha det tänt. Man bör också överväga sätta en till strömbrytare/vred innan relät ifall man önskar ha det släkt när dörren är upplåst. Ev. Då montera strömbrytaren och relät i en trappkoppling. I slutändan så räcker det med en strömbrytare innanför dörren 🤷

Det finns smart belysning som tänds när du kommer/lämnar en viss plats tex Philips Hue. Det kanske skulle fungera?

TLDR : sätt mikrobrytare i karmen istället, och använd dig av en relämodul med signalingång.

förklaring :

Mikrobrytare i låskista låter lite overkill, jag kan tycka att tipsen om att ha en enkel rörelsevakt är en smidigare lösning.

Men om du absolut måste... så har jag en del förslag och tips.

Det finns låskistor med inbyggd kontakt, men dessa är anpassade för larm, det vill säga att kontakten inte är avsedd för last (läs relä) utan signal, dom är inte heller billiga.

Låskistor med inbyggd kontakt brukar kräva att dörren är avsedd för det om det ska bli snyggt. Då finns det en kabelväg färdig i dörren och karmöverföringen har ett utfräst hål. Med lite borrande och fräsande kan man åstadkomma detta på egenhand, men har man inte gjort det innan finna det risk att det inte blir så bra på första försöket.

Jag hade rekommenderat att du sätter en mikrobrytare i låsstolpen istället (karmen)

Du slipper byta lås och det blir enklare att dra kabel och utföra service.

Sen har vi kopplingen, och att använda AC och koppla kontakten direkt till ett relä är direkt olämpligt.

Dels för att AC gör det omöligt att placera ut en släckdiod, och dels för att du kopplar en brytare till ett relä (en induktiv last) som dem måste driva. Inom larm så undviker vi i största möjliga mån driva något med kontakter, dom kopplar vi endast till zonerna på larmkortet.

Ett relä har en spole som laddas upp för att skapa ett magnetfält, när man bryter kretsen så måste denna laddningen ta vägen någonstans, och ett vanligt scenario är att en liten ljusbåge skapas mellan kontaktytorna i mikrobrytaren. Detta reducerar mikrobrytarens livslängd ganska drastiskt. För relä och brytare brukar man prata om mekanisk livslängd (hur många gånger dem kan manövreras rent mekaniskt) och elektrisk livslängd, denna livslängd är just förslitningen på kontaktytorna. Denna kommer att öka drastiskt när du koppla in ett relä, har du ett relä som är DC där emot kan du köpa till släckdiod till reläet. Denna diod låter erbjuder en alternativ väg för strömmen från spolen istället för att det bli mini ljusbågar mellan kontaktytorna.

Men det absolut bästa sättet är om du hittar ett relä med signal input (bifogar ett billigt exempel, men det finns liknande för DIN skena eller puck)

Du vinner ett antal saker på denna lösning, för det första behöver inte din mikrobrytare driva någon last och livslängden kan sträcka sig till årtionden istället för ett antal år på sin höjd. Eftersom det är en signalingång så finns ingen brandrisk vid klämda eller skadade kablar. Dessa reläer har nästan alltid inbyggd skyddsdiod och kommer att hålla länge. Behöver du driva en kraftigare last så är det inte ovanligt att ett relä driver en kraftigare kontaktor med 3 faser.

• Relämodul med tre anslutningspunkter (Common, Normally Open, Normally Closed) och lysdioder för Input, Ground och Vcc. Markerade etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.