tommib
De där korten har avhandlats tidigare och jag har för mig att slutsatsen var med viss tvekan godkänt, förutsatt att det är varianten med ett fräst spår mellan 230V och 5V delarna. De finns också bra mycket billigare på ebay, sök på Arduino relay

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Perfekt. Jag har redan lite olika varianter från just ebay, och de jag har har ett fräst spår mellan 230v-delarna. :) Tackar för hjälpen. Nu ska det tillverkas lite prylar.

Jag skulle INTE använda det relät, det har bara 1500 Volt isolationsspänning och en klart olämplig layout med för korta avstånd mellan spolanslutningarna och kontakten.

Leta efter ett 2 poligt relä hos ELFA , så bryter du fas och nolla med ett relä.
Drar lite mer ström så kanske behövs en transistor mellan.
Finns färdiga socklar också

Protte

Titta på 137-15-216 eller 110-72-254 vad som skiljer vet jag inte men båda har 5 kV provspänning.
Kostar nästan inget heller.

Protte igen

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Jo, detta var som sagt uppe och det var en av kritikerna mot kortet.

Själv tänkte jag köra med Eltako ER12-001 som kan styras med 8-230 VUC, kostar dock 344 kr på elbutik.se
https://www.elbutik.se/product.html/elektronisk-arbetsstromsrela-er12-universaler12-001-uc

Som tur är behöver jag inte så många så det blir inte så oheligt dyrt. Skulle jag bygga något med lite fler reläer så blir det nog något billigare. De ser fina ut i elskåpet också...

Ahh. De ser ju grymt ut. Frågan är bara behöver man isolera detta på ngt sätt eller kan man koppla in styrsignalen direkt på relät?

tommib
Stoppar du in dem i centralen gäller vanliga isoleringsregler, dvs två lager isolering som tål högsta tänkbara spänningen. I mitt fall tänkte jag SKX, även känd som vanlig lampsladd. Eftersom den är dubbelisolerad för 300V så är det ok. Högsta tänkbara spänningen är 230V + styrsignalen (givet en isolertrafo till styrlogiken). Dock så måste du ha minst 8V in så om du tänkte styra från en arduino måste du lägga en transistor mellan.

Om du med isolera tänkte galvaniskt avskilja styrsignalen så är det lugnt, ER12-001 är godkänd som kopplingsrelä.

Prottes förslag var inte alls dumma, men de kommer klicka. Detta bör du ta hänsyn till om applikationen är ljudkänslig.

Det är bra reläer som inte ger dig några problem av typen som kan finnas för eBay-typerna. Men som prototypen skrev tidigare drar även dessa lite mer ström för manövern så tänk på det.

Det är ett bra relä, men tänk på att anslutningarna är dubblerade (för att klara strömmen) men sockel har ritning för ett tvåpoligt så varje anslutningstråd ska in på två ställen i sockeln.

Lycka till, Protte

Jag kör en liknande sådan kombination (bild 1). Jag har reserverat undre raden i min normcentral för reläer och utrymmet under skenan håller jag fritt från 230V. Jag tycker att jag därmed har mekaniskt separerat kretsarna till skiljda kopplingsutrymmen. Längst till höger syns ett vertikalt VP rör i vilket CAT kablarna går till överkanten av centralen.

Det tredje reläet från vänster är på 16A och precis som protte påpekar krävs dubbla anslutningar till sockeln. Mina lågprofilsocklar och reläer kommer från ELFA. Kombinationen får precis plats under täckplattor på normcentralen (de sticker inte ut alltså).

Om man vill sätta reläer på egna kretskort och slippa fundera på isolationsavstånd så finns det socklar där spolen löds in på kortet medan kontakterna har skruvanslutningar (bild 2). Fungerar även till experimentkort. Not: I just det här fallet kör jag lågvolt på kontakterna - om någon undrar varför ledarna är så klena.

Pen

• Elektrisk normcentral med reläer, separerade lågvoltsledningar och VP-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk krets på kretskort med reläer och lågvoltsledningar i närheten av ett VP-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
sunkann och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.