2 793 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Stycka av tomt, problem med kommunen..
Hejsan
Ny på forumet och behöver genast hjälp..
Jag hoppas att någon har lite tips på hur jag skall gå till väga i en "fight" jag har med kommunen.
Scenariot är följande..
Jag bor i en av storstockholms nordöstra kommuner. Just mitt lilla område består av 3 större tomter som ligger lite vid sidan av mot en skog och en äng.
Min tomt(med hus) är idag 4120m2 och jag vill stycka av nästan halva tomten(1950m2). Den tilltänkta avstyckade delen ligger på en del där det nu är mest skog och som vi inte använder. Angränsande område är i praktiken skog och stör inte någon.
Det finns väg fram till den nya delen och vatten och avlopp får köparen ombesörja själv men inget kommunalt alternativ finns i området. Jag skickade en begäran om avstyckning till Lantmäteriverket som inte såg några hinder utan skickade det vidare till byggnadsnämden i min kommun med en rekommendation att allt var OK. Kommunens byggnadsnämd avlog dock genast i den den preliminära och sedan även officiella rapporten på deras möte som hölls i början av Sept..
Byggnadsnämden hänvisar till en födjupad detalj plan för ett område som vi ligger precis i kanten av och menar styvt sagt att man inte kan veta vad som kommer hända med just min tomt och om det kommer hamna allt från pumpstationer till transformator stationer just i skogsdungen bakom mitt hus.. Byggnadsnämnden är förövrigt känt kinkig till alla former av eget initiativ rörande all privat förändring.
Tyvärr ligger denna detaljplanering allt från 5 till 25 år bort i tiden vilket gör att jag antagligen gått i pension innan allt dom pratar om är klart eller påbörjat..
Har ni några fina tips på hur jag skall gå till väga för att lyckas med min avstyckning. Jag antar att jag behöver juridisk hjälp med min överklagan och jag har varken lust att bli ruinerad eller att slå upp ordet "Advokat" i gula sidorna.. Nån som har några ideér eller personliga rekommendationer? Nån som sitter i samma situation? Nån som har suttit i samma sits men att det ordnat sig? mao all hjälp är önskvärd!!
Mvh
Peter
Ny på forumet och behöver genast hjälp..
Jag hoppas att någon har lite tips på hur jag skall gå till väga i en "fight" jag har med kommunen.
Scenariot är följande..
Jag bor i en av storstockholms nordöstra kommuner. Just mitt lilla område består av 3 större tomter som ligger lite vid sidan av mot en skog och en äng.
Min tomt(med hus) är idag 4120m2 och jag vill stycka av nästan halva tomten(1950m2). Den tilltänkta avstyckade delen ligger på en del där det nu är mest skog och som vi inte använder. Angränsande område är i praktiken skog och stör inte någon.
Det finns väg fram till den nya delen och vatten och avlopp får köparen ombesörja själv men inget kommunalt alternativ finns i området. Jag skickade en begäran om avstyckning till Lantmäteriverket som inte såg några hinder utan skickade det vidare till byggnadsnämden i min kommun med en rekommendation att allt var OK. Kommunens byggnadsnämd avlog dock genast i den den preliminära och sedan även officiella rapporten på deras möte som hölls i början av Sept..
Byggnadsnämden hänvisar till en födjupad detalj plan för ett område som vi ligger precis i kanten av och menar styvt sagt att man inte kan veta vad som kommer hända med just min tomt och om det kommer hamna allt från pumpstationer till transformator stationer just i skogsdungen bakom mitt hus.. Byggnadsnämnden är förövrigt känt kinkig till alla former av eget initiativ rörande all privat förändring.
Tyvärr ligger denna detaljplanering allt från 5 till 25 år bort i tiden vilket gör att jag antagligen gått i pension innan allt dom pratar om är klart eller påbörjat..
Har ni några fina tips på hur jag skall gå till väga för att lyckas med min avstyckning. Jag antar att jag behöver juridisk hjälp med min överklagan och jag har varken lust att bli ruinerad eller att slå upp ordet "Advokat" i gula sidorna.. Nån som har några ideér eller personliga rekommendationer? Nån som sitter i samma situation? Nån som har suttit i samma sits men att det ordnat sig? mao all hjälp är önskvärd!!
Mvh
Peter
Jag tror att det enda bästa är att sätta sig ner med kommunarktekten och exploateringschefen och föra en lugn och sansad dialog. Någonstans måsta man utgå för att det finns skäl, som dom kan förtydliga, och att dom inte gör saker bara för att jävlas. Ofta är det så att om man lyssnar in och försöker förstå deras skäl, så öppnar det för att dom också kan lyssna av dig. Vredesmod skapar bara prestige i konflikter.
Jag låter som en psykoanalytiker! ;D
Jag låter som en psykoanalytiker! ;D
Klicka här för att svara