Hej vänner,
jag har lite betesmark som jag funderar på att göra tomtavstyckningar av i framtiden.

Det är två separata markområden på några tusen kvadratmeter vardera, men på det ena, och för mig mest intressanta, har större delen markerats som fornlämning då det tidigare har hittats bosättningsrester såsom eldningsplatser och benrester.

Kan jag ändå göra markavstyckningar för permanentbostäder och vad skulle det i så fall innebära?
Måste jag bekosta arkeologiska utgrävningar?
Tillkommer andra begränsningar eller ansvar?

Jag noterar också att ett relativt nybyggt villaområde några få kilometer härifrån är byggt just över fornlämningsmärkt mark, så det verkar ju inte vara omöjligt.

Hur ser regelverket ut?

Bild för uppmärksamhet.

• exempelbild fornminne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt är det ju länsstyrelsen som har hand om fornlämningar och lantmäteriet har inte så mycket med dem att göra men när en avstyckning ska ske ska de utvärdera lämpligheten i avstyckningen och får en avstyckning till större delen bara mark som inte får röras lär de inte tycka att den är lämplig. Mer en gissning än att jag vet att så är utfallet. Vill kommunen själva exploatera ett område går det säkert att jobba med länsstyrelsen och få området undersökt, dokumenterat och kanske överkört om det inte var extra intressant, men det är något jag tror du får bekosta själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.