vonLinköping vonLinköping skrev:
Ingen uppvärmning, trädgårdsförråd.
Då hade jag gjort arbetet med genomföring i taket. Slippa all krånglig dragning, med risk för frysning, etc,.
Nästa funderare blir då lövsils placering.

• Gilla
Uwe H och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då hade jag gjort arbetet med genomföring i taket. Slippa all krånglig dragning, med risk för frysning, etc,.
Nästa funderare blir då lövsils placering.
Dilemmat är att jag vill koppla ihop ledningen in i förrådet med stupröret från garaget och från uterummet för att leda bort så mycket vatten som möjligt. Så går jag genom taket med detta stuprör kommer jag ändå behöva gå genom väggen med de andra rören.

Det var ny information. Men rita in helheten för jag har svårt att se din tänkta lösning.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingen uppvärmning, trädgårdsförråd.
Om huset inte läcker bra med värme är ju risken att trädgårdsförrådet är en frysskåp där under senvintern/tidiga våren. Sen kommer dagsmejan och rinner ned i rören och fryser där inne.

Dilemmat är att jag vill koppla ihop ledningen in i förrådet med stupröret från garaget och från uterummet för att leda bort så mycket vatten som möjligt. Så går jag genom taket med detta stuprör kommer jag ändå behöva gå genom väggen med de andra rören.
Kanske värt att fundera på att gå upp till ett 160 mm rör då i förrådet. För att minimera risken för frysning tänker jag.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Lite grovyxat i vissa avseenden, men i stora drag hur jag skulle vilja leda vattnet.

• 3D-modell av en mekanisk installation med rör och en brandsläckare, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och garaget?
Hur många kvm tak ska ledas ned till en anslutning?

A AndersS skrev:
Och garaget?
Hur många kvm tak ska ledas ned till en anslutning?
Höftat så 90+30+30 kvm

Höftat så 90+30+30 kvm
Ja, det ska väl en 110mm utan problem kunna hantera.

C
Är det trädfritt på behörigt avstånd runt huset? Om inte skulle jag akta mig noga för att utmana ödet med några kringelikrokar på stuprören och du måste också få in lövsilar på lämpliga ställen så du inte får ner bös i dagvattenavloppet.

C cpalm skrev:
Är det trädfritt på behörigt avstånd runt huset? Om inte skulle jag akta mig noga för att utmana ödet med några kringelikrokar på stuprören och du måste också få in lövsilar på lämpliga ställen så du inte får ner bös i dagvattenavloppet.
Det finns inga träd som hänger över taken utan det är bara sånt som blåser upp på taket som är aktuellt och sil har jag en plan för.

C
Det finns inga träd som hänger över taken utan det är bara sånt som blåser upp på taket som är aktuellt och sil har jag en plan för.
Vi har inte heller några träd som hänger över huset, dock ett hus i "skogen" så gott om fullvuxna lövträd i närheten och kan säga att den där lösningen hade havererat direkt hos oss. Problemet är när det kommer ett ösregn efter en längre torrperiod. Allt som hamnat på taket kommer på en gång och blir det stopp så trycker vattenmassorna på och pressar ihop allt till en massiv propp som är nästan omöjlig att få bort.

Ignorerar man det sen, som föregående ägare, hamnar vattnet sedan på fel ställe med omfattande skador på fasaden som följd.

Nej, jag förstår att du inte tycker det är optimalt, men jag skulle leda ut vattnet från stora taket ner på det lilla. I en öppen ränna om man har möjlighet att ta höjd för det i konstruktionsstadiet. Sen grävt ner nya ledningar för dagavlopp till två nya ställen - framsidan på förrådet och högra sidan av huset.

• Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Vad är marken i förrådet gjort av? Om möjligt gräv upp och dra ut ledningen utanför förrådet.

• Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Vart tar vattnet från taket bredvid vägen?
Kan du inte bara leda ut röret på det taket, så tar den avvattningen hand om det?
3D-ritning av byggnad med markerade rör och takstruktur, samt markeringar i rött och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anna_H Anna_H skrev:
Vart tar vattnet från taket bredvid vägen?
Kan du inte bara leda ut röret på det taket, så tar den avvattningen hand om det?
[bild]
Det är det röret som syns till höger i bild. Jag tänker att det är bättre att låta vattnet gå i ett extra rör istället för att skicka ut vatten från 90 kvm tak för att sen gå ner i nästa hängränna.

Det är det röret som syns till höger i bild. Jag tänker att det är bättre att låta vattnet gå i ett extra rör istället för att skicka ut vatten från 90 kvm tak för att sen gå ner i nästa hängränna.
Set röret är det som kommer gå in i förrådet sen för att förtydliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.