Hej.

Har byggt uterum och förråd precis och placeringen skar av stupröret som går till dagvattnet från hustaket. Min tanke nu är att istället för att göra hål i det nya plåttaket och riskera läckage där så drar jag ut röret till sidan av förrådet och går genom väggen istället.

Min fråga gäller hur man på bästa sätt får en någorlunda tät genomföring som gärna får se halvsnygg ut iaf. Någon form av gumminippel eller stos för stuprör?

Väggen är just nu bara enkel z-panel, så själva hålet är inga konstigheter, men vill ju gärna inte att det ska rinna igenom regnvatten längs med röret.

Tanken var god, men jag har för låg taklutning för att de ska vara aktuella. Har bara 8 grader. Det är en anledning till att gå genom väggen.

C
Varför skall du ha in det genom väggen? Kan det inte bara fortsätta ner längs väggens utsida?

C cpalm skrev:
Varför skall du ha in det genom väggen? Kan det inte bara fortsätta ner längs väggens utsida?
Stupröret gick innan uterum/förråd rakt ner till dagvattnet. Nu är det ett tak i vägen som jag ogärna gör hål i utan att vara säker på att det blir tätt. Då tänker jag att jag drar ett rör längs väggen, ut till kortsidan på förrådet och sedan tillbaka, genom förrådsväggen, längs väggen till dagvattenanslutningen. Om jag är för dålig på att beskriva kan jag fixa en illustration lite senare.

C
vonLinköping vonLinköping skrev:
Om jag är för dålig på att beskriva kan jag fixa en illustration lite senare.
Nä, jag tror jag förstår precis vad du menar. Min fråga är väl snarare, kan du inte flytta på dagvattenanslutningen så att den sitter på utsidan av utbyggnaden? Det är ju av uppenbara anledningar det naturliga.

C cpalm skrev:
Nä, jag tror jag förstår precis vad du menar. Min fråga är väl snarare, kan du inte flytta på dagvattenanslutningen så att den sitter på utsidan av utbyggnaden? Det är ju av uppenbara anledningar det naturliga.
Det är ett rör som är ingjutet i grunden, så det är svårflyttat. Därför behöver jag dra rör till anslutningen.

C
vonLinköping vonLinköping skrev:
Det är ett rör som är ingjutet i grunden, så det är svårflyttat. Därför behöver jag dra rör till anslutningen.
Om det verkligen inte går att flytta anslutningen skulle jag gå ut med ett vanligt "tätt" avloppsrör och göra övergången till stuprör + lövrens på utsidan. Stuprör och dagvatten inomhus är en dålig idé även om det är ett förråd eller uterum.

Tyvärr är väl inte utbudet på täta vägggenomföringar så stort för avloppsrör heller. Du behöver enligt min åsikt någon sorts väggstos eller flänsmuff och ett plåtbeslag med näsa så att vatten som rinner längs röret leds bort från väggen.

Måste vattnet ner i dagsvattenröret då?
Kanske är läge att skaffa regnvattentunna?

Anna_H Anna_H skrev:
Måste vattnet ner i dagsvattenröret då?
Kanske är läge att skaffa regnvattentunna?
Avser ha vattentunna också, men den kommer inte rymma vattnet från 80-100 kvm tak. Behöver bli av med överskottet.

så fort min dator slutar krascha ska jag lägga upp en bild på hur det ser ut.

Här är planerad dragning av stuprör från befintlig takavvattning till befintligt dagvattenrör.

• Datarenderad bild av en byggnadsfasad med balkong och takdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Är det inte snyggare att dra ledningen med 1% fall längs golvet inne i utbyggnaden så slipper du ta upp hela väggen? Och dra vanlig 110 mm avloppsrör som ju är tätt i och med att det är inomhus. Sätt sen lövrens på fasadens utsida och gå med vanliga plåtrör därifrån.

Claes Sörmland
Det här ser ju ut som rätt produkt för genomföringen av 110-mm-avloppsröret genom väggen:

https://www.sewatek.com/sv/produkt/d-serien-multigenomforing-massivtra/

Sen en långböj på det.

Typ så här (men kanske inte sluta med 110 mm muff för lövsilen passar inte då, så rörstump krävs):

Ventilationskomponenter: ventiler, röranslutningar, genomföring, bockad rörsektion. Grå, vit, svart färgscheme. Industriella installationselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HeyJon och 2 till
  • Laddar…
Var sätter du lövrens någonstans?
Med så långa horisontella stuprör riskerar du att det fryser i rören.
Är tillbygget uppvärmt?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var sätter du lövrens någonstans?
Med så långa horisontella stuprör riskerar du att det fryser i rören.
Är tillbygget uppvärmt?
Ingen uppvärmning, trädgårdsförråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.