Jag har nyligen köpt ett hus där stuprören behöver rensas ordentligt. De är på sina håll rätt snirkliga och sitter fast med någon skruv utan gänga, där jag skulle vilja ta isär för att komma åt att manuellt rensa stuprören. Har rensat så mycket jag kan från utkastet med tror att det sitter fast mer längre upp. Något tips?

• Stuprör med fastsättning utan gängade skruvar, del av rörsystem på hus, används för att leda bort regnvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snirkligt stuprör vid stenmur med kvast och räfsa intill, samt elkapsling på vit husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1 är popnitar troligen 3,2mm går att borra ut med 3,2mm borr sen får man återmontera med nya popnitar (behövs popnitstång)

J
Det är popnitat du behöver borra ur dom med en 3mm stålborr..
Du behöver sedan popnita igen vid återmontering..

Slå i en hink med vatten i utfallet på hängrännan så åker bosset ut. Men vart åker det ut då, kommunalt eller egen brunn/infiltration/stekista. Då kan det vara läge att rensa eller öppna upp nertill på stupröret. Går det inte ner i rör i mark, så häll i en hink. Går dom ner i mark, så ska det gå att öppna, normalt med en del som kan skjutas upp för rensning och täppa till nedåt.

Tack alla, då vet jag. Finns lövsil längst ned men massa grenar och annat som fastnat innan lövsilen i krökarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.