21 964 läst ·
5 svar
22k läst
5 svar
Stuglukt - reda ut en gång för alla
Hej på er!
Vi har en mindre stuga byggd 1955 belägen i västra götaland. Stugan saknar isolering, är byggd i trä med en krypgrund under. Krypgrunden varierar i höjd från 40 cm till 1,6 m. Det är berg under huset och jag har märkt att det är rätt fuktigt i krypgrunden, förmodligen en del fritt vatten från berget. (stora hemska spindlar trivs i utrymmet)
Stugan luktar unket och lukten sätter sig i kläder och möbler.
VAd gör jag åt detta????
1. Renovera hela skiten, fylla grunden och göra en platta över med nytt bjälklag och allt vad detta jobb innebär.
2. Sätta in avfuktare i grunden samt täcka bergsytan med plast så gått det går?
Någon som har erfarenhet av Sommarstugeluktbekämpningen??? Finns det sätt att bli av med denna lukt utan att behöva riva ut hela stugan???
Tacksam för hjälp av någon som lyckats eller har kunskap om detta!!
Vi har en mindre stuga byggd 1955 belägen i västra götaland. Stugan saknar isolering, är byggd i trä med en krypgrund under. Krypgrunden varierar i höjd från 40 cm till 1,6 m. Det är berg under huset och jag har märkt att det är rätt fuktigt i krypgrunden, förmodligen en del fritt vatten från berget. (stora hemska spindlar trivs i utrymmet)
Stugan luktar unket och lukten sätter sig i kläder och möbler.
VAd gör jag åt detta????
1. Renovera hela skiten, fylla grunden och göra en platta över med nytt bjälklag och allt vad detta jobb innebär.
2. Sätta in avfuktare i grunden samt täcka bergsytan med plast så gått det går?
Någon som har erfarenhet av Sommarstugeluktbekämpningen??? Finns det sätt att bli av med denna lukt utan att behöva riva ut hela stugan???
Tacksam för hjälp av någon som lyckats eller har kunskap om detta!!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag har varit i precis samma sits som dig med vår sommarstuga, dock med det skillnaden att vi inte kom åt krypgrunden då det saknades inspektionslucka. På grund av ett hästmyreangrepp fick jag riva bort väggbeklädnaden inifrån och sedan även golvbjälklaget.
Det som orsakade lukt i vårt fall var att man inte bemödat sig med att ta bort organiskt material i krypgrunden, även om det inte dröp av fukt så luktade det väldigt mycket. Efter att ha grävt bort allt organiskt och sänkt nivån på marken la jag ut byggplast och ställde sen ner en luftavfuktare efter att ha tätat ventilerna. Lukten försvann på en gång.
Det som orsakade lukt i vårt fall var att man inte bemödat sig med att ta bort organiskt material i krypgrunden, även om det inte dröp av fukt så luktade det väldigt mycket. Efter att ha grävt bort allt organiskt och sänkt nivån på marken la jag ut byggplast och ställde sen ner en luftavfuktare efter att ha tätat ventilerna. Lukten försvann på en gång.
Du har nog många åtgärdspunkter att fundera över.
Vad har du för ventilation?
Avsaknad av isolering och temperaturväxlingar natt och dag vintertid kan göra att du får kallare inomhus.
En del material kan med åren tagit till sig lukt, så även möbler.
Jag skulle börja med att säkerställa att det finns ventilation. Innan vi byggde om vår sommarstuga så satte vi in en solfångare tillför frisk uteluft men som även värmer luften och med solcell som driver en fläkt. Den hjälpte till att ta bort den instängda luften som fanns tidigare. Vill ni få lite extra värme så välj då en större modell och det skiljer inte många tusenlappar. Även om inte solen lyser alla dagar på vintern så får ni ändå ventilering och in frisk luft. Finns från 4000-5000:- kronor med lägg till några tusenlappar för en större modell så får ni bättre med värme.
Sedan så ska ni nog sätta er ned och fundera över vad ni vill med er stuga i framtiden.
Vad har du för ventilation?
Avsaknad av isolering och temperaturväxlingar natt och dag vintertid kan göra att du får kallare inomhus.
En del material kan med åren tagit till sig lukt, så även möbler.
Jag skulle börja med att säkerställa att det finns ventilation. Innan vi byggde om vår sommarstuga så satte vi in en solfångare tillför frisk uteluft men som även värmer luften och med solcell som driver en fläkt. Den hjälpte till att ta bort den instängda luften som fanns tidigare. Vill ni få lite extra värme så välj då en större modell och det skiljer inte många tusenlappar. Även om inte solen lyser alla dagar på vintern så får ni ändå ventilering och in frisk luft. Finns från 4000-5000:- kronor med lägg till några tusenlappar för en större modell så får ni bättre med värme.
Sedan så ska ni nog sätta er ned och fundera över vad ni vill med er stuga i framtiden.
Redigerat:
Skulle inte enbart välja en solcellsfläkt, utan en med solfångare. Det är bättre med uppvärmd luft där solfångaren kan ge dig 15-25 grader uppvärmd luft. Luftvärmesolfångare av mindre modell börjar nu finnas på byggvaruhus t.ex. Byggmax, sedan finns t.ex. Solarventi som vi köpte, men det finns flera fabrikat.Lhea skrev:
Innan du börjar riva, fundera på vad ni vill med er stuga i framtiden. Vi har gjort om en "sommarstuga" till ett fritidshus under en 5-6 årsperiod och utan planering där man börjar riva så kan man stå med en oanvändbar stuga under längre tid.
Att riva går snabbt men att bygga/renovera tar sin tid.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden